branding
Odbory v USA se dohodly na využití hlasů herců pomocí AI

Odbory v USA se dohodly na využití hlasů herců pomocí AI

Předním dabérům videoher se to ale ani trochu nelíbí. Mluví se o zradě a dalším kole stávek

Zdroj: Replica Studios
10. 1. 2024

V průběhu loňského roku proběhlo v Hollywoodu několik stávek herců, kteří si chtěli vyjednat zejména s provozovateli streamovacích platforem lepší podmínky. Naráželi zejména na to, že jejich herecké výkony, které skrze seriály a filmy dlouhodobě a hlavně opakovaně táhnou popularitu jednotlivých služeb, nejsou s ohledem na příjmy adekvátně ohodnoceny a požadovali revizi pracovních smluv a jejich aktuálnější verzi, která by zohledňovala současné podmínky. Odborová organizace SAG-AFTRA, která v USA zastupuje velké procento herců, pak komunikovala i výhrady vůči odvětví videoher a snažila se vyjednat lepší podmínky také pro herce a dabéry z tohoto oboru. Po uklidnění situace však právě v souvislosti s hrami přichází velmi překvapivá zpráva z veletrhu CES, podle které SAG-AFTRA uzavřela partnerství se společností Replica Studios, zabývající se hlasovými technologiemi a replikací hlasu pomocí umělé inteligence.

Spolupráci oznámila SAG-AFTRA v tiskové zprávě, která se ihned po zveřejnění stala důvodem k opravdu hlasité a ne zrovna příjemné diskuzi. Pod příspěvkem na Twitteru se momentálně nachází přes 1000 komentářů a dlužno dodat, že diskutující – v jejichž řadách jsou i známí herci a dabéři z videoher – tento krok nechápou a odmítají ho. Ačkoliv SAG-AFTRA uvádí, že součástí dohody s Replica Studios jsou v první řadě výhodné podmínky a kontrola ze strany herce ohledně licencování jeho hlasu pro následné vytváření nových replik pomocí umělé inteligence, ve světle toho, za co herci bojovali, to vše působí jako špatný vtip. Šlo především o ochranu herců ve smyslu podmínek, ale také příležitostí, které dostávají, což ale smlouva s Replica Studios podkopává. Jenže zatímco odborová organizace to jako problém nevidí, jednotliví herci ano, už i proto, že se na ně tisková zpráva odkazuje a tvrdí, že k dohodě o partnerství přední herci udělili souhlas.

Na to konto vystoupil na Twitteru například Elias Toufexis, hlas Adama Jensena z her DeusEx, který se považuje za jednoho z nejznámějších herců v herní branži, ale nikdo se ho na názor spolupráce s Replica Studios neptal. Obdobně se vyjádřil také Steve Blum, který se podílel na hrách jako Mortal Kombat, Diablo, Star Wars Jedi nebo The Last of Us Part II. Také on s odvoláním na to, jak velkou část jeho příjmů tvoří hry, žádá odbory o vysvětlení, na koho přesně v tiskové zprávě odkazují. A přidává se například i Kallen Goff, jenž ztvárnil postavy v Like a Dragon, The Lords of the Fallen nebo Remnant II, ovšem nyní už poměrně ostře a kriticky na konto velmi špatného přístupu SAG-AFTRA k dabérům a pošlapáním jejich práce.

Hercům v první řadě vadí, že někdo bude používat jejich hlas, aniž by ho pro dané dílo použili oni sami, je ale rozhodně férové doplnit, že partnerství obou několikrát zmiňovaných subjektů, je postavené tak, aby měl herec nad užitím svého hlasu kontrolu. Nejen, že musí s daným vývojářem využívajícím technologii od Replica Studios uzavřít smlouvu a udělit mu svolení na použití vlastního hlasu, ale v partnerství jsou ukotveny i údajně adekvátní odměny pro herce, případně možnost udělit nesouhlas s použitím svého hlasu pro další díly případné herní série. Jinak řečeno, z druhé strany se zdá, že herci by skutečně mohli dabovat víc titulů, než kolik by osobně zvládli, a je samozřejmě až otázkou času, zda budou odměny nastaveny adekvátně a dabing pomocí AI bude dostatečně kvalitní, aby se pod něj mohl daný herec podepsat.

Nakonec, také Replica Studio uvádí, že je hrdá na možnost postupovat v kombinaci s AI eticky a stanovit nové standardy pro další nakládání s hlasy herců. Má to být nakonec sama uvedená společnost, která má s herci spolupracovat na získávání tréninkových dat pro vlastní agenty umělé inteligence, takže i tuto část budou mít herci pod kontrolou. Ve finále tak mají skuteční herci doplnit postavy, které už Replica nabízí a nabídnout je dalším partnerům, ke kterým už nyní patří studia jako Hangar 13, Cloud Chamber, Crytek nebo Squanch Games.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru