Když jsme loni v listopadu shrnovali naše první dojmy z Xboxu Series X, zazněla řada pozitiv zejména na konto výkonu, designu konzole, funkce Quick Resume i ovladače s drobnými vylepšeními oproti předchozímu modelu. Na rozdíl od PlayStationu 5 jsme ale postrádali pocit, že je před námi zařízení nové generace, za což nepochybně mohl kritický nedostatek nových launchových her, ale i maličkosti v podobě identického uživatelského rozhraní. Že jsme nebyli jediní, kdo na nedostatky poukazoval a že nešlo o žádné malichernosti, pak o necelé dva měsíce poté potvrzuje Microsoft, který majitelům obou modelů nového Xboxu rozeslal dotazník s mnoha dotazy ohledně dojmů z používání a právě onoho next-gen pocitu. Co je však zajímavé, dotazník přímo zmiňuje některé funkce PlayStationu a předkládá je dotazovaným jako možnosti, které by v budoucnu mohly být spojeny i s Xboxem.
Microsoft hledá cesty, jak vyrovnat krok s konkurencí a pravděpodobně nepůjde jen o hardware, ale také o softwarové možnosti včetně hlavního rozhraní.
Na dotazník upozornil magazín TechRadar, který přišel i s konkrétními screenshoty jednotlivých částí. V jedné z otázek se Microsoft svých příznivců ptá, zda jsou obeznámeni s funkcemi ovladače k PlayStationu 5 a zda by si je přáli rovněž využívat. Na tomto místě Microsoft pochopitelně myslí adaptivní triggery a haptickou odezvu, které nehodnotí kladně jenom hráči, ale pochvalují si je i samotní vývojáři. A dlužno dodat, při pečlivé implementaci může jít o dramatické vylepšení celého zážitku, například v akčních hrách či plošinovkách. Není proto divu, že Microsoft hledá cesty, jak vyrovnat krok s konkurencí a pravděpodobně nepůjde jen o hardware, ale také o softwarové možnosti včetně v úvodu zmiňovaného rozhraní.
Plánované změny ve fungování ovladače nicméně nemusí být daleko a pouze v rovině úvah. Už před Vánocemi se objevil patent, prostřednictvím něhož si chtěl Microsoft chránit technologii, která se velmi podobá fungování adaptivních triggerů ovladač DualSense. Zajímavé je, že přihláška patentu byla podána už v roce 2017, zveřejněn ale byl až loni v prosinci a je nanejvýš pravděpodobné, že jdou obě zprávy ruku v ruce. Jak je ostatně vidět na nákresech, trigger tehdejšího ovladače k Xboxu One by podléhal síle speciálního motorku, který přes systém ozubených kol či plošek vyvíjí zpětný tlak. Nejde sice o zcela shodné řešení jako v případě Sony, ale výsledný efekt by mohl být podobný.
Uvidíme tedy, jak se celá situace vyvine a ještě než se objeví komentáře s kritikou zdánlivého plagiátorství, připomínáme, že i Sony si nejrůznější technologie také „půjčuje“ od ostatních. Jmenovitě haptiku od Nintenda nebo vylepšené analogové páčky od Microsoftu. Jinými slovy řečeno, jde o zcela běžný postup a nikdo zřejmě nikomu nic nedluží.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Samozřejmě , že adaptivní triggery mají smysl. Stejně jako touchpad pro psaní na virtuální klávesnici je krokem vpřed .
Problém to věru nebude , když si uvědomíte jak na tom byla Sony s Dualshockem , který na scénu uvedla také se značným zpožděním ( původní ovladač analogy vůbec neměl …ty mělo opět první Nintendo , stejně jako reproduktor v ovladači ) .
Hlavně bych se přikláněl k tomu touchpadu , protože už na DS4 jsem si na něj navykl a Xbox ovladač je až na vibrace v trigerech prostě jen odolný a s dlouhou výdrží (na vlastní dobíjecí baterie) – prostě klasika co nenadchne ale taky neurazí.
Jinak by mohl Microsoft vydat i standalone zvukový výstup když ušetřil pár centů na optice v základovce, protože s tím že si nemohu audio vyvést na rozumném rozhraní mne teda štve zdaleka nejvíc.. .
Když jsme u Elite což je dle mého pořádný kus gimmicku , pádla by mohl klidně přidat do základu . iPega co jí mám je používá a musím říct , že se na ně člověk naučí rychle
Za dekadu pouzivani XBox ovladacu jsem zaznamenal jen jeden problem s vracenim tlacitka X do puvodni polohy, jinak nic.
Mimochodem Xbox ovladač už od generace One má impulstni triggery. Takže ve hrách vysilaji impulsy do prstu. Třeba v závodních hrách (Forza) to reaguje, jako ABS, když tluče do pedálu. To DS4 ani DS nemá, že by inovace?
MS má na adaptivní trigerry patent už od roku 2017. Kdy vyšel DS, 2020? Tak jaké kopírování proboha.
Upřímně, nechápu tu nenávist, co někteří mají k Xboxu nebo dokonce k jeho hráčům. Ta je fakt toxická a hnusná. Prostě pro to nemám pochopení a nikdy mít nebudu. Když Vám ten MS nebo Xbox tak vadí, tak nelezu do článků, kde se o něm píše.
Za mě se MS hodně posunul ve vztahu k hráčům a to je jen dobře a nic si není třeba malovat na růžovo, dělá to pro prachy stejně jako Sony, Nintendo, Steam atd… Ale pokud o moje peníze usiluje a nabízí mi za to lepší zboží nebo služby je to lepší než politika exklusivek, která je podle mě podlá a svazující.
Je ale zajímavé, jak se funkčně MS ovladače postupně blíží těm od Sony – Bluetooth: Sony – 2006 (Sixaxis) vs MS – 2016 (X1S ovladač), Headphone jack: Sony – 2013 (DS4) vs MS – 2015 (revize X1 ovladače), Vestavěný akumulátor: Sony – 2006 (Sixaxis) vs MS – 2019 (Elite 2), Share button: Sony – 2013 (DS4) vs MS – 2020 (XSX ovladač), Textured grips: Sony – 2013 (DS4) vs MS – 2016 (X1S ovladač) a nyní možná adaptivní triggery:-) Normálnímu hráči je naštěstí jasné, že každý kopíruje od každého a je to dobře, protože z toho těží vždy zákazník, tedy oni sami. Těm ostatním to jasné není, ale není se čemu divit – těm není jasná velká spousta věcí.
Tak u mě by byla funkčnost a vychytanost UI důležitější, ale chápu, že lidi prostě asi chtějí u nových konzolí všechno nové. Nevím, jak bylo myšleno, že MS chce vyrovnat krok s konkurencí a pravděpodobně půjde i o „softwarové možnosti“. Přeci Sony se teď snaží v softwaru upravovat a dohánět.