V posledních dnech se řeší uniklé údajné specifikace konzole PlayStationu 5 Pro, jež by dle předpokladů měla na trh dorazit ještě letos. Zatímco Tom Henderson tyto informace „potvrdil“ a společnost Sony podle něj pátrá po původci úniku, v Digital Foundry se vrhli do shromáždění veškerých dostupných informací a dokumentace, kterou sami viděli, a následně důkladného rozboru toho, co od nového modelu konzole můžeme patrně očekávat. Své poznatky tvůrci z Digital Foundry shrnuli ve více než hodinovém videu a obsáhlém článku.
V Digital Foundry se postupně věnovali CPU, GPU, vylepšenému ray tracingu, paměti i upscalingu PSSR. Vlastnostem a specifikacím jsme se zde již věnovali při jejich objevení, a proto je zajímavější se zaměřit na novinky a samotné závěry, které z toho vyplývají. Nejzajímavějším bude pro hráče bezesporu již zmíněná technologie upscalingu PSSR (celým názvem PlayStation Spectral Super Resolution) založeném na strojovém učení, respektive její výsledky z hlediska vylepšení obrazu. PSSR by mělo dosahovat podobných výsledků jako Nvidia DLSS s věrohodným upscalováním z 1080p na 4K, údajně dokonce kvalitněji. Zásadním je však zjištění, že by mohla být tato technologie implementována i zpětně bez ohledu na využití starších devkitů, což by mohlo pomoci řadě titulů.
Druhá důležitá novinka se týká dostupné paměti. Ačkoli nový model zůstává stejně jako ten standardní u 16GB GDDR6, mají mít vývojáře nově k dispozici více paměti, a to o 1,2 GB RAM. V případě standardního PlayStationu 5 mohli vývojáři využít 12,5 GB, u modelu Pro máš však už tedy jít o 13,7 GB, i když Digital Foundry udává, že zatím není známo, jak přesně toho společnost Sony dosáhla, a připomíná, že u modelu PlayStation 4 Pro šlo kdysi o navýšení o 512 MB. Standardní PlayStation 5 má sám o sobě dostatek paměti pro 4K, rozšíření paměti tak může vývojářům posloužit například právě pro implementaci ray tracingu či právě PSSR, která by si údajně měla ukousnout 250 MB.
Tom Henderson „potvrzuje“ letošní vydání PS5 Pro. Jeho zdroje se shodují s již vyřčenými detaily. PS5 Pro má mít vlastní upscaler a AI akcelerátor https://t.co/aeqcESBpaipic.twitter.com/hcLGI1DS3J
Samotné Digital Foundry se nicméně v závěru zamýšlí nad potřebou výkonnějšího modelu, který cílí na 8K s využíváním technologie PSSR, ačkoli na rozdíl od nástupu rozlišení 4K a uvedení PlayStationu 4 Pro nejsme momentálně v situaci, kdy by bylo 8K hojně využíváno a vnímáno jako standard. Plány na celou generaci a tedy i vývoj verze Pro ovšem sahají už pěkných pár let do minulosti, ale výsledkem každopádně bude nejvýkonnější konzole na trhu, která dokáže nabídnout oproti standardnímu modelu vylepšený ray tracing, lepší kvalitu obrazu i snímkovou frekvenci. Dle odhadu Digital Foundry by PlayStation 5 Pro mohl stát 600 dolarů, dost možná bez, respektive s odnímatelnou mechanikou.
Bohužel jsou HW technici Sony limitováni celkovou spotřebou a nutností použít AMD Zen 2 architektury u CPU. Takže pokud půjde o CPU intensive hry jako GTA 6, tak je Vám PSSR a vyšší výkon v RT stejně na prdlačku, protože to CPU „nepotahá“. A taky raytracing něco z CPU výkonu spapá, co si budeme…
Jasně, za určitých podmínek pokud lockneš fps na 60 (a teoreticky by to CPU vytahal výš) u full hd a upscalneš na 4K, ušetříš výkon CPU, ale nemyslím, že to bude např. u náročných open worldů u tak „slabého“ CPU platné. Navíc co RT. Uvidíme, jsem sám zvědavý.
Snáď to pôjde. Bolo by skvelé zahrať si GTA 6 v takej grafike pri 4K/60 FPS. Len by sa im musela vydariť optimalizácia. GTA 5 bežala dobre aj na slabších strojoch, svojho času.
Ja som hovoril, že zrejme takto bude môcť každá hra pre PS5 bežať konečne v 4K/60FPS. A nakoniec sa to aj potvrdilo. Pokiaľ by bola cena cca 650€, tak je to super. Oproti základnej PS5 dať za Pro verziu len o stovku viac nie je zlé. A pritom ide o dosť podstatné navýšenie výkonu.
Pokud to bereš z hlediska Euro, tak jde pouze o stovku. Avšak v přepočtu na kč to již bude o 2500 kč více. Což by pro některé hráče mohlo být docela dost. Vždycky záleží na tom kdo a z jakého úhlu pohledu se na danou záležitost bude dívat.
Stále je to rovnaké množstvo financií, len v dvoch menách. Ak sa potvrdí 3-násobné navýšenie grafického výkonu, tak je 650€ stále skvelá suma. Za PC ekvivalent by si dal možno 1500 alebo aj 2000€.
Možná ano, možná ne – „rovnaké množstvo financií, len v dvoch menách“.
Důležité je kolik % to dělá z tvého (měsíčního/ročního) příjmu.
Tento poměr v % se může v těch 2 měnách lišit a potom už to stejné finance nebudou.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Důležité je kolik % to dělá z tvého (měsíčního/ročního) příjmu.
Tento poměr v % se může v těch 2 měnách lišit a potom už to stejné finance nebudou.