Na krabici s konzolí PlayStation 5 najdete poměrně výrazný symbol 8K. Zatím se ale stále jedná jen o takovou teorii, hypotetickou možnost. Přesto na PS5 dorazila první hra, která obraz renderuje v rozlišení 8K a navíc při 60 fps. A to navzdory tomu, že konzole nepodporuje v tuto chvíli ani výstup v této kvalitě. Jedná se nicméně skutečně o první oficiální titul s tímto rozlišením.
Podobně je na tom i verze pro Xbox Series X. I když nedosáhne na stejné rozlišení, je stále vyšší než 4K. Jde o 6K při 60 fps. PS5 verze má ale lepší stíny a některé efekty.
Tou hrou je The Touryst, který vyšel v listopadu 2019 na Switch, loni v červenci na PC a Xbox One, v listopadu na Xbox Series a teď v září dorazil také na PS4 a PS5. Dobře hodnocená logická akční adventura od Shin’en Multimedia se podle zjištění magazínu Digital Foundry interně renderuje v rozlišení 7680×4320. Nepoužívá k tomu přitom super-sampling, checkerboarding, žádný upscaling ani jiný podobný “trik”, jedná se o nativní obraz v 8K.
Vtipné přitom je, že navzdory tomu, že se PlayStation 5 na balení pyšní symbolem 8K, jak bylo řečeno, tento výstup ve skutečnosti nepodporuje. Alespoň zatím. Obraz se tak ve skutečnosti downscaluje do 4K. A jak vyplynulo najevo, podobně je na tom i verze pro Xbox Series X. I když nedosáhne na stejné rozlišení, je stále vyšší než 4K. Jde o 6K při 60 fps. PS5 verze má ale lepší stíny a některé efekty.
Jakmile Sony umožní 8K výstup s pomocí příslušného firmwaru konzole, autoři příslušné rozlišení u titulu obratem aktivují, slíbili. Vzhledem k tomu, že má výrobce už dlouho v nabídce i televize označené jako 8K@120 fps ready pro PS5, dávalo by smysl, že s tím počítá A je skoro s podivem, že už nebyla firma připravena na to, že to některý z vývojářů zkusí. Už při uvedení konzole na trh Sony slíbila, že 8K update na výstup u podporovaných aplikací v budoucnu dorazí.
I když zatím obraz v 8K konzole při výstupu smrskne na 4K, podle vývojářů nejde o zbytečnou frajeřinku. Při použití vyššího interního rozlišení má být výsledkem ten nejlepší možný obraz ve 4K. Vše má být podle nich ještě jemnější. Až bude Sony připravená, oni jen obratem vydají malý update pro svou hru a hra se zobrazí v nativním 8K.
To, že konzole něco podobného papírově dokáže, neznamená, že toho automaticky ještě využije většina vývojářů.
Jasně, můžete si říct, že tohle přeci není žádný benchmark, že u takového titulu původem ze Switche, kde běžel v rozlišení 720p, nejde o takovou revoluci. Ale ve skutečnosti na tom nezáleží. Je to podobné jako při nekonečných debatách o 4K u spekulovaného Switche Pro. To, že konzole něco podobného papírově dokáže, neznamená, že toho automaticky ještě využije většina vývojářů. Ale bylo by rozhodně fajn aby graficky méně náročné hry na výkon mohly do budoucna proklestit cestu ostatním.
V této generaci bude nepochybně jen minimum 8K her na konzolích, když je mnohdy problém dosáhnout na 4K a 60 fps, ale to neznamená, že to nemohou první pionýři zkoušet. Kdyby nebyla vůle, možná bychom dnes neměli ani 120 fps na konzolích, i když s kompromisy. Ale ty největší blockbustery bych ani v budoucnu v 8K nevyhlížel.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
(pro jistotu – nechci rozdmýchávat nějaké boje o to, která konzole je lepší/horší. – jen ze zajímavosti, proč jedna 8k a druhá 6k)
Pravdepodobne vyvojari chceli udrzat za kazdu cenu 60fps bez jedineho dropu a to XSX nevedel tak znizili rozlisko.