branding

Otázky a odpovědi

Jak daleko to máte do práce? Kdo to má nejdál?

Zdeněk, Petr, Jirka i Tomáš bydlí v Praze. Nejdál to má určitě Honza, který je z Liberce, a proto se objevuje ve videu nepravidelně.

Kdy jste si uvědomili, že chcete být herními novináři?

To vyplynulo nějak automaticky. Myslím, že do herních médií se člověk dostane přirozeně, často i shodou náhod a na počátku většinou nestojí jeden konkrétní moment a impuls, kdy si řekneš: „Budu psát o hrách.“ Hry hraješ, zajímáš se o ně čím dál víc, pak začneš mít chuť se o své názory podělit… Uplyne 20 let, sedíš ve Vortexu a odpovídáš na otázku, kdy sis uvědomil, že chceš být herním novinářem:).

Zdají se vám herní sny?

Asi každému z nás se někdy zřejmě podobný sen zdál, ale naše „herní“ sny se spíš týkají práce a psaní o hrách než hraní samotného. A občas to jsou víc noční můry než sny:).

Sledujete i další česká média?

Jistě. Každý by se měl zajímat o to, co a jak dělají kolegové nejen ve světě, ale i u nás. Svůj obsah ale nepodřizujeme práci ostatních. Snažíme se jít vlastní cestou.

Nezahráli byste někdy nějaké staré hry? Takové ohlédnutí do herní historie a k tomu nějaké zajímavé povídání k tématu?

Ano. Určitě máme v budoucnu v plánu věnovat se ve streamu také starším hrám. Jakmile odezní hlavní sezóna, jistě si tento formát také vyzkoušíme.

Co je podle Vás lepší a proč: E3, či Gamescom?

Obě akce mají svá pro a proti. Vzdálenost, náklady, rozsah, počet vystavovatelů i návštěvníků. Pro nás je z hlediska práce příjemnějším i užitečnějším veletrhem americká E3. Nicméně rádi budeme i do budoucna navštěvovat obě výstavy. Gamescom totiž dává pro změnu větší prostor evropským a menším hrám. A i ty nás samozřejmě velmi zajímají.

Máte v plánu kromě trička nabízet nějaké další věci s vaším logem?

Uvidíme, jak si povede tričko v prodejích. Samozřejmě už jsme přemýšleli o dalších možnostech, ale máloco nám přijde podobně univerzální. Nabízí se věci jako podložka pod myš, hrneček nebo nějaký další kus oblečení. Pomoci vybrat nám mohou i vašeho ohlasy.

Ve videu říkáte informaci, která už neplatí, čemu mám věřit?

Pokud v některém z našich videí narazíte na informaci, týkající se například data vydání, cílových platforem nebo obecně něčeho, co se může do vydání konkrétního titulu změnit, podívejte se nejprve, kdy bylo dané video natočeno. Informace zastarávají hodně rychle, někdy i z hodiny na hodinu a videa nelze jakkoliv zpětně upravovat. Důležité je také uvědomit si, čeho se dané video týká nebo kde jsme přišli k informacím, které v něm padnou – jedná-li se například o herní veletrh, kde jsme mohli přímo promluvit s vývojáři a ptát se na konkrétní věci (typicky třeba komentář k úseku, který jsme si mohli vyzkoušet), bude se náplň videa týkat výhradně tomuto tématu. Neznamená to, že bychom před vámi chtěli jiné informace utajit, jen jsme je v té době neměli k dispozici nebo nebyly pro danou situaci relevantní.

Podpořím koupí trička váš projekt, nebo je to projev dobré vůle a trička jen zprostředkováváte?

Pokud se rozhodnete zakoupit naše tričko, nebudete mít jen něco pěkného na nošení, ale skutečně náš projekt podpoříte. A to nejen finančně, ale také organicky, když bude naše značka na očích. Děkujeme 🙂

Jaké plánujete hosty do vidcastu?

