branding

Otázky a odpovědi

Budete recenzovat Xuan Yuan Sword 7?

S největší pravděpodobností tento titul a řadu dalších, z pohledu českých a slovenských hráčů spíše okrajových, recenzovat nebudeme. Vše je dáno povahou Vortexu a skutečnosti, že ho na plný úvazek píší pouze dva lidé.

Berete cenu AAA her jako důležitý faktor, který ovlivňuje finální hodnocení hry?

Ty největší hry bývají nejdražší, proto je vždy důležité pokládat si otázky, jakou má daný titul pro hráče hodnotu. Ta se pochopitelně nemůže počítat jen na čistou délku průchodu – vstupují do toho odlišné žánry, multiplayer a další – cena ale určitě bývá tím, co do finálního hodnocení vstupuje. Ovšem s přihlédnutím k tomu, že cena AAA her je statusem quo, kterým bude i po případném plošném zdražení, lze cenovku zmínit, ale jen těžko považovat za negativum. Podobné by to bylo například s filmy, kdy by recenze měly zohledňovat, že ještě před lety jsme se s návštěvou kina vešli pod sto korun a nyní téměř nepořídíme vstupenku za dvojnásobek.

Bude PS5 podporovat monitory s rozlišením 1440p, nebo pouze 1080p a 4K?

Na tuto otázku momentálně nemůžeme odpovědět a jediné, na co se lze v tuto chvíli odvolat, jsou informace z blogového příspěvku společnosti BenQ. Ta před nějakou dobou potvrdila, že na jejich monitorech bude PS5 podporovat rozlišení 1440p, ale následně tuto informaci z blogu smazala. Pravděpodobně pouze BenQ uvolnilo informaci dříve, než dovolují embarga a je pravděpodobné, že rozlišení 1440p bude na nové konzoli od Sony podporováno.

Pokud si koupím hru Spider-Man Miles Morales na PS4 a PS5 si koupím později, dostane hra upgrade?

Ano, jednou koupený Spider-Man: Miles Morales poběží na PS4 a následně PS5 v nejvyšší možné kvalitě dané konzole.

Budete Cyberpunk 2077 pokrývat ve stejném duchu jako RDR 2 – více gameplay videí, video o průběžných dojmech, highglighty, popř. půlnoční stream, pokud nedostanete hru v předstihu?

Cyberpunk 2077 je nepochybně jednou z nejočekávanějších her letošního roku, proto ji budeme pokrývat v očekávané míře. Dopředu nechceme slibovat nic, ale je nanejvýš pravděpodobné, že coverage „nespláchneme“ jen streamem, recenzí a debatou ve vidcastu.

Bude u PS5 možné opět ukládat snímky obrazovky a videa, jako je tomu u PS4?

Zcela nepochybně to půjde.

Zajímalo by mě, jestli musí Vortex na YouTube řešit porušení autorských práv, když používáte videa ze streamů velkých vydavatelských firem nebo výrobců konzolí?

Ano, s tímto problémem se samozřejmě potýkáme, ale myslíme, že úspěšně. Naše práce samozřejmě umožňuje takto s materiály legálně nakládat, nedopouštíme se ničeho špatného. V některých případech se domlouvá, aby byl Vortex třeba během konferencí na nějakém předem schváleném seznamu autorizovaných přenosů, což opět pomůže tomu vyhnout se případným potížím. Blok videa nás naštěstí postihne jen zcela výjimečně.

Jak je to s přechodem z PS4 na PS5 ohledně PSN ID? PS5 má zpětnou kompatibilitu, tak předpokládám, že hry zakoupené na PS4 půjdou i na PS5. A co trofeje?

Sony slíbila 99% kompatibilitu PS4 her na PS5. Trofeje se samozřejmě i s celým účtem budou dál „dědit“ na nex-gen.

Zhodnotíte někdy hru KARDS?

Když hra vyšla, unikla naší pozornosti, ale pokud bude vhodná příležitost třeba s nějakým portem nebo expanzí, třeba se k ní vrátíme.

Jak se těšíte na recenzování remaku Mafie? Bude redakce hodně přísná vzhledem k tomu že v našich končinách je původní hra velmi populární?

I v našich srdcích má Mafia: The City of Lost Heaven speciální místo, neznamená to ale, že bychom kvůli tomu byli už dopředu vůči remaku přehnaně kritičtí, nebo naopak přehnaně shovívaví. Na plnou verzi se těšíme a recenzovat ji budeme standardním způsobem, jako všechny ostatní hry.

Bylo by možné přidat ovládání galerií v článcích pomocí šipek na klávesnici?

