Designér a herní vývojář American McGee přišel v dubnu letošního roku o jeden ze svých největších profesních snů. Společnost Electronic Arts zamítla jeho návrh na třetí díl herní Alenky – projekt Alice: Asylum – na jehož konceptu a následně velmi podrobném 400stránkovém designovém dokumentu pracoval s nejbližšími fanoušky po dobu několika let. Lidé z EA se ale po pečlivé analýze rozhodli odmítnout financování projektu a s přihlédnutím k tomu, že to je právě Electronic Arts, kdo na sérii vlastní práva, znamenalo to i konec posledním nadějím, které McGee a jeho příznivci měli. Několik měsíců se proto slavný designér uzavřel před světem, aby v polovině října přišel s posledním rozloučením a nechal Alenku za sebou.
„Byl jsem emocionálně zničený, když byl projekt zamítnutý, a to nejen proto, že jsme do něj coby komunita hodně investovali, ale také proto, že jsem byl přesvědčen o možnosti hru vyvíjet a udělat z ní něco krásného, pokud bychom dostali tu šanci,“ říká na úvod osobního videa McGee. V dalších minutách vysvětluje, že se již nechce účastnit debat na téma, co dělat, aby EA projekt přijali, případně jak zamítnutí obejít, protože už udělal vše, co bylo v jeho možnostech. Zmiňuje, že se společně s týmem právníků celým problémem zabýval po dobu několika let a víceméně otevřeně řekl, že ho už jednoduše nebaví diskutovat s náhodnými lidmi z internetu, kteří přichází se zdánlivě velmi jednoduchými řešeními, které ale ve skutečnosti nelze provést. Jinak řečeno, sám vyzkoušel všechno, a kdyby řešení bylo tak prosté, další herní Alenka by už byla na světě.
Jedním z hlavní problémů je totiž fakt, že sám McGee nesmí podle platných smluv pracovat na žádné jiné Alence – například podle uvolněných práv na knižní předlohu – ale hlavně ani na žádných odvozeninách, které by koncept hry připomínaly. Právě proto je onen zmiňovaný design dokument v rukou McGeeho takřka k ničemu, když nedostane souhlas od EA, a ten podle dubnového verdiktu doopravdy nezíská. „Prosím všechny, aby se už posunuli dále. Pokud máte nějaké další otázky nebo stížnosti nebo cokoliv v souvislosti s Alenkou, musíte je směřovat na EA. Já nemám žádnou kontrolu nad situací a vaše návrhy, jak situaci vyřešit, nepomáhají,“ říká otevřeně designér. Protože mu ale na sérii záleží a protože s ní v podobě předchozích her i příprav dokumentu na Asylum strávil velkou část své profesní kariéry, nekončí video pesimisticky.
Naopak, v závěru svého videa vybízí fanoušky, aby vzali designový dokument a klidně se i pokusili něco vytvořit, konkrétně za pomoci umělé inteligence. „Tak, jak je designová bible vytvořena, představuje perfektní zdroj informací pro nějaký AI systém, aby podle ní vyvinul hru,“ nadhazuje McGee, byť připouští, že pokud tahle eventualita nastane, bude to až za nějakou dobu. Ačkoliv jsou dnešní AI systémy pokročilé, zatím nedosahují takových možností, aby vytvořily kompletní hru, to by se však podle designéra mohlo změnit, a právě tahle cesta, která by nemusela být příliš nákladná, může vést ke zhmotnění pečlivě připravené vize. „Je tu tuna legálních a etických otázek, které provází tenhle nápad, ale věřím, že pokud strávíte svůj volný čas řešením, jak zajistit budoucnost Alenky, bude to lepší, než mi neustále pokládat otázky, na které nemám odpovědi,“ uzavírá McGee.
Jak sám uvádí, nyní se bude věnovat rodině a samozřejmě i dalším projektům, především pak provozu svého obchodu Mysterious Shop a designování plyšáků ze série Plushie Dreadfuls. O herních projektech však zmínka nepadla.