Pravidelně se necháváme inspirovat vašimi tipy a zveme celou řadu hostů z herní branže. Z logických důvodů ale nechceme nikoho slibovat dopředu, dokud není stoprocentně jisté, že se rozhovor povede natočit.

Máte v redakci někoho, kdo je JRPG pozitivní?

Určitě. Japonská RPG hraje pravidelně Petr i Zdeněk. Japonské hry obecně pak vlastně všichni autoři Vortexu. Rozhodně se jim chceme věnovat, jak to jen bude v našich silách a možnostech.

Budete se věnovat esportu?

Je pravda, že se esportu nevěnujeme systematicky a pravidelně, ale současně, pokud se stane něco skutečně zajímavého, nebo se řeší třeba účast kybersportovců na olympijských hrách, takovou zásadní informaci neopomínáme třeba v novinkovém souhrnu zmínit. Faktem nicméně zůstává, že esport už je v mnoha ohledech tak velkým světem sám o sobě, že ho ho musí pokrývat specializované portály, které to dělají lépe než všeobecné herní weby.

Rozšíří váš tým další lidé, co třeba dřívější kolegové?

K rozrůstání redakčního týmu přistupujeme obezřetně v zájmu zachování identity, kterou jsme pro Vortex nastavili. Samozřejmě ctíme komunitu a její přání a nevylučujeme, že náš tým do budoucna známé tváře rozšíří, prioritou je ale momentálně stabilizace projektu ve smyslu obou hlavních směrů obsahu. Následně můžeme uvažovat o dalších krocích a spolupráci s autory, které znáte.

Plánujete spustit uživatelské hodnocení her?

Uživatelské hodnocení jsme promýšleli dlouho před spuštěním webu a nakonec jsme se rozhodli ho do funkcí nezařadit. Máme za to, že by hodnocení her v článcích s recenzemi zbytečně odvádělo pozornost od tématu a celková hodnota uživatelského vkladu by se z nejrůznějších důvodů devalvovala.

Je Vortex vaše hlavní pracovní činnost?

Vzhledem k tomu, kolik obsahu pro vás každý den připravujeme, nebylo již možné setrvávat v předchozích zaměstnáních – Jirka se Zdeňkem se Vortexu věnují naplno. Byl to zájem ze strany vás – diváků a čtenářů – který to umožnil a redakce se mohla plně soustředit na každodenní servis. Honza s Petrem zůstávají externími spolupracovníky, jejich vklad a důležitost to ale v žádném případě nesnižuje – jsou esencí toho, proč Vortex funguje.

Zaregistroval jsem se, ale nepřišlo mi potvrzení/nemohu se přihlásit

Všimli jsme si, že u některých z vás přetrvávají problémy s přihlášením, problémy vyřešíme individuálně. Stačí, abyste napsali na naší adresu [email protected] z mailové adresy, kterou jste použili pro registraci a my vám obratem pošleme dočasné heslo, které si po přihlášení můžete změnit. Za problémy se samozřejmě omlouváme.

Jak se dotkne případné schválení článku 13 vaší práce?

Na tohle neexistuje úplně jednoznačná odpověď. Co se týče našich článků na tomto webu, tam by se nic měnit nemělo a články 11 ani 13 se jich nedotknou. Je nepravděpodobné, že by si na nás herní studia, ale ani jiné herní weby nárokovaly mezi sebou práva na citování informací a podobně. Na YouTube to může být trochu komplikovanější, ale vše bude záležet na tom, jak se Google postaví k případnému schválení znění těchto článků. Jsme toho přesvědčení, že pro naší práci bude míra citace prostřednictvím videí natolik adekvátní, že ani v tomto případě nepocítíme žádné změny. Ty se dotknou převážně různých parodií hudebních klipů, ústřižků z televizního vysílání, koncertů,… Samozřejmě už nyní si tu a tam některá firma nárokuje práva na použitý trailer nebo i úryvky nahrané během vlastního hraní, ale takových je v našem případě minimum a naznačuje to i míru „závadnosti“ taková videa pro ilustrační účely použít. Paradoxně tak naší práci ovlivní nejvíc fakt, že téměř jistě zaniknou agregátory novinek typu Google News nebo konkrétní herní servery, jako je N4G nebo Gamenewshq.com, ale ty v redakci stejně tolik nevyužíváme.

