Už delší dobu razí Microsoft přístup, že chce nabídnout plnohodnotné hraní a zážitek z Xboxu co největšímu množství lidí a na co nejširší paletě displejů. O iniciativě před lety začal mluvit Phil Spencer a v rámci spekulací i obecných oficiálních zmínek se objevilo hned několik projektů, které chtěl v tomto duchu Microsoft realizovat. Jedním z nich byla například aplikace Xbox pro televizory Samsung, nicméně se počítalo i s novým hardwarem v podobě zařízení, které mělo plnit roli „konzole pro streamované hraní“. Phil Spencer zmínil i název projektu – Keystone – byl to však sám lodivod Xboxu, který po několika měsících od otevřeného pojmenování chystaného hardwaru celý projekt na konci roku 2022 zrušil. Důvodem podle jeho slov byla až příliš vysoká cena koncového zařízení, která se nevešla do stanoveného rozpětí 99-129 dolarů, takže bez delšího otálení Microsoft tyto myšlenky opustil a pokračuje jinými cestami. Přesto se ale můžeme zpětně podívat, jak mohla tahle malá cloudová konzole vypadat, a to díky magazínu Windows Central, který si všiml patentu obsahujícího i nákresy.
Bez ohledu na odmítavý postoj Microsoftu k realizaci projektu je patent objevený zmíněným magazínem datován až ke konci loňského roku. Registrace nicméně byla podána už v červnu 2022 a není tudíž pochyb, že jde o popisované zařízení. Ostatně, popis – elektronická konzole – také hovoří za vše a na nákresech je vcelku jasně viditelné kulaté logo Xboxu. Jak Windows Central trefně poznamenává, v jednom z videí, v nichž vystupoval Phil Spencer ze své pracovny, se zařízení objevilo na poličce v pozadí – jako tomu bylo i v případě dalšího hardwaru od Microsoftu – a nutno přiznat, že podoba nákresům z patentu odpovídá.
Jak sami vidíte, šlo o „herní krabičku“, která svým designem nápadně připomíná Xbox Series S. Samozřejmě za předpokladu, že byste konzoli seřízli na poloviční velikost. Zařízení mělo mít na přední straně USB port, na zadní pak port pro připojení k televizi či displeji pomocí HDMI, napájení a ethernetový port pro připojení internetu přes kabel. Jak dále uvádí Windows Central, zařízení mělo ze začátku sloužit jen jako centrum pro Xbox Game Pass, později ale měl Microsoft uvažovat i nad podporou aplikací třetích stran, jako je Netflix, YouTube a další, aby bylo možné konzoli používat také jako multimediální centrum.
Nic dalšího ale bohužel zpětně známo není a nad celým zařízením visí několik otazníků. Například, jaký firmware měl tuto verzi Xboxu pohánět? Šlo o něco speciálního, nebo si zařízení tykalo s Xbox OS jen bez možnosti hrát hry lokálně? Kolik nad rámec stanoveného cenového rámce vlastně měla konzole stát? A uspěla by ve světě, které sice streamované hraní umožňuje, ale rozhodně stále nejde o bezproblémový způsob, jak si užít hry? V případě projektu Keystone se to už s největší pravděpodobností nedozvíme, Microsoft ale pracuje na další generaci Xboxu a neustále se spekuluje nad tím, že bude chtít rovněž přinést vlastní handheld.