V roce 2020 bylo v Brně založeno nové herní studio Ashborne Games. Tým vznikl pod křídly společnosti THQ Nordic a mateřského Embraceru. I když jde o mladé studio, tvoří ho mnozí veteráni českého herního průmyslu, kteří pracují pod vedením Petra Koláře. Ti nejprve převzali od německých kolegů z týmu Nukklear vrtulníkovou akci Comanche a dokončili ji, skoro od počátku se ale Ashborne Games netajili ambicí vytvořit vlastní historickou strategii. Měli jsme tu čest ji sledovat skoro od samého začátku, tak trochu koukat autorům pod ruce. A teď se konečně dosud nepojmenovaná takticko-manažerská výprava do minulosti představuje světu. Jmenuje se Last Train Home a je současně velice přitažlivá z pohledu celosvětového publika i mimořádně domácí a lákavá pro české a slovenské publikum. Pojednává totiž o československých legiích v Rusku a jejich strastiplném návratu do vlasti.
Zdroj: Ashborne Games
Autoři se inspirovali historií a skutečnými událostmi. Titulním posledním vlakem musíme podniknout náročnou a nebezpečnou cestu přes celé Rusko až do Vladivostoku ve snaze dostat se domů. Budeme velet jednotce vojáků, kteří musejí překonat nekonečnou Sibiř a ubránit se na cizím území, které je rozvrácené válkou mezi Rudou a Bílou armádou. Zajímavé přitom je, že ačkoli autoři od počátku věděli, že chtějí vyprávět tento příběh a jak má hra vypadat, původně to vypadalo, že bude téma mnohem víc anonymizované a zbavené vysloveně československých reálií. Částečně možná byla důvodem obava, zda bude naše historie pro zahraniční hráče dostatečně přitažlivá a zajímavá. Částečně i skutečnost, že samotné slovo legionář je ve světě mnohdy vnímáno spíš jako žoldák, něco ne úplně pozitivního, zatímco u nás díky vlastní historii má doslova hrdinský rozměr. Nakonec se ale podle mě tým správně rozhodl nechat vše maximálně autentické a nic neschovávat. I když hra nevypráví příběhy konkrétních lidí a konkrétního vlaku, vychází přirozeně ze skutečnosti, ctí věrnost a je samozřejmě velmi konkrétní.
Z hlediska hratelnosti je Last Train Home rozdělen na dvě stejně důležité části. Váš vlak uhání krajinou, můžete ho doslova řídit, ale v této části také spravujete jeho posádku, jednotlivé vagony a jedná se v podstatě o jakýsi management jedoucí základny. Někdy ale musíte zastavit. Protože vás někdo donutí, nebo protože to sami potřebujete. Musíte mít dostatek zásob i paliva například. Musíte se neustále rozhodovat, zda budete investovat do oprav a vylepšování vaší soupravy, aby obstála na dlouhé cestě, anebo zda raději budete co nejrychleji směřovat k cíli a vyhýbat se zastávkám, které představují riziko. Když totiž vlak zastavíte, mohou na vás zaútočit nepřátelé. V tuto chvíli se ale také vydáváte na mise a pustíte se do druhé stejně důležité části, kterou tvoří real-time taktické souboje s možností pauzy.
Vaše cesta může skončit předčasně, protože přijdete o dostatek mužů, anebo váš vlak není schopen jet dál.
I když neustále zmiňuji vlak a coby titulní “hrdina” je tu samozřejmě v jedné z hlavních rolí, nesmíme zapomínat na ty nejdůležitější, a sice samotné legionáře. Ve strategických bojích budete v desítkách misí komandovat různě vybavené unikátní vojáky, z nichž každý má svou specializaci. Starat se o ně musíte stejně jako vlak a dbát třeba i na to, aby měli dostatek odpočinku a z boje nešli rovnou makat někde ve vlaku. O své vojáky můžete také přijít a jejich smrt nelze zvrátit. Je tak logické, že vaše cesta může skončit předčasně, protože přijdete o dostatek mužů, anebo váš vlak není schopen jet dál. Ostatně i to, jak si povedete během své pouti, může ovlivnit to, jak bude vypadat závěrečná mise ve Vladivostoku. Zdá se vám to náročné? Ale ono to má být náročné, je to podle autorů zoufalá mise a čeká nás epický boj o přežití. A to si představte, že původně se mělo dokonce jednat o roguelite. I takto můžete narazit na slepé uličky, ale jednotlivé mise jsou připravené ručně samotnými autory.