Nechcete přidat možnost ohodnotit hru i pro čtenáře, aby se výsledky průměrovaly do konečného hodnocení čtenářů/fanoušků? Neuvažujete o možnosti hodnocení hry více redaktory?

Upřímně řečeno čtenářskému hodnocení jsme se zatím vyhnuli záměrně, ale třeba ještě změníme názor. Zejména kdyby po něm byla větší poptávka a nám by to dávalo smysl. Původní důvodem byla skutečnost, že jde často o číslo, jehož vypovídající hodnotu negativně ovlivňují nejrůznější hádky, které se z diskuze přenesou do uživatelských známek, viz dění na Metacritic, kdy si příznivci a odpůrci „vyřizují účty“ udílením desítek a jedniček (ne)populárním titulům. Ale budeme o tom uvažovat.

Nápad nabídnout formou čísla hodnocení od více autorů není špatný. I když bychom to jistě použili jen výjimečně, občas by se to hodit mohlo. Už v tuhle chvíli ale dokážeme jednu kartu hry spojit s více recenzemi od více autorů, přičemž každý může udělit vlastní číselný verdikt. Takže základ na to je připravený.

Máte moc hezký web. Plánujete přidat další funkce? Například hodnocení komentářů, editace uživatelských profilů a přidávání ostatních čtenářů do přátel – soukromé zprávy, profily, hodnocení čtenářů apod.

Díky za pochvalu i podněty k vylepšení webu. V tuhle chvíli se stoprocentně soustředíme na obsah a vychytání stávající podoby. Rozhodně ale nechceme usnout na vavřínech a ustrnout ve vývoji. Web je živé médium a měl by se v budoucnu dočkat dalších funkcí a vylepšení. To považujeme za samozřejmou věc. V tuto chvíli nechceme slibovat, která to konkrétně budou a která nikoli, ale většina zmíněných nápadů se objevuje v podnětech od čtenářů a diváků pravidelně. Takže jejich užitečností a náročností na realizaci se budeme zabývat v první řadě.

Jak jste se dostali vůbec do Zetka?

Velice jednoduše. Na začátku jsme jednoduše hledali reprezentativní prostor, který už by byl vybavený po technické stránce, kde by mohl vznikat Vortex coby vidcast. Věděli jsme jsme o Zetku, tak jsme se na tu možnost zeptali Jirky Krále a on souhlasil s tím, že u nějak můžeme natáčet.

Plánujete upozornění na odpověď v komentářích?

Je to také jedna ze změn, kterými se potenciálně budeme do budoucna zabývat při další rozvoji webu. V tuhle chvíli ale nechceme raději nic slibovat.

Neplánujete nějaké partnerství s herním e-shopem?

Momentálně žádného takového partnera nemáme, ale ani bychom se podobnému partnerství nebránili, pokud by  neovlivňovalo naši práci. Je samozřejmé, že do budoucna se Vortex inzerci nevyhne a ani vyhýbat nechce. Bez ní by dlouhodobě fungovat nemohl.

Chystáte tlačítko na nahlášení překlepů, gramatických a pravopisných chyb?

Ano, bylo to od počátku jedno z našich přání. Na seznamu budoucích vylepšení je na nejvyšších příčkách. Myslíme, že jde o praktickou funkci, protože nikdo z nás není neomylný a případnou chybu rádi opravíme.

Je pro vás důležitější mít u videa hodně lajků, nebo větší návštěvnost webu?

