Na začátku března oznámil designér Warren Spector a jeho studio OtherSide vývoj úplně nového projektu. Má jít o zcela novou značku, která bude znovu vycházet ze Spectorova oblíbeného žánru hlubokých simulací, podobně jako tomu bylo v jeho předchozích slavných titulech. Jedna otázka nám ale vrtala hlavou – co se stalo se hrou System Shock 3, na které studio OtherSide pracovalo před tím, než se začalo mluvit o propouštění? V této souvislosti se mluvilo o čínském Tencentu, který se měl do dosud neobjasněné míry vývoje účastnit, přesto ale bylo Spectorovi vyčítáno, že nikdy neřekl, co přesně se s projektem stalo a zdálo se, že jej navzdory velkému očekávání nechává jednoduše u ledu. Odpovědi – alespoň částečné – nicméně přichází díky rozhovoru na stránkách magazínu GamesBeat, podle kterého se zdá, že problém jménem System Shock 3 je pro designéra velmi osobní.
2/2 As a smaller Indie studio, it had been challenging for us to carry the project on our own. We believe Tencent’s deep capabilities and expertise as a leading game company will bring the franchise to new heights.
— OtherSide Entertainment (@OtherSide_Games) May 20, 2020
„Loni jsme vydali prohlášení. Víc k tomu v tuhle chvíli nemám,“ řekl Spector na dotaz, zda by mohl vyplnit několik prázdných stránek z uplynulých měsíců. Pokud však oním prohlášením nemyslel například komentář, který by se objevil hluboko v konverzaci fanoušků, pak zřejmě běží čas pro Warrena Spectora rychleji, než si designér uvědomuje. Poslední prohlášení, které společnost OtherSide Entertainment na konto System Shocku 3 zveřejnila, totiž pochází z května 2020 a šlo o onu vágní informaci, že nyní bude hru „posouvat kupředu“ Tencent. Stejný vzkaz se objevil také na Twitteru a od té doby až do dnešních dní přidali komunitní manažeři už jen tři další příspěvky. Nic to ovšem nemění na tom, že situace kolem hry je značně nejasná a z dalších odpovědí Warrena Spectora vychází najevo, že mu téma není ani trochu příjemné.
„Na hře jsme pracovali v roce 2018 a 2019, to je vše,“ odpověděl krátce na to, jak dlouho bylo studio OtherSide zodpovědné za vývoj zmiňované hry, jejíž licenci získalo od společnosti Nightdive. Zároveň Spector potvrdil, že na System Shocku 3 pracovalo v jednu chvíli jen 17 lidí, což příliš neodpovídá ambicím, které projekt provázely. „Vývoj značky nyní vede Tencent, budou to muset být oni, kdo vám něco sdělí. Větší vyjasnění vám nemohu poskytnout,“ dodal pak Spector a potvrdil, že herní vývoj i tuhle konkrétní situaci bere velmi osobně a studio OtherSide si muselo projít určitou fází uklidnění a opětovného nabrání sil. V tomto ohledu se zdá, že Spector už skutečně nemá se třetím dílem své série System Shock nic společného a jedním z možných vysvětlení je, že jim Nightdive jednoduše odebralo licenci. Proč? To by byla pouhá spekulace, ovšem s přihlédnutím k velikosti týmu a problémům, o kterých se mluvilo ještě před zprávou o Tencentu, se zdá, že Spector a jeho lidé jednoduše nebyli schopní naplnit interní požadavky a spolupráce byla ukončena.
Co se týče nového projektu, o kterém toho v tuto chvíli víme jen pramálo, Spector nešetří optimismem. Ačkoliv OtherSide prošlo restrukturalizací, tým nebyl podle Spectora rozpuštěn a společně se svým nejbližším kolegou a spoluzakladatelem studia Paulem Neurathem se rozhodli, že nebudou množství lidí zbytečně nafukovat. Spector si užívá, že zná každého jménem, libuje si v přímé komunikaci, která by při větším počtu zaměstnanců nebyla možná a každého považuje za partnera, nikoliv jen podřízeného. Několikrát v rozhovoru uvádí, že spoléhá na zkušenosti a schopnosti každého ve studiu, které přirozeně překračují Spectorovy schopnosti v daných oborech a váží si, že může dělat zrovna s takovými lidmi. Co pod jejich rukama vzniká, zatím nevíme, ale jak designér uvedl, když si koncept přečetla jeho manželka, tvrdila, že jde o Spectorův magnus opus. Obrázek, který byl k projektu k dispozici – ona velká velryba s futuristickým zlatým brněním má prý podtrhovat šíři a hloubku nového projektu, který mohou hráči chápat jako sandbox, ve kterém prověří svůj důvtip a vynalézavost.
Slavný designér nefandí NFT, a ačkoliv tokeny nevnímá jako podvod, představa „digitálního vlastnictví“ něčeho, co jde neomezeně reprodukovat, se mu jednoduše nelíbí. Spector mluvil také o tom, že skuteční hráči „nepochopili“ jeho hru Epic Mickey, kterou docenilo až mainstreamové publikum, ovšem v tomto případě se nejedná o podobný výrok na konto této hry. Ohledně nových nápadů pak Spector řekl, že jich v hlavě nosí mnoho a ještě víc jich má uložených na počítači, ne vždy se ale jedná o nosné myšlenky a i když nějakou najde, konstantně ji mění a odstraňuje z ní nepotřebné věci. Na jeho novou hru pak podle vlastních slov „nejsou hráči připraveni“ a mají se prý připravit na revoluci v žánru immersive simů.
Pokud by vás zajímalo, jak malé studio, které mělo ještě před dvěma třemi lety takřka existenční problémy, financuje nový projekt, odpověď byste od Spectora čekali marně. Přesto poměrně tajuplně říká, že finanční stránku věci nyní nemusí vůbec řešit, což by naznačovalo velkou investici nebo klidně i dosud neoznámenou akvizici větší společností. „O tom bych pravděpodobně neměl mluvit,“ odpověděl však designér na dotaz ohledně upřesnění celé situace a na oznámení či vyjasnění tak musíme počkat. Podobný postoj se ale zdá být pro Warrena Spectora čím dál tím typičtější a je otázkou, zda se vlastně vůbec něco dozvíme. A to přirozeně nejen na konto nové hry, ale především utrápeného System Shocku 3.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.