Vybraní hráči v posledních týdnech usilovně testují nový titul Dreams od studia Media Molecule, které má na kontě hity jako LittleBigPlanet nebo Tearaway. Exkluzivní počin pro PlayStation 4 je sandbox v pravém slova smyslu a kromě příběhové kampaně nabídne především jeden velký masivní editor. V něm mohou hráči vytvářet svůj vlastní obsah, sdílet ho s ostatními, zkoušet výtvory dalších hráčů a vůbec všemožně experimentovat. To vše údajně bez nutnosti ovládat cokoli z tvorby videoher nebo speciálních programů a s možností vytvořit téměř cokoli. Limitovat vás má jen vaše vlastní fantazie. Honza Konfršt betaverzi, která běží od prosince, v těchto dnech usilovně testuje a brzy se určitě podělí o vlastní dojmy. Mezitím si můžete alespoň připomenout jeho starší zážitky, které si odnesl z hraní a tvoření na E3.
Za pozornost ale stojí Dreams už nyní díky výtvorům ostatních hráčů a šikovných fanoušků. Zatímco v počátečních fázích nebylo možné, aby se účastnici uzavřených testů podělili se světem o ovoce své práce – i přesto se několik úctyhodných nápadů dostalo ven – nyní už může aktivní komunita sdílet své projekty a zkušenosti bez omezení. Potvrzují se díky tomu slova vývojářů, že v Dreams lze vytvořit opravdu leccos. A tak jsme si řekli, že vás o tahle díla nemůžeme ochudit a pokusili jsme se vybrat některé z projektů, které nás zaujaly nejvíc. Už ty naznačují, že takto vzniknuvší hry budou co do obsahu i zpracování mnohem pestřejší, než jsme se původně vůbec odvažovali doufat. A to je přitom řeč stále o testu nehotové verze a komunita stojí teprve na samotném začátku své cesty. Jen se zkuste zasnít…
Jeden z prvních výtvorů, o kterém se začalo mluvit ještě předtím, než vůbec padlo informační embargo, byl “remake” P.T. v Dreams. Hratelný teaser zrušených Silent Hills už si vzala do parády řada lidí, ale stvořit jej v jiné hře takto věrně se ještě nikomu nepovedlo.
Vzápětí následoval úspěšný pokus o převedení ukázky z prvního dílu survival hororu Dead Space do enginu Dreams a ani tato snaha se neminula účinkem. Jen si představte, že by takový prototyp někdo byl ochotný dokončit. Klidně by v Dreams mohl vzniknout nový díl od fanoušků.
Uživatel s přezdívkou DISARMED se pro změnu pokusil hráče přesvědčit, že Dreams dokáží vykouzlit víc než jen snové, pohádkové a silně stylizované světy. A nutno podotknout, že ve svém snažení uspěl. Jeho realistické kreace vypadají výborně.
Ze stejné produkce ostatně pochází i jeden z nejzajímavějších pokusů o konkrétní hru – prototyp first person akce Project Zero, který nemá nic společného se stejnojmennou hororovou sérií od společnosti Koei Tecmo, kterou můžete znát také pod názvem Fatal Frame. No řekněte sami, tohle už je počin, který se může měřit s klasickou hrou minimálně z nezávislé produkce.
PROJECT ZERO
( WIP ) – CREATED w/ @ARGUISEcurrently under heavy development with the creator of PROMETHEUS, we’ve been developing a visually stunning, cinematic FPS w/ solid momentum filled gunplay
running within @mediamolecule new creative IP – DREAMS#DREAMSPS4 #DREAMSBETA pic.twitter.com/UHAVPQtPdd
— DISARMED (@DISARMEDTWEETS) 28. ledna 2019
Na předchozí koncept ale není DISARMED sám. Pomáhá mu Rothniel, jenž už předtím vytvořil vlastní demo FPS pod názvem Prometheus, které hráče ohromilo podivuhodným a zároveň zlověstným světem.
A se svou troškou do mlýna přispěchal i uživatel African Rebel, který taktéž experimentuje s realistickou střílečkou z vlastního pohledu. Zrovna tento typ her od Dreams moc lidí neočekávalo a podívejte se, jak se jimi nabídka jen hemží.