Vážíme si každého přehrání a každého feedbacku bez ohledu na to, zda je o lajk, komentář na YT nebo příspěvek na webu. V obecné rovině je pro nás, jak už jsme zmiňovali, teď důležité soustředit se na návštěvnost webu, rozhodně tím ale nechceme nikomu říkat, kde a jak má náš obsah konzumovat. I lajky a komentáře na YT pro nás mají hodnotu. Volte srdcem. Návštěvnost webu, který je možné lépe nabídnout inzertním partnerům, bude nicméně i do budoucna důležitou veličinou v našich plánech.

Budete vysílat živě přenos z akce The Game Awards?

Ano, prostřednictvím česky komentovaných a tlumočených živých přenosů se snažíme pokrýt většinu podobných akcí, pokud je to v našich možnostech a dává to smysl. Předávání cen mezi tyto události určitě patří.

Máte v plánu se někdy věnovat i hraní starších her?

Určitě ano. Starší tituly pravidelně pokrýváme videem a teď i textem v rámci herní historie. Rozhodně nevylučujeme ani to, že se retro hry objeví také v živém vysílání.

Máte web optimalizované pro různé platformy, ale plánujete také speciální mobilní aplikaci?

V tuto chvíli ne. Věříme tomu, že než dělat od všeho trochu a nic pořádně, je lepší se zaměřit na stoprocentní vyladění webové verze, která poskytuje stejné funkce na všech platformách a je možné ji udržovat všude stejně aktuální. Aplikace by bylo třeba pravidelně updatovat, vydávat pro různé systémy a reagovat na jejich aktualizace. Mnohdy to pak dopadne paradoxně tak, že je na tom taková aplikace z hlediska funkcí a použitelnosti nejhůř, čemuž se chceme vyhnout.

Zajímalo by mě, co na to říkají vaše manželky a přítelkyně, že trávíte tolik času s Vortexem. Neřekly vám, že to trochu už třeba přeháníte?

Je pravdou, že není velkou nadsázkou říct, že spolu trávíme přes týden možná víc času než s vlastní rodinou. Ale i když se nás snaží trochu kontrolovat, jsou to tolerantní a trpělivé bytosti.

Plánujete tmavou verzi webu?

Zatím jsme zaznamenali jen několik málo připomínek tímto směrem, respektujeme ale, že aktuální barevné nastavení nemusí vyhovovat všem. Už od původních návrhů jsme se zamýšleli nad černou variantou webu, pro kterou může v budoucnu vzniknout jednoduchý přepínač. Nevylučujeme tedy tuto možnost, ale momentálně není v seznamu priorit.

Hodláte v budoucnu spustit i slovenskou verzi webu?

Bohužel, není v našich silách připravovat jakoukoliv jazykovou mutaci celého projektu a zároveň si nemyslíme, že by to bylo žádoucí. Ať už kvůli komunitě, která by se tříštila, nebo celkové efektivitě práce.

Plánujete vyrazit na E3 i v roce 2019?

Loňská E3 pro nás byla obrovskou výzvou a testem, zda je možné pokrýt kompletní zpravodajství z největšího herního veletrhu videem. Letos máme k dispozici i web, takže to bude ještě náročnější 🙂 V plánu tedy cestu na E3 samozřejmě máme, ale ještě je nemůžeme stoprocentně potvrdit. Stojíme si nicméně za tím, že jedině z místa konání jsme vám schopní přinést i něco navíc a budeme se snažit splnit tenhle nepsaný závazek i v příštím roce.

Koho a z jakých firem chcete zahrnout do expertních blogů?

Blogy vývojářů nebo jakýchkoliv jiných odborníků z herní branže ničím nelimitujeme, a tím pádem nejsme schopní říct, s kým budeme v budoucnu spolupracovat. Myšlenka je ovšem taková, připravovat zajímavé články od lidí, kteří se hrami živí z jiné perspektivy nežli my. Spolupráce samozřejmě bude do určité míry reflektovat to, nakolik jsme navázali vztahy s jednotlivci či studii třeba i díky rozhovorům ve vidcastu.