V průběhu březnového GDC mluvili zástupci Valve o konkrétních změnách, které by se měly ještě letos týkat Steamu. Řeč přitom nebyla o fungování služby jako takové, ale o redesignu aplikace, která sice pravidelně prochází drobnými změnami – naposledy třeba v souvislosti s chatem a seznamem přátel – ale v mnoha ohledech už neodráží současné požadavky a přání hráčů i vývojářů. Na GDC tak Valve přislíbilo dramaticky změnit vzhled knihovny her, optimalizovat vyhledávání, ať už se bavíme o vlastních algoritmech, nebo účelnějším zapojení tagů či nejrůznějších filtrů a nabídnout další uživatelské možnosti, jak jednotlivé hry třídit. Zdá se pak, že vývojářům k dokončení většiny plánů stačilo půl roku, protože už 17. září ke slibovanému redesignu dojde a z větší části se bude týkat právě seznamu zakoupených her.
„Nová knihovna služby Steam byla vystavěna na jednoduché myšlence – každý z nás si sbírky her cení, pro někoho jde o více než 15 let starý odkaz […] a představuje vaší herní historii,“ uvádí lidé z Valve v posledním blogovém příspěvku na Steamu. Dále pak podtrhují, že na knihovnu by neměl jen sedat prach, a proto přináší funkce, jejichž využívání by mělo pomoci dozvědět se o všech hrách co nejvíce a nemuset se při tom proklikávat kaskádami menu. Hlavní obrazovka knihovny tak neukazuje detail konkrétní hry zvolené v seznamu, ale přináší informační hub, ve kterém naleznete novinky o jednotlivých hrách a eventech, informace o titulech, které jste hráli naposledy, dále aktivitu přátel a následně výpis kolekcí. Ty nahrazují dříve spíše nefunkční kategorie a jsou dynamickým filtrem, který na vaši žádost najde všechny relevantní tituly, spadající pod vámi vybrané tagy. Vyberete-li tak například RPG, multiplayer a podpora ovladače, Steam vám sám vytvoří poličku s konkrétními hrami, abyste nemuseli ručně procházet celou knihovnu. Příjemné je rovněž to, že do již vytvořených poliček roztřídí Steam automaticky i nové hry, které koupíte až po jejich vytvoření, takže třídění bude mít smysl i do budoucna.
Všechny tři sekce působí velmi přehledně a vytlačují například nepříliš zajímavou informaci o tom, kdo z vašich přátel danou hru vlastní, do menšího pravého sloupce.
Co se týče karet jednotlivých her, i ty projdou v polovině září značnou úpravou, opět ve smyslu větší porce informací, které by mohly hráče zajímat. První z nových sekcí je souhrn poslední aktivity, který zobrazí, kolik hodin jste při poslední seanci odehráli, na jaké achievementy jste dosáhli, případně zobrazí náhledy vytvořených screenshotů. Na prominentnější místo se pak stěhují zprávy od vývojářů, které se z logiky věci mohou týkat čehokoliv a jejich zajímavost je ryze individuální, a nakonec komunitní obsah. Všechny tři sekce působí velmi přehledně a vytlačují například nepříliš zajímavou informaci o tom, kdo z vašich přátel danou hru vlastní, do menšího pravého sloupce. Jediné, čemu příliš nevěříme, je zapojení možnosti sdílet své zážitky z hraní s ostatními lidmi na Steamu, k čemuž se mezi přáteli zpravidla využívají platformy jako Discord nebo sociální sítě, nikoliv diskuzní fóra na Steamu, neřku-li místní chat.
Změny se pak z druhé strany dotknou i vývojářů, kteří dostanou možnost lépe nakládat s informacemi o svých hrách, časovat vydání novinek a určovat jejich důležitost, případně se postarat o lepší vzhled produktové stránky. Jedním z takových vylepšení má být například možnost, umístit logo hry v samostatné vrstvě nad pozadí hlavního obrázku, aby při zmenšování okna Steamu zůstávalo stále dominantním prvkem, což si navíc budou moci vývojáři sami prohlédnout a otestovat v přepracovaném preview. Ačkoliv se to může zdát jako malichernost, Steam se po vizuální stránce opravdu potřebuje posunout dál, zbavit se hranatých a unifikovaných sekcí a vedle funkčnosti má zájem se hráčům znovu zalíbit. Jestli se to povede naplnit už za necelé dva týdny, je otázkou, rozhodně se ale zdá, že změny nepřichází odnikud a mají poměrně smysl. Tedy pokud do toho lidem z Valve nehodí granát GOG se svou druhou verzí multiplatformní aplikace Galaxy, nebo jakýkoliv jiný agregátor jednotlivých obchodů, pro které i díky aktivitám Epic Games a dalších služeb vzniklo poměrně velké místo na trhu.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.