Díky za tip, určitě se nad tím zamyslíme a zkusíme to nějak promítnout do některého z dalších updatů webu.

Neplánujete udělat nějaký speciál k aktuálnímu dění v USA a jeho dopadu na herní průmysl?

Upřímně řečeno se nám z celkem pochopitelných důvodů do podobně kontroverzních věcí momentálně zabředávat nechce. Ano, hry už se staly součástí toho vše, ale dokud jde v první řadě o jiné problémy, které se her přímo netýkají, raději bychom si udrželi od těchto bouřlivých událostí odstup.

Nevíte, co se stalo s PS back button přídavným zařízením? Chtěl jsem si ho koupit, ale zmizel kompletně ze všech obchodů?

Byl jich nedostatek, ale ten by měla Sony už řešit a bude se zase normálně prodávat.

Vzhledem k rizikům koronaviru, stále plánujete i letos navštívit E3? Navíc s rizikem, že se nějaké společnosti mohou rozhodnout účast zrušit?

Taková akce se plánuje několik měsíců dopředu. Čím později začneme, tím dražší takový „výlet“ bude. Čili ano, v tuto chvíli plánujeme veletrh navštívit stejně jako v jiných letech a ani momentální situace, jakkoli ji nechceme zlehčovat, na tom nic nemění. Důvodem je skutečnost, že nikdo neví, jaká bude situace za několik měsíců. Když se v květnu nebo červnu někdo rozhodne nezúčastnit, protože se stav zhorší, je to pochopitelné. Ale my už tou dobou budeme muset mít vše zařízené. Takhle sice riskujeme, že by nás akce v případě zrušení, stála peníze za letenky atd. Když ale budeme váhat do poslední chvíle, prodraží se zase cesta i ubytování. Je to prostě komplikovaný problém a nemá jednoznačné řešení. I když se letos zpochybňuje akce samotná a objevila se i tato hrozba, s E3 počítáme, snažíme se najít pro ni partnera a přinést co nejlepší servis z místa jako v minulých letech. Věříme, že i kdyby veletrh nějak utrpěl, pořád rozhodně stojí z hlediska naší práce a informací, které vám přinášíme, za návštěvu. Abychom začali uvažovat o tom, že E3 vyškrtneme ze seznamu plánovaných destinací, musela by se akce opakovaně prokázat jako špatná, nebo bychom se museli ocitnout v situaci, že pro nás není finančně únosná. Snad se nestane ani jedno z toho.

Na Steamu právě vyšla nová hra v early accesu jménem Temtem, budete se jí věnovat?

O hře jsme mluvili několik dní před vydáním v novinkovém souhrnu a uvažujeme, že bychom se na ni nějakým způsobem podívali blíže. Vzhledem k velikosti Vortexu ale nemůžeme zatím nic slíbit.

Co se děje se zabezpečením při přihlášení k webu Vortexu? Vyzvání ke změně nastaveného hesla bez mé iniciace? Hesla, která bezpečně používám, jsou tady vyhodnocena jako nedostatečná. Nepřeháníte to trochu s tím zabezpečením?

Tohle není něco, co bychom si vymysleli my. Jedná se o zabezpečení WordPressu, kterému podléháme také. Obdrželi jsme stejnou výzvu, nejde o novinku, kterou bychom aplikovali na web záměrně.

Podporují nové konzole plnohodnotné ovládání myší a klávesnicí?

Obě next-gen konzole připojení klávesnice a myši podporují, nutné je však ptát se na podporu v konkrétních titulech. A tu řídí vývojáři, potažmo vydavatelé. Nejde tedy plošně odpověď, ale je spíše nepravděpodobné, že by všechny hry tuto podporu měly. Situace se podle našeho odhadu v nové generaci nebude lišit od současného stavu.

Jaké mikrofony používáte ve studiu?

Na stole nám stojí skvělé mikrofony Rode PodMic, kterými jsme vylepšili naše studio začátkem tohoto roku. Doufáme, že přispívají ke zlepšení celkového zážitku z našich videí a audio verzí vidcastu.

Máte nějaké tipy na kvalitní singleplayer AAA hry na Xboxu One nebo Switch, které se dají dohrát do 10 hodin?

Než vypisovat jednotlivé tituly, doporučujeme navštívit portál How Long to Beat, kde se dají hry vyhledat podle zadaných parametrů. Tedy nejen podle platformy či popularity, ale právě podle doby, za které lze tyto hry dokončit.

Když si koupím v Německu PS5, půjde v menu nastavit čeština?

Ano, to by mělo fungovat. Ale samozřejmě jsme to neměli možnost vyzkoušet a ověřit osobně.