Early images of a FPS I’ve been working on using the #DreamsPS4 engine. All assets are modeled from scratch focused on testing the games realism capabilities. #DREAMSBETA #DREAMS pic.twitter.com/RmjwkfBq4v
— African Rebel (@VirtuallyVain) 28. ledna 2019
Výše zmíněný DISARMED má na kontě ještě zajímavý koncept nazvaný Curiosity. Podobná sci-fi hra by v jeho podání minimálně hodně dobře vypadala. Pokud jde o prostředí, inspiroval se autor částečně i estetikou Death Stranding, který však pohání engine Decima od studia Guerrilla Games. Coby robot se musíte dostat k cílí, ale hratelnost tu není na prvním místě. Ohromí vás především vizuální zpracování.
Opravdu moc pěkně vypadá i projekt nazvaný A Night In Paris, pod nímž je podepsaný uživatel s přezdívkou Pacopato108. Šlo o jeho prvotinu, zdůrazňujeme. O to pozoruhodnější výsledek je.
My first #dreamsps4 beta creation. Thanks to @mediamolecule for showcasing it on their #Twitch stream!
To play it, look for „A Night in Paris“ by Pacopato108#ps4 #dreamsbeta #ps4dreams #dreams #paris #gameart pic.twitter.com/ZkC2NS7CnN
— JavierVillalba (@JavierVR_3D) 28. ledna 2019
Fahran79 se zase na Twitteru pochlubil screenshoty z povrchu Europy, což je měsíc planety Jupiter. Mohla by z toho vzniknout hra nazvaná Europa Descen a znovu se na konto Dremas snesla chvála za to, o jak mocný nástroj jde i v rukou naprostého začátečníka bez jakýchkoli předchozích zkušeností.
To celebrate the dropping of @mediamolecule #DreamsPS4 NDA today here are a few sample screenshots from a Europa surface test area we’re currently jamming in.
Stunning engine, 4 sculpts, copy n‘ pasted 3000 times. 6% thermo usage total.
More images coming soon 🙂 pic.twitter.com/5a9uyuswYv
— mad-gfx | fahran1979 (@Fahran79) 29. ledna 2019
Pozornost si zaslouží i explorativní adventura The Encounter od uživatele, který si říká bigsurf77. Demo by mělo nalákat na větší hru, která vyjde až s plnou verzí Dreams. Milovníci sci-fi se mohou těšit na průzkum vesmírné stanice z vlastní perspektivy v doprovodu robota, který vám má pomoci dostat se domů.
A co byste říkali na klasiku jménem Tomb Raider? Přepracovaný první díl vytvořil uživatel s přezdívkou Cannibal Dreamer a znovu zmínil, že jde o jeho první pokus, čemuž se skoro nechce uvěřit.
A bit more of my Tomb Raider project. Features enemies, gunplay, secrets, health packs, save crystals, etc. PS. Game development is hard. Don’t make fun of me. pic.twitter.com/xfORuQGlEP
— Cannibal Dreamer🌈 (@MatthwDayton) 28. ledna 2019
Pěkně vypadá i titul The Offroad Lands, v němž prozkoumáváte náročný terén usazeni v automobilu. Na svědomí ho má uživatel s přezdívkou Tmfwang a spolupracoval na něm se svým bratrem, což může být důkazem, že lze počítat i s vývojem v kooperaci.
SlurmMacKenzie vytvořil titul nazvaný Time Corruption inspirovaný stylizací Trona. Logická plošinovka vás možná neohromí na pohled, ale o to zajímavější je její obsah.
Project Dead od uživatele se přezdívkou Servilletor je další first person akce, i když v tomto případě jde zatím spíš o prototyp. Výsledkem by mohla být například zombie střílečka.
A takhle bychom mohli pokračovat téměř donekonečna. Dreams jsou na samém počátku a už nyní inspirují spoustu lidí, kteří v nich tvoří věci, které dokládají, že vývojáři ze studia Media Molecule se zřejmě nemýlili. Ať už jde o původní projekty, anebo variace na známé existující hry jako Sonic, Mario, Flappy Bird, Ratchet & Clank, Metal Gear, Wolfenstein 3D, Portal, Leisure Suit Larry, Dark Souls nebo The Legend of Zelda, z Dreams se zjevně může vyklubat jeden z nejobdivuhodnějších projektů všech dob.
Lidé navíc netvoří v Drems jen hry, ale i obrazy, hudbu anebo prostě nejrůznější světy, jako je třeba Tolkienův Hobitín. Výtvory nejsou dokonalé, ale ať už jde o krátké filmy, prototypy anebo umění, je to úctyhodný výsledek, když povážíme že uzavřená beta Dreams odstartovala až v prosinci, autoři se s ní stále seznamují a zatím nejsou k dispozici všechny nástroje nebo kompletní dokumentace.