Ačkoli se titul v oznamovacím traileru prezentuje vedle povedené in-game grafiky také krásnými filmovými záběry, na ty přímo ve hře nenarazíme. Slouží především k propagačním účelům. Ale to neznamená, že by mezi nimi a hrou nebyla hlubší souvislost. Postavu kapitána Langera si například v upoutávce i ve hře zahrál známý herec Karel Dobrý. Ano, to znamená, že hra nabídne nejen české titulky, ale také dabing. A vlastně nejen český, ale jakýsi mezinárodní autentický, kde všichni mluví svými správnými hlasy, tedy česky, slovensky, rusky a tak dál.
Zdroj: Ashborne Games
Aby titul podtrhl svůj historický charakter, nabídne také vlastní encyklopedii, díky níž si hráči mohou rozšířit povědomí o celém tématu. Ostatně nevznikal “bez dozoru”. Na správnost reálií dohlíželi zástupci Československé obce legionářské, která provozuje i takzvaný Legiovlak. A právě tohle putovní muzeum si zahrálo v traileru na Last Train Home. Ze všech ohlasů se přitom zdá, že i podle obce odvedli vývojáři velmi dobrou práci a snaží se těsně držet historie. S Československou obcí legionářskou podepsali memorandum o spolupráci a konzultovali potřebné okolnosti ve snaze dostát vysokým očekáváním.
Je to čistý singl, autoři neslibují žádnou formu multiplayeru. Hru pohání technologie Unreal Engine 4 od společnosti Epic Games a že vypadá opravdu pěkně, není třeba dvakrát zdůrazňovat. Stačí se podívat na dsotupné materiály. Last Train Home má vyjít ještě letos. Jedná se o prémiovou hru, ale za sympatickou cenovku. Dáte za ni necelých 40 eur. Autoři ale nevylučují, že by se v případě úspěchu mohla dočkat nějakého rozšiřujícího obsahu. V tuto chvíli míří jen na PC, ale Petr Kolář si dokáže podle svých slov představit, že by ji šlo ovládat i na gamepadu. Konzolovou verzi rozhodně neslibuje, ale třeba nám osud bude nakloněn i v tomto ohledu.
Hru máme už poměrně dlouho k dispozici v rámci postupně se rozvíjející vývojářské verze a v budoucnu vám z ní přineseme i vlastní dojmy. Už teď ale mohu prozradit, že se máte na co těšit. Chystáme pro vás také hned na začátek týdne video preview a jedno speciální exkluzivní video. Hostem pondělního vidcastu bude navíc Petr Kolář. Ashborne Games tvoří asi padesát lidí a nepochybně o nich ještě uslyšíme…
Uctu vzdaji tak vývojáři. Proč si neudělat výlet a nepolozit jednou za život kytku u pomníku osobně? Málo kdo ví, že po roce 1918 se ještě bojovalo o území a suverenitu na Česko – Polské a Slovensko – Maďarské hranici.
Glorifikovat téma a řešit „vzdání úcty“ kolektorslou edicí mi přijde dost nesvepravne.
Můj pradědeček byl zajat těmi odpornými bolševickými zrůdami a vězněn v koncentračním táboře. Naštěstí se mu podařilo uprchnout plavil se přes celý svět a přežil, ačkoliv už nikdy nejedl rýži a ani doma o tom nemluvil. Byl to moc hodný člověk a jsem na něj hrdý, i když jsem ho nezažil. Krom toho, tady na Opavsku byla atmosféra i po válce napjatá. Češi, Poláci a částečně Němci z bývalého Pruska, najednou z toho byly masakry i v rodinách.
