Spekuluje se, a to je nutné hned zkraje dvakrát podtrhnout, že uvedení na trh nového headsetu PlayStation VR2 od od Sony se ve smyslu prodejů moc zatím moc nepovedlo. Bloomberg informuje, že podle analytické firmy IDC (International Data Corporation) mohl výrobce prodat okolo 270 tisíc headsetů do konce března, který tedy stále fakticky neskončil. Podle analytika Francisca Geronima bude možné nutné zlevnit PS VR2, aby se “Sony vyhnula úplné katastrofě”. Geronimo říká, že zákazníci po celém světě čelí zdražování, rostoucím životním nákladům i riziku propouštění. V aktuální ekonomické situaci tak podle něj není virtuální realita pro lidi priorita.
Bloomberg už dříve naznačoval, že Sony by chtěla prodat 2 miliony kusů PS VR2 během prvního čtvrtletí, ale tento odhad měla později snížit na jeden milion v důsledku nižších než očekávaných předobjednávek. Výrobce tato tvrzení obratem odmítl, ale současně se zatím nechtěl vyjadřovat na konto aktuálních prodejů. Magazín Video Games Chronicle současně připomíná, že finanční ředitel Hiroki Totoki nedávno uvedl, že má PS VR2 dobrou šanci předstihnout v prodejích svého předchůdce, který překonal metu 5 milionů kusů, což bylo považováno v oblasti VR za úspěch.
Ještě jednou zdůrazníme, že se jedná sice o tvrzení analytické firmy, ale nejde o oficiální data. Nezbývá než si počkat na výsledky, jak je bude komunikovat samotná Sony. Faktem je, že s aktuálními výzvami nemusí být pro pro hráče nákup nové nákladné periferie na prvním místě, ale ani bychom nedělali předčasné závěry na základně prvních pár měsíců právě proto, že jsme v trochu nestandardní době. Jakékoli podobné zařízení nevstupuje na trh na pár měsíců, ale spíš pár let. A o jeho úspěchu a neúspěchu rozhoduje mimo jiné podpora vývojářů, která je zatím příkladná. Je nicméně faktem, že pokud by čísla byla opravdu velmi optimistická, asi by se s nimi už výrobce pochlubil.
Je to bohužel smutný, ale dalo se to trochu čekat. VR se pořád ještě neetablovala a je ve hvězdách, jestli se z ní někdy stane mainstream. Stále to zajímá okrajové množství šílenců jak jsem já a zbytek lidí, které samozřejmě nesoudím, to bohužel nezajímá. Napříč všemi platformami mi přijde situace podobná. U PSVR je problém ještě v jeho uzavřenosti. PCVR přecejen nabízí víc možností, co do brýlí dostat. Kamárád má PicoXR a těch různých 3rd party apek, které například umožňují hrát remote na PSku nebo XBOXu z cloudu a dají tak VRku novou využitelnost, nebo pluginy, které z běžných titulů dělají VR tituly atp. O tom se SonyVR může zdát. Sony je bohužel strašně nepružné. Doteď se například na PSVR2 nedají plnohodnotně sledovat 360 YT videa (jen v nějakém zoufalém 2d režimu, kde se otáčíte páčkou), pokud jste ve VR nelze krom mikrofonu (Discord, PS Party) se spoluhráči plnohodnotně komunikovat. Nelze si ve VR otevřít okno s živým streamem (např. kamaráda) apod. Sony je v tomto ohledu zoufalství. No a pak tu máme klasické vejco-slepičí dilema. PSVR2 trpí na málo dobrých titulů, což je u launche sice pochopitelné, na druhou stranu chápu ty, který tahle nabídka nijak nemotivuje si brýle koupit. No a dokud nebudou brýle hodně rozšířené, tak se na to vývojáři nebudou soustředit, protože vývoj je drahý. Jediná záchrana tkví v tom, že vývojáři VR her se často soustředí na více platforem, takže snad zahrnou i PSVR2 a těch titulů bude přibývat i navzdory tomu, že se PSVR2 zatím prodává prachbídně.
Podle mě je zakopaný pes především v datu vydání – po novém roce. Nadšenci si koupí takový HW vždycky a kdykoliv, běžní uživatelé, otec od rodiny, student apod. si ale takové dražší zařízení pořídí (nebo mu je zakoupeno jako dárek) nejčastěji na vánoce. Ta cena není podle mě tak strašlivá ale prostě většina lidí nemá důvod si na začátku roku koupit takto drahý dárek pro potěšení. Já sám jsem tento případ, měl jsem předobjednávku z prvního dne ale týden před vydáním jsem jí zrušil s pocitem, že si PS VR2 pořídím ale třeba až k vánocům, protože by mi bylo teď líto vyhodit tolik peněz za svůj dárek, raději jsem letěl do zahraničí s partnerkou.
K tomuto faktu si přičtěme druhý – není moc peckových her pro PS VR2 teď. Ano, je jich tu desítky ale těch opravdu dobrých, kvůli kterým vás to táhne je málo. Pro mě cca 2 (Horizon, Gran Tourismo) a další asi 4 hry, které bych si zkusil ale že by to pro mě byl ten rozhodující prvek ke koupi nyní, to ne. Myslím, že podobně uvažuje hodně běžných uživatelů (potenciálních kupců). Na konci roku, až i vyjde pár dalších her na to, se bude PS VR2 prodávat dobře.
Možná by prodeje boostnuli podporou PC… (i když to nízké rozlišení míst, které hráč očima nesleduje by asi bylo potřeba implementovat do konkrétních aplikací)
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
K tomuto faktu si přičtěme druhý – není moc peckových her pro PS VR2 teď. Ano, je jich tu desítky ale těch opravdu dobrých, kvůli kterým vás to táhne je málo. Pro mě cca 2 (Horizon, Gran Tourismo) a další asi 4 hry, které bych si zkusil ale že by to pro mě byl ten rozhodující prvek ke koupi nyní, to ne. Myslím, že podobně uvažuje hodně běžných uživatelů (potenciálních kupců). Na konci roku, až i vyjde pár dalších her na to, se bude PS VR2 prodávat dobře.