Tento týden jsme na Vortexu psali, že senior art director Júdžin Morisawa zodpovědný za design PlayStationu 5 prozradil, jak konzole všeobecně považována za opravdu velkou mohla být ještě větší. Prohlásil v rozhovoru pro list The Washington Post s tím, že nakonec ji oproti svému původní návrhu musel po konzultaci s inženýry zmenšit. Nebyl to však jediný zajímavý rozhovor, který Morisawa v posledních dnech dal médiím. Magazínu Fast Company prozradil, že redesignovat ovladač pro PlayStation byla pro něj minimálně zpočátku děsivá vyhlídka.
Hráči s DualShockem strávili spoustu hodin, byli na něj zvyklí a díky svalové paměti také efektivní. Každá sebemenší změna může fanoušky potenciálně rozdělit.
Morisawa se domnívá, že DualShock 4 pro PS4 byl skoro dokonalý ovladač. Sony koneckonců jeho tvar nenavrhla jen tak, ale byl výsledkem dlouholeté předchozí evoluce a ladění. Hráči s DualShockem strávili spoustu hodin, byli na něj zvyklí a díky svalové paměti také efektivní. Každá sebemenší změna může fanoušky potenciálně rozdělit, upozorňuje Fast Company. Pokud jde o estetikou stránku, Morisawa chtěl, aby DualSense působil, jako by přišel ze stejné planety jako samotná PS5. Připomněl také, že díky skoro neviditelné textuře ze symbolů PlayStationu lze povrch ovladače pevněji a jistěji uchopit.
Když gamepad sevřeme, přál si Morisawa, abychom ho vnímali jako svého partnera. Je naším spojením se hrou, jedinou věcí, kterou držíme v rukou. Júdžin Morisawa rozhodně nenaboural konvence s designem PS5 poprvé. Web Fast Company připomíná jeho digitální hudební přehrávač/reproduktor Sony Rolly z roku 2007, který blikal a tancoval jako malý robot. Přesto, jak přiznal, měl jisté obavy z toho, jak netradiční design konzole má a jak ji hráči přijmou. Systém nemá žádné pravidelné a ploché strany, ale s výsledkem je nakonec spokojený včetně otočné oválné základny se dvěma režimy.
Málokdo dnes však už ví, že předchůdcem DualShocku byl Dual Analog Controller, který na první pohled vypadá skoro stejně a jako první oficiální ovladač od Sony nabídl dvojici analogových páček.
Až do uvedení konzole PS5 byl s čestnou výjimkou původního gamepadu pro PS1 a Sixaxisu ovladač DualShock neodmyslitelně spojený s konzolemi od Sony. Tato řada ovladačů se zrodila už na původním PlayStationu a první verze byla uvedena na trh v roce 1997. Její jméno odkazuje kromě jiného na funkci force feedback, tedy vibrace a neméně důležitou inovací byla ve své době dvojice analogových páček, bez nichž bychom si dnes hraní na konzolích možná ani nedovedli představit. Původně se přitom jednalo o volitelnou periferii, jen další příslušenství, které přišlo na trh až po uvedení samotné konzole. Z nového gamepadu se ale díky jeho kvalitám a nárokům závodních nebo akčních her rychle stal standard.
Málokdo dnes však už ví, že předchůdcem DualShocku byl Dual Analog Controller, který na první pohled vypadá skoro stejně a jako první oficiální ovladač od Sony nabídl dvojici analogových páček, když nepočítáme PlayStation Analog Joystick. Pár měsíců po něm už ale přišel na trh DualShock a Dual Analog Controller rychle vytlačil z obchodů. Ještě pozoruhodnější je, že už Dual Analog Controller měl vibrace, ale jen japonská verze, v USA a v Evropě nikoli. DualShock 2 z roku 2000 pro PS2 vypadal a fungoval skoro stejně jako první generace a DualShock 3 v roce 2007 nahradil původní ovladač pro PS3 jménem Sixaxis, který postrádal vibrace.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
P.S. DS2 měl jako novinku tlačítka citlivá na míru přítlaku, což byla imho šikovná inovace a pár her toho dokázalo využít, ale celkově se to neujalo a podpora funkce skončila s DS3. Trochu jsem doufal, že po absenci u DS4 se k tomuto řešení Sony vrátí u DS, ale asi je to nadobro pryč.
DS4 měl opravdu prazvláštně řešené zapuštění options a share tlačítek . Ostatně i DSense 5 je v místě znaku PS předesignován a tlačítko se teď zasekává i díky efektnímu tvaru .
Takže ani poslední inkarnace DS není 100% bez lapsů
S DS zatím nemám zkušenost, zasekávání PS tlačítka je pro mně novinka, to jsem dosud nikde nezaznamenal, ale očekávám, že si DS nějakými porodními bolestmi projde stejně jako DS4 (viz materiál na analogových páčkách) a časem dojde k jejich odbourání.
Btw. Júdžin je asi něco jako český Evžen? 🙂