A že se vývojáři zabývají tímto tématem chválím. Psal jsem si s nimi před pár lety, když sbírali materiál. Kritizovat je snadné. A na křiži si asi taky nebyl, že ne Ježíšku? Tak příště méně moralizuj a douč se historii. Má úcta.
Někdo má problém s chapanim psaného textu, kvalitě duševních hodnot ostatně dává napominat sloh a jeho obsah.
P. S: hodnotit dobu na základě všeobecně dogmaticky stanovené ideologické propagandy vypovídá něco samo o sobě. Třeba časem něco přečtěte a pak začnete hodnotut kriticky (rozumnej přemýšlet nad tím).
A Ježíš …. jasný musíš si přisadit dalším hřebíčkem do kříže, je mi tě vážně líto. A kdybych uctíval tebe jako influencera z raku 0, možná bych se i za tebe pomodlil. Myslím, že vzdát úctu a poděkování legionářům i vývojářům si každý po svém.. tohle je diskuse pod herním článkem! Ale každopádně děkujeme za názor , ale snažme se být tématicky konzistentnější. Za mě rozhodně dobrý způsob jak toto období poutavě představit současnému publiku a to se cení, přiznám se, že ve mě to vyvolalo nostalgii, zvídavost, vlnu sounáležitosti, možná i hrdosti, ale chápu že někomu k tomu stačí fotbal od EA 🙂
Tak mě Paci pobav. Kdy jsi se naposledy zastavil u pomníku padlých vojáků? Ani se nebudu ptát, jestli ses účastnil na den veteránů pokládání věnce. Plácat se tu po egu, jací se tu najednou najdou vlastenci, aby si na policku pro své potěšení mohli postavi kus kartonu…. Nebudu si dělat zbytečné iluze o kvalitách zdejší komunity.
Při vší úctě k tvému pradědečkovi doufám, že autoři nebudou nahlížet na téma stejně mělce a černobíle jako ty. Celá anabáze ohledně československých legií v Rusku by totiž nikdy nevznikla, kdyby Češi, coby vojáci Rakousko-Uherské armády dobrovolně a hromadně nepřebíhali do ruského zajetí…
Bude nějakýá fyzická kopie, nebo collectorka? Chci to ! Hned ! Už jen proto, abych podpořil a vzdal úctu … klobouček všem „popelkám“ a „popelákům“ do Brna Klobouček dámy a pánové , klobouček 🙂 … děkujeme za Vaši službu a odvahu ! Make It Home Make It Home (a to v obou výrazech)
Vypadá to super. Přiznám se, že o této etapě toho mnoho nevím. Těším se, až se dozvím. Škoda, že si hra „nepůjčila“ do hry reálné charaktery a jména vč. fotografií (ale chápu že by to mohlo být necitlivé a právně složité), ale naléhavost by tím byla ještě větší. Vědomí toho, že by to byli reální lidé na fotografiích ap. Ale i tak pecka ! Úžasný. A to, že to máte pod rukama a jste tak nadšení, mě uklidňuje v tom, že se to i dobře hraje a atmosféra vydrží a je přenesena i do hry !!!! Super Hra z Moravy, hra z Čech 🙂
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Glorifikovat téma a řešit „vzdání úcty“ kolektorslou edicí mi přijde dost nesvepravne.
A že se vývojáři zabývají tímto tématem chválím. Psal jsem si s nimi před pár lety, když sbírali materiál. Kritizovat je snadné. A na křiži si asi taky nebyl, že ne Ježíšku? Tak příště méně moralizuj a douč se historii. Má úcta.
P. S: hodnotit dobu na základě všeobecně dogmaticky stanovené ideologické propagandy vypovídá něco samo o sobě. Třeba časem něco přečtěte a pak začnete hodnotut kriticky (rozumnej přemýšlet nad tím).