Ostatně napište nám, zda už třeba také sami experimentujte v Dreams a případně se rovnou podělte o své kreace. Moc rádi se na ně podíváme. A dejte nám vědět, zda byste si přáli, abychom se tomuto titulu a představeným projektům věnovali třeba i v živém vysílání.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Hru pozorně sleduji už od oznámení z doby kdy se ještě vůbec nevědělo oč se vlastně jedná a je tedy možné že to celé vidím poněkud zkresleně, ale musím říct, že beta předčila jakékoliv mé očekávání jaké jsem od hry samotné měl.
Do bety jsem vstoupil hned v první vlně která startovala v půlce prosince a také hned první den se začaly v betě objevovat velmi zajímavé díla, což jen dokládá, že s dostatečnými schopnostmi, lze s editorem pracovat velmi rychle. Posledních pár dní naopak ukázalo, že s postupným učením se lze z editoru ždímat velice zajímavé kreace a někdy je až k neuvěření co všechno lze v jiné hře vytvořit.
Myslím že spousta lidí stejně jako já betu využila k tomu, aby si prostě jen osahali co všechno lze v editoru udělat, kam až sahají jeho možnosti a mohli se připravit na samotné vydaní plné verze s vidinou nějakého většího projektu.
Samozřejmě ne vše je úplně růžové a proto spíše zmíním pár úskalí které s hrou bude mít začínající hráč.
Největší „ale“ je samotný editor který je tak neuvěřitelně komplexní, že pro spoustu lidí bude práce s ním otázkou pár minut kdy si jej jen vyzkouší a podruhé už ho nikdy nezapnou.
Hlavní věc která může hráče hned ze startu odradit je ovládání které je úplně jiné než by člověk očekával a začátky s ním jsou skutečně velmi perné. Ovládání samotné je totiž tak komplexní a obsahuje tolik prvků a zkratek pro rychlejší tvorbu že spousta lidí nějakou vlastní tvorbu radši zavrhne než aby se museli něco učit. Tvůrci z Media Molecule navíc museli bojovat s tím, že ovladač má pro jejich potřeby málo ovládacích prvků, což zapříčinilo to, že autoři tlačítko L1 doslova přejmenovali na Shift a při jeho držení se změní kompletní ovládací schéma celého ovladače, což může být mnohdy poněkud matoucí.
Problém ale není v tom že by bylo ovládání nějak nedomyšlené či špatně rozvržené, naopak – po měsíci a půl zkoušení musím autory pochválit že při návrhu ovládání mysleli na každý detail a pohodlnost, problém je prostě jen v tom, že zpočátku není tvorba vůbec nijak intuitivní a hráč si prostě na ovládání musí zvyknout.
Druhá věc jsou samotné možnosti tvorby. Tím, že autoři chtějí dát prostor k tvorbě čehokoliv je editor doslova napěchovaný nejrůznějšími kreativními nástroji a jejich úplné zvládnutí snad ani nejsou v možnostech jednoho člověka. V základu tedy můžete sochat, kreslit, skládat hudbu, psát, animovat či tvořit logické prvky a herní mechanismy. Ve výsledku to ale vypadá tak, že každá kategorie obsahuje tunu nástrojů, ty samotné obsahují vlastní podkategorie, nástroje obsahují vlastní pracovní záložky a ty ještě obsahují hromady různých nastavení. Mnohdy se tedy stane že chcete něco konkrétního vytvořit a skončí to tím, že překlikáváte mezi hromadami položek a snažíte se najít to co zrovna potřebujete.
Na druhou stranu musím pochválit že se autoři snažili jednotlivé možnosti nějak logicky větvit a uspořádat, u začátečníka to ale stejně chce spoustu času věnované zkoušení a notnou dávku trpělivosti.
S tím by měly výpomoci tutoriály, což je asi hlavní věc se kterou nejsem úplně spokojen. V betě se tutoriály soustředily jen na základní práci s editorem a i když jich bylo odhadem kolem patnácti, tak každý z nich byl dle mě přehnaně překombinovaný. Jen dokončením těchto pár tutoriálů jsem zabil asi 4 hodiny času a polovinu věcí z nich si stejně nepamatuji. Osobně bych byl radši kdyby tutoriálů bylo více, byly kratší a zaměřovaly se jen na jednu konkrétní věc než takové, kde vám v jedné jediné kapitole autoři představí 3 různé nástroje a polovinu jejich funkcí.
Ale i zde musím něco pochválit, a sice nápad s tutoriálem ve formě plovoucího videa které můžete kdykoliv zapauzovat a přímo v samotném tutoriálu si hned sami vyzkoušet jak daná věc vlastně funguje.
