Představení další generace grafických karet RTX od Nvidie bylo překvapivé hned z několika důvodů. Primárně lze vyzdvihnout, že novinky jsou výkonnější a dostupnější. V otázce výpočetní síly sice mnohé dřívější spekulace naznačovaly střízlivější posun kupředu, výsledek však předčil očekávání. A co se cenovky týče, Nvidia zůstala u toho, co platilo při vstupu na trh u předchozí generace. Grafické karty řady RTX 30 jsou jednoduše velkým lákadlem z pohledu poměru ceny/výkonu a patrně i z toho důvodu má Nvidia čím dál tím menší snahu podporovat technologii SLI (Scalable Link Interface), umožňující vzájemné propojení více grafik za účelem navýšení výkonu.
Podpora rozhraní pro škálovatelný výkon dosažitelný za pomocí řetězení více grafických karet zpomalila již před časem. A vzhledem k tomu, jak moc Nvidia kladla důraz na jiné hardwarové novinky, začínalo být jasné, že to s technologií vypadá bledě. Zvěsti se teď oficiální cestou potvrzují, ještě ale nelze mluvit o tom, že je SLI pohřbeno. Nvidia ve své zprávě uvádí, že podpora na straně ovladačů bude ukončena k 1. lednu příštího roku a optimalizované profily určené pro jednotlivé tituly přestanou začátkem příštího roku vycházet. Majitelé dvou a více grafických karet v jednom počítači ale o výhody nepřijdou, protože zodpovědnost za implementaci podpory zapojení SLI přejde výhradně na vývojáře her. Ti mají k dispozici softwarové nástroje, ovládající rozhraní u karet řady RTX 20 a starších, k nimž přibude zřejmě poslední zástupce v podobě RTX 3090. Žádná jiná karta nové generace už SLI nenabízí a je pravděpodobné, že Nvidia v budoucnu výjimky dělat nebude.
SLI už možná cílí na jiný segment trhu než jen na hry.
Implementace SLI pouze u RTX 3090 je do jisté míry náznakem, že hráči už technologii nepotřebují. Nejvyšší model RTX 3090 totiž vystřídá na trhu karty typu Titan a jde o hardware určený spíše profesionálům napříč různými obory. Už jen z toho vyplývá, že SLI patrně cílí na jiný segment trhu, což je z druhé strany pochopitelné díky existenci technologií jako je DLSS a další. Ostatně i sama Nvidia v prohlášení uvádí, že podpory specializovaných aplikací se konec SLI nedotkne, a podobný přístup razí i konkurenční AMD, která rovněž opouští od plošné podpory alternativní technologie CrossFire. Kroky obou výrobců přitom mohly předem naznačovat již jen zkušenosti hráčů a s tím spojená celková rozšířenost.
Škálovatelný výkon dosažitelný zapojením dvou a více grafických karet nikdy nebyl běžně viděnou praxí. Přeci jen to znamenalo značné výdaje, což je obzvláště patrné u současné generace. Karta RTX 3090 s doporučenou cenou mírně přesahující 40 tisíc není malou investicí a zapojení dvou karet znamená investici dosahující hodnoty slušného ojetého vozu. A snad právě i kvůli těmto vyšším vstupním investicím Nvidia již delší dobu SLI nijak netlačí kupředu. Dalším hřebíkem do rakve mohly být zkušenosti s rychlostí. Zde platí, že dvě karty ve většině případů neznamenaly dvojnásobný výkon. Technologie SLI a potažmo i konkurenční CrossFire se často potýkaly s následky náročnější optimalizace, kterou bylo zapotřebí učinit na straně Nvidie i u vývojářů daného titulu.
Ve svém prohlášení Nvidia uvádí, že podporu SLI výhradně na straně ovladačů už využívá řada vývojářů, a to za pomocí aplikačních rozhraní DirectX 12 i Vulkan. Mezi tyto hry patří například Shadow of the Tomb Raider, Civilization VI, Sniper Elite 4, Gears of War 4, Rise of the Tomb Raider, Hitman, Deus Ex: Mankind Divided, Battlefield 1, Halo Wars 2, Red Dead Redemption 2, Quake 2 RTX a další. Otázkou ovšem je, jak to bude vypadat do budoucna a zda se podpora SLI nezačne postupem času týkat výhradně profesionálních aplikací.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.