Chystáte se recenzovat závodní simulátor Automobilista 2 od Reiza Studios? Váš názor a pohled na tuto hru by mě zajímal.

Nevylučujeme to, ale zatím ho bohužel nemáme na seznamu úkolů. Uvidíme.

Můžeme očekávat příchod nové generace PSVR headsetu i s novými ovladači Move?

Další generace PSVR určitě k PS5 časem dorazí. Je pravděpodobné, že přijde i s novými ovladači.

Kdyby si redakce Vortexu měla vybrat, zda-li PS5 nebo XSX, co by si vybrala?

Na to opravdu nedokážeme před vydáním konzolí při nejlepší vůli odpovědět. Odpověď by byla taková, že vzhledem k naší práci si budeme kupovat oba systémy.

Jak to vypadá z dalším Vortex srazem?

Je to jeden z důležitých bodů na našem dlouhém seznamu úkolů. Rádi bychom to zvládli v letošním roce, ale bude to pochopitelně záviset také na situaci okolo koronaviru.

Proč vůbec nekomentujete Crusader Kings III? Myslím si, že to je celkem zásadní událost na poli strategických her.

Nepochybně je. A také jsme tuto otázku už zodpovídali na jiných místech. V tuto chvíli nemáme na hru volnou kapacitu. To nás samozřejmě mrzí, ale je to omezení dané velikostí našeho týmu, který staví na autorech, které čtenáři a diváci dobře znají. Není v našich silách pokrýt úplně vše.

Chystá se Baldur’s Gate III také na konzole?

Baldur’s Gate III je momentálně oznámeno pouze pro PC a Stadii. Dá se však očekávat, že vzhledem k předchozí praxi nakonec hra skutečně zamíří i na konzole. Divinity se toho dočkalo po uvedení hry na PC, potvrzené to ale v tuto chvíli není.

Plánujete v dohledné době přijmout někoho na občasnou výpomoc s psaním článků?

Vortex jsme před třemi lety startovali jako ryze autorský projekt a na naší vizi se nic zásadního nemění. Ačkoliv se nezříkáme možnosti v budoucnu redakční tým rozšířit, žádné konkrétní plány momentálně nemáme.

Proč je v systému komentářů podpora jen do třetí úrovně hierarchie? Ve všech dalších reakcích je pak matoucí, kdo na koho reaguje. Bylo by možné toto omezení odbourat?

Důvodem je skutečnost, že stále se zužující okno v mobilní verzi pak u opakovaných reakcí bylo už absurdně malé, což nemusí být na desktopu patrné. Rozhodně je ale možné lépe označit, kdo dále na koho reaguje.

Neuvažovali jste, že byste spustili vlastní televizní kanál Vortex TV? Mohly by tam být všechny pořady z YouTube nebo jiná tematická videa nebo e-sportové přenosy.

Nad spuštěním vlastního televizního kanálu jsme neuvažovali a tímto směrem se vydávat nechceme, ani nebudeme. Dáme-li stranou nutnost obřího financování (vysílací licence, vybavení, platy zaměstnanců,…), je také nutné uvažovat nad dalšími faktory, jako je výroba pořadů, cílová skupina, pravděpodobná sledovanost, reklama a spoustu dalších záležitostí. Důvod, proč existuje tolik videí o hrách na YouTube je dán tím, jak snadné je natočit „nějaké“ video. Takové video se ale automaticky nestává pořadem určeným pro televizní vysílání, nemusí pro něj existovat dostatečně velké, tedy rentabilní publikum apod. Nejjednodušší je před podobným dotazem provést alespoň elementární průzkum trhu v největších zemích světa – zjistíš, že ani ve Spojených státech se žádná celoplošná „herní“ televize neexistuje, což slouží jako poměrně jasná odpověď, proč se něco takového nevyplatí v zemi s tak malým počtem obyvatel.

Plánujete nějaký merch v podobě triček?

Trika už jsme měli v nabídce, posledních pár kousků ve velikostech S a M je k dostání u nás v redakci. Momentálně hledáme nového partnera na tento sortiment.

Vortex je teď na Televizi Seznam?

Doma jsme stále na webu Vortex.cz a na YouTube. Seznam projevil zájem o naše videa a vybrané starší materiály budou vycházet i tam. Umožní nám to přirozeně potenciálně rozšířit naši komunitu diváků a čtenářů a dostat Vortex do širšího povědomí, což je super. Na naší práci a obsahu se ale nic nemění.

V letošním roce by měla vyjít jedna dost zajímavá hra nazvaná Core Punk. Uděláte o ní video?

Díky za tip, minimálně se na ní podíváme a uvidíme, co s ní podnikneme.