Premiéra seriálu The Last of Us je za rohem, čehož využil i magazín The New Yorker a vyzpovídal šéfa studia Naughty Dog Neila Druckmanna, jenž se rovněž podílí na seriálové adaptaci hry. Řeč byla zejména o nadcházejícím seriálu, který HBO uvede již 16. ledna, což není příliš překvapivé. Došlo však i celkově na téma adaptací her a jejich „prokletí“, přičemž nechyběla ani zmínka o letošním filmovém Uncharted podle dalšího úspěšného titulu studia, ale i budoucích herních projektech.
HBO has reportedly spent upward of $100 million on its best hope of breaking the video-game adaptation curse: a series, premièring in January, based on a game called The Last of Us. https://t.co/22dtZZ4ltM
— The New Yorker (@NewYorker) December 26, 2022
V poslední době se stále více řešilo, že v Naughty Dog pracují na The Last of Us Part III a v čele stojí právě Druckmann. Nic takového zatím oficiálně potvrzeno nebylo, ale je jisté, že má studio ve vývoji další titul. I o něm se Druckmann krátce zmínil v rozhovoru. Nejedná se o příliš konkrétní informace, které by snad mohly naznačit, o jaký projekt, značku či sérii přesně půjde, zato však víme, jakým způsobem je v plánu jej strukturovat.
Druckmann uvedl, že se tentokrát rozhodli pro odlišný přístup, který bude více připomínat seriály než hru jako takovou a vše, co studio dosud vyvinulo. Projeví se to nejen ve struktuře vypravování, ale i samotného příběhu a psaní scénáře. Inspirací Druckmannovi byla právě práce na seriálovém The Last of Us a pro nadcházející projekt dává dohromady celý tým scenáristů, do něhož byli zváni i ti, kteří se podíleli na seriálu. Více podrobností však Druckmann neprozradil.
Vzhledem k mnoha informacím o seriálové adaptaci, jež ve skutečně obsáhlém článku zazněly, by byla škoda skončit jen u dosud neoznámené hry a zbytek jen tak přejít. Jak už padlo výše, Druckmann doufá, že seriál The Last of Us prolomí prokletí adaptací videoher. Ty podle něj obvykle nedopadají dobře kvůli tomu, že není zdrojový základ příliš pevný, nebo naopak tvůrci zdrojovému materiálu nerozumějí. Je nutné se vypořádat s tím, že se jedná o odlišná média a vše nelze převádět do posledního detailu nebo replikovat akci, jelikož to nemusí fungovat. Před tímto úkolem stál společně s Druckmannem i autor seriálu Craig Mazin a řešili, kdy se odchýlit od předlohy, ale některé dialogy měly zůstat na svém místě. Na změny však dojde, neboť řada z nich je nutná právě kvůli již zmíněné odlišnosti médií.
Sledovat umírajícího člověka by mělo být o dost jiné než sledovat umírající pixely.
To se týká například násilí, jež je ve hře běžné coby součást samotné hratelnosti, ale v seriálu muselo být jistým způsobem omezeno. Nedá se říct, že by seriál nebyl násilný a vyhýbal se podobným scénám, to rozhodně ne, jen je potřeba jej vyobrazovat a dávkovat jinak, aby měl na diváka účinek. „Myslím, že sledovat umírajícího člověka by mělo být o dost jiné než sledovat umírající pixely,“ uvedl Craig Mazin. Proměnou prošel i sám Joel, který je více lidský ve smyslu toho, co zvládne fyzicky. Každá odchylka od hry a původního příběhu se však musela řádně vysvětlit emocionálním dopadem. To je například případ postav Billa a Franka, přičemž o druhém zmíněném se toho ve hře příliš nedozvíme. Seriál však ze setkání s nimi rozehrává jiný a větší příběh, ale pro jistotu nebudeme na tomto místě prozrazovat více.
Už před necelými dvěma týdny se Craig Mazin vyjádřil, že má podle něj původní The Last of Us ten nejlepší herní příběh ze všech. Doufejme tedy, že podobné superlativy budou moci používat i diváci po zhlédnutí seriálu. Těsně před Vánoci jsme se navíc dozvěděli, že každou epizodu bude provázet oficiální podcast, který bude uvádět představitel herního Joela Troy Baker a bude zpovídat Druckmanna s Mazinem. Seriál The Last of Us bude uveden na českém a slovenském HBO v pondělí 16. ledna 2023 v ranních hodinách.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Můj vnitřní pocit je ten, že adaptace by měla být věrná předloze a tedy, že jde skutečně o přenesení obsahu děje např. knihy do filmu, přičemž děj je shodný s knihou a jen se třeba přeskočí některé nepodstatné pasáže, aby film nebyl příliš dlouhý.
U námětu bych to viděl tak, že se seriál či film pouze někde inspiruje (kniha či hra) ale děj si významně upraví podle potřeb tvůrců. Bude třeba shodné prostředí a aspoň část postav ale například děj bude shodný jen málo, protože autoři se rozhodnou rozvíjet jen určitou část děje atd. A dle mého je tedy seriál TLOU spíše seriál podle námětu než adaptace. Co si myslíte vy?