array(46) { ["_edit_lock"]=> array(1) { [0]=> string(12) "1736269182:3" } ["_edit_last"]=> array(1) { [0]=> string(1) "3" } ["onesignal_meta_box_present"]=> array(1) { [0]=> string(1) "1" } ["onesignal_send_notification"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["onesignal_modify_title_and_content"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["onesignal_notification_custom_heading"]=> array(1) { [0]=> NULL } ["onesignal_notification_custom_content"]=> array(1) { [0]=> NULL } ["nadpis"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_nadpis"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b768e4aaf081" } ["podnadpis"]=> array(1) { [0]=> string(99) "Nové DLSS 4 násobně zvýší výkon ve hrách. RTX 5090 ale bude stát necelých 60 tisíc korun" } ["_podnadpis"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b768e50af082" } ["alternativni_vypis"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_alternativni_vypis"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5c87e33428d16" } ["youtube"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_youtube"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b88296e59a70" } ["sipka"]=> array(1) { [0]=> string(6) "yellow" } ["_sipka"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b8ef4780759d" } ["seznam_rss"]=> array(1) { [0]=> string(1) "1" } ["_seznam_rss"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5e00ae3f6f092" } ["karta"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_karta"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76921533353" } ["recenzovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_recenzovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76931623120" } ["skore"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_skore"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b7698f3f97ee" } ["testovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_testovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b852d98f5dc9" } ["plusy"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_plusy"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76966215002" } ["minusy"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_minusy"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76968715004" } ["hodnoceni"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_hodnoceni"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76987c0f80b" } ["galerie"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_galerie"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76944bc8b60" } ["galerie2"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_galerie2"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b88191610d51" } ["galerie3"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_galerie3"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b88192210d52" } ["boxy"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_boxy"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b853d1b80254" } ["_pageview_20250107"]=> array(1) { [0]=> string(4) "1458" } ["_thumbnail_id"]=> array(1) { [0]=> string(6) "218959" } ["response_body"]=> array(1) { [0]=> string(337) "{"id":"8ca09859-fad9-412f-b037-68e9aba30bd3","external_id":"4f5075c0-1b02-4395-e7a3-1eda97cf5f81","warnings":["You must configure iOS notifications in your OneSignal settings if you wish to send messages to iOS users.","You must configure Android notifications in your OneSignal settings if you wish to send messages to Android users."]}" } ["status"]=> array(1) { [0]=> string(3) "200" } ["_pageview_20250108"]=> array(1) { [0]=> string(3) "599" } }
Nvidia představila grafické karty GeForce RTX 50

Nvidia představila grafické karty GeForce RTX 50

Nové DLSS 4 násobně zvýší výkon ve hrách. RTX 5090 ale bude stát necelých 60 tisíc korun

Zdroj: Nvidia
7. 1. 2025

Jak už jsme několikrát v posledních dnech avizovali, Nvidia uspořádala v předvečer letošního ročníku veletrhu CES svou tiskovou konferenci, která se točila zejména kolem nové generace grafických karet GeForce RTX 50. Ačkoliv unikala celá řada konkrétních informací už během víkendu, až prezentace generálního ředitele společnosti Jensena Huanga odpověděla na všechny otázky a konečně vyložila karty (haha) na stůl. Dočkali jsme se představení detailů o jednotlivých modelech karet řady GeForce RTX 50, ale také o technologiích poháněných umělou inteligencí. Novinek je mnoho, pečlivě se jim věnují technologické weby, my vás ale neochudíme o to nejdůležitější zejména z pohledu hráčů.

Jensen Huang uvedl novou architekturu grafických karet Blackwell jako nejvýznamnější inovaci v počítačové grafice za posledních 25 let od uvedení programovatelných shaderů. To je poměrně silné prohlášení, které se ale opírá o technické specifikace, které prozrazují, že karty řady GeForce RTX 50 jsou násobně rychlejší a výkonnější nežli grafické karty předchozí generace. Nvidia toho dosáhla již delší dobu známým využitím pamětí GDDR7, které samy o sobě nabízí 3-4násobný výkon oproti pamětím použitým v řadě GeForoce RTX 40, tedy GDDR6X. Další věcí, která se stará o vyšší výkon, je nové DLSS 4, které podle Nvidie zvyšuje frekvenci snímků téměř dvojnásobně, což se samozřejmě odráží v mnoha dostupných grafech a srovnávacích videích.

DLSS 4 a vylepšení pro starší karty

Ještě než se přesuneme k hardwarovým specifikacím a cenám, zastavme se u nové generace DLSS. Nejžhavější novinkou je funkce Multi Frame Generation, prostřednictvím které dochází za pomoci umělé inteligence ke generování dalších snímků mezi standardními snímky obrazu. Jenže zatímco DLSS 3 tímto způsobem generuje pouze jeden – a to je v podstatě jedna ze součástí zvýšení fps – nová generace DLSS takto vygeneruje až tři. V ideálních podmínkách by pak podle Nvidie mělo docházet mezi generacemi DLSS k výše uvedenému až dvojnásobnému nárůstu frekvence snímků, zatímco při porovnávání výkonu bez zapnutého DLSS může být hodnota přibližně osminásobná. Vývojáři to demonstrovali například na klipu z Cyberpunku 2077, kde běží hra bez zapnutého DLSS s plným ray tracingem a dosahuje 27 fps, zatímco s plným ray tracignem ale právě se zapnutými funkcemi DLSS 4 může dosahovat přes 240 fps.