Všeobecně ale musím konstatovat že jsem ze hry velmi pozitivně překvapen. Ve své podstatě se jedná o evoluci jejich dřívějšího počinu LittleBigPlanet. Tvůrci z Media Molecule vzali veškeré know-how které při své dřívější práci získali, naspeedovali ho pořádnou dávkou drog a teď přichází s titulem o kterém se hráčům a jiným tvůrcům ani nesnilo.
Rozhodně se nikdy nestane že by nějaké jiné studio na základě tohoto editoru vytvořilo nějakou velkou tříáčkovou hru, ale rozhodně může tenhle počin pomoci nějakým začínajícím tvůrcům třeba jen tím, že je jejich tvorba v Dreams dostane do herního podvědomí. Ostatně už teď v Media Molecule pracuje spousta lidí kteří začínali jen tím, že tvořili levely do LittleBigPlanet.
Největší otázka nakonec je to, jak se bude titul prodávat a jaký bude mít vlastně úspěch. Sami tvůrci opakovaně říkají že jejich plán na podporu titulu je minimálně 10 následujících let. Takže se automaticky počítá s podporou i na následující generaci konzolí. O nedostatek kvalitního obsahu bych se nebál. I když autoři přiznávají že hlavní kampaň bude mít jen 3 hodiny herního času, už teď se ví, že každý zaměstnanec studia pracuje na nějakém vlastním projektu které pod označením oficiální tvorby budou postupně do hry přibývat.
Aktuálně ale největší výzva leží na bedrech reklamního oddělením Sony. Ti se musí vypořádat s tím, jak propagovat něco, co ve své podstatě není nic a přitom je to všechno. Základní kupní sílu zde budou tvořit dva typy lidí. Ti na které hra cílí hlavně, a sice hráči kteří se potřebují nějak kreativně vybít a zde dostanou veškerou možnost jak se vyjádřit. Druhá skupina jsou prostě „obyčejní“ hráči kteří ale zase při nákupu musí počítat s tím, že jádro veškeré hratelnosti tohoto titulu tvoří obsah od ostatních lidí jako jsou oni sami.
Cituji:
Myšlenka zajímavá, některé komunitní prototypy jsou kreativní a zábavné, většinově to však vypadá jako „SteamGreenlight Market“ méně úspěšných projektů.
Jako tech-demo funguje Dreams dobře, uživatel na konzoli je aktuálně schopen vytvořit jednoduchou 3d plošinovku. nebo speedrun arenu. S ovládáním jsem ze začátku trochu zápasil, ale nakonec to nedopadlo tak špatně. Je patrné, že se počítá s verzí pro VR.
Pro ambicióznější projekty potřebujete počítač s grafickým editorem, zkušenosti, čas a hodně úsilí, protože dokumentace je neúplná nebo žádná. Úmyslně nezmiňuji pouze hry, ale „zábavní projekty“ obecně, tam vidím velký prostor pro různá audiovizuální díla, výkové programy nebo třeba hříčky pro nejmenší. Čas ukáže, kam se to posune.
Aktuálně nelze počítat s tím, že by nějaký vývojář sáhnul po Dreams a vytvořil v něm „tříáčkovou“ FPS střílečku, vyspělé moderní herní enginy i nástroje k tomu určené jsou úplně někde jinde.
Výhodou projektů v Dreams je, že můžete snadno využít cizí práce, duplikovat části cizího projektu a upravit ku obrazu svému. Pochopitelně s přiznáním zdroje. Alespoň takto je to nastaveno a povoleno v betaverzi.
Svůj vlastní projekt můžete nabídnout ostatním nebo vybranému okruhu přátel. V Dreams vzniká i jakési komunitní centrum, podobné tomu jak to známe z online herních obchodů. Nechybí komentáře, hodnocení, hlášení chyb (a že jich tam je požehnaně) a závadného obsahu, stejně jako hlášení obsahu, který porušuje práva třetích stran.
Porušování autorských práv může být jedním z úskalí formátu se kterým Dreams přichází. Je s podivem, sic jde stále o uzavřenou betu, že se v nabídce stále drží fanouškovské mutace her jako je P.T., Pong, Guitar Hero, Skyrim, aj. Obávám se, že řada rozpracovaných projektů zanikne v okamžiku kdy Dreams vyjde na PS4 oficiálně.
… říkal kamarád, kamarád kamaráda… chápete… auto z auta na auta, na auta 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=hwoIoJh0FY8