Inovacemi ale prošla i funkce Nvidia Reflex, která přichází rovnou v nové generaci a slibuje díky warpování snímků snížení latence až o 75 procent oproti hraní bez této funkce. A přirozeně došlo i na zlepšení výsledků dosažených funkcí Ray Reconstruction během využívání DLSS ve hrách s ray tracingem a samotná funkce upscalování obrazu, tedy Super Resolution, jak jej Nvidia nazývá. Příjemné pak bylo rovněž oznámení, že v den uvedení první karty řady GeForce RTX 50 bude připraveno více než 75 titulů, které popisované funkce DLSS 4 využijí a další budou přirozeně přibývat. A na tomto místě je také nutné potvrdit, že část funkcí nového DLSS bude dostupná i pro starší karty, takže zlepšení výkonu pocítí i ti, kdo si třeba před nedávnem pořídili „teprve“ kartu GeForce RTX 40. Tabulka níže odpovídá na vaše dotazy vcelku přesně – Multi Frame Generation je exkluzivní pro řadu RTX 50, zrychlený Frame Generation už budou moci využít i majitelé RTX 40 a Ray Reconstruction, vylepšený Super Resolution a posílené DLAA je zpětně kompatibilní až k řadě RTX 20.

Zdroj: Nvidia

Umělá inteligence i pro postavy ve hře

Pokud zprávy ohledně vývoje možností umělé inteligence sledujete, pak samozřejmě víte, že Nvidia patří v tomto odvětví k vedoucím společnostem. Přesto byla umělá inteligence dosud používaná převážně pro generování obrazu, nikoliv ale ve hrách u věcí, které tvoří samotnou hratelnost. To se však má s příchodem RTX 50 změnit, když sada nástrojů Nvidia ACE, starající se o autonomní chování herních postav, do her konečně vstoupí naplno. Modelové příklady zahrnují tituly MIR5, vznikající InZOI, ale hlavně PUBG, v nichž se má Nvidia Ace starala o organičtější, dynamičtější a přirozenější chování postav kolem vás. A když už jsme u postav, odrazit by se na nich měly i vylepšené shadery, opět poháněné umělou inteligencí. Díky AI mohou hry využívající funkci Neural Faces vytvářet realistické digitální obličeje jen z textur a dat o umístění na konkrétní 3D model včetně vylepšených detailů pro zpracování kůže nebo vlasů. Tohle všechno pak Nvidia nazývá již dříve uváděným pojmem Neural Rendering, a jde tudíž o kombinaci všech výše vypsaných prvků, které mají přinést „revoluci v herní grafice“.

Modely, specifikace a cena

Vraťme se ale k jednotlivým grafickým kartám, které Nvidia v průběhu noci představila. Šlo o modely GeForce RTX 5090, GeForce RTX 5080, GeForce RTX 5070 Ti a GeForce RTX 5070, u kterých už známe i termíny či data vydání a hlavně české ceny. Co se týče specifikací, v níže přiložené tabulce najdete základní informace, pokud se ale v technologiích příliš nevyznáte, budou pro vás cennější prohlášení o nárůstu výkonu proti předchozí generaci nebo proti konkrétním kartám. Samozřejmě je nutné mít na paměti, že zatím neměl možnost nikdo karty přímo nezávisle otestovat, takže proklamace berte s rezervou, přesto naznačují, že Nvidia učinila skutečně velký krok kupředu.

Zdroj: Nvidia

Nejvýkonnější model RTX 5090 je přibližně dvojnásobně výkonnější než model RTX 5080, což by mělo platit ve smyslu hrubého výpočetního výkonu také při porovnání s RTX 4090. Mezigenerační rozdíl pak ale samozřejmě jdou za prémiovými funkcemi DLSS 4, jak je popsáno výše, takže na to si při poměřování musíte dávat pozor. Co se týče RTX 5080, ta je pro změnu dvojnásobně výkonnější v porovnání s RTX 4080 a jedním z rozdílových faktorů je propustnost paměti, která je o více než třetinu větší. Bavíme se o hodnotách 930 GB/s pro RTX 5080 proti 717 GB/s u RTX 4080. Princip dvojnásobného nárůstu výkonu pak lze aplikovat i na RTX 5070 Ti v porovnání s předchozí RTX 4070 Ti a zajímavé je i prohlášení, že při použití DLSS 4 může nejlevnější RTX 5070 dosahovat výkonu RTX 4090.

Na závěr jsme si nechali termíny a ceny, před kterými varovali insideři už několik týdnů dopředu. Karta RTX 5090 bude dostupná od 30. ledna za doporučenou maloobchodní cenu 59 599 korun. O třídu méně výkonný model – tedy RTX 5080 – bude k sehnání ve stejný den za 29 999 korun. A pak tu jsou samozřejmě karty RTX 5070 Ti a RTX 5070, které dorazí v průběhu února a stát budou 22 399, resp. 16 499 korun. Věcí, které by šlo momentálně rozebírat, je ale mnohem víc než tabulkový výkon, případně hodně vysoká cena u RTX 5090 i 5080, až první testy a výkon ve hrách ale diskuzi mezi hráči nepochybně posune a teprve uvidíme, jaký zájem o tuto generaci bude.

Nahlásit chybu v článku

14

Napsat komentář

Další články
Nahoru