Vývojáři z Legendary Star Studio, které spadá pod čínskou společnost NetEase, oznámili na Tokyo Game Show svou novou hru Ashfall. Jde o postapokalyptické akční MMO, které vyjde v příštím roce na PC a mobilních zařízení s operačním systémem Android a iOS. Hra už má svůj zápis na Steamu, kde na vás čekají základní informace o vyprahlé pustině, která je následkem nukleární války, a kde budete muset se svou postavou čelit všemožným nebezpečím podobně jako třeba v sérii Fallout. Hra se představila prvním trailerem, který v rámci exkluzivního partnerství přinesl magazín IGN a během několika dní zaznamenalo video přes 130 tisíc zhlédnutí. Hráči si pochvalují grafiku, celkový styl, podobnost právě s Falloutem, ale také třeba příslib hudebního doprovodu od Hanse Zimmera nebo Inona Zura, skladatele několikrát zmiňovaného Falloutu. Potud všechno v pořádku a možná víc než v pořádku, vzhledem k tomu, jak hra působí a jak velké očekávání s sebou přináší.
Jenže pak přichází jedno velké ale a zmatek, projevující se i v mnoha článcích na herních webech, které jste si mohli v uplynulých hodinách přečíst. Ashfall od Legendary Star Studio totiž podle upozornění magazínu WCCF Tech není jediným postapokalyptickým RPG s tímto jménem, které momentálně vzniká, a shodou okolností na tom druhém Ashfallu, i když později zjistíme, že spíše prvním, pracují známí autoři her jako Days Gone, Syphon Filter či Uncharted Golden Abyss ze studií Sony Bend nebo Sony Visual Arts. Jmenovitě jde o Michaela Mumbauera a Johna Garvina, kteří po odchodu ze Sony založili vlastní studio Liithos a oznámili svou hru Ashfall, ve které chtějí zúročit nejen zkušenosti s prací na hrách zasazených do otevřeného světa, ale také zálibu v katastrofou zdecimovaném prostředí. Ashfall od Liithos nicméně nezpracovává téma nukleární války, ale následky globálního oteplování a záhadných energetických polích, v nichž se děje něco divného. Také tento Ashfall se dočkal svého teaseru, zveřejněn však byl už v polovině letošního ledna, což je pro další vývoj kauzy klíčové.
Jak totiž dokážete vytušit, Mumbaeurovi a Garvinovi se postup společnosti NetEase příliš nelíbí a rozhodli se jej veřejně komentovat spolu s odhalením některých detailů. Ten první je asi nejpodstatnější – jak uvedl Michael Mumbauer, svůj Ashfall na začátku roku 2022 ukazovali právě lidem z NetEase, s nimiž se však na spolupráci nedohodli. „Pokud se divíte, proč jsou tady najednou dvě hry pojmenované Ashfall, je docela snadné odhadnout vývoj situace, když se podíváte na načasování jednotlivých událostí. Naší hru nechtěli, ale asi se jím líbil název,“ napsal Mumbauer na Twitter. Aby svá slova podložil, v navazujícím tweetu sdílel původní obrázek s logem Ashfall, který měli zástupcům společnosti NetEase ukázat, na což následně reagoval John Garvin.
So, we showed Ashfall to Netease at the beginning of this year. If you’re wondering why there are two games named Ashfall in production, it’s pretty easy to deduce why that might be the case if you look at the timeline of events. They passed on our game but liked the name. 😏
— Michael Mumbauer (@MichaelMumbauer) September 17, 2022
„Tohle je obrázek, který jsem vytvořil coby koláž z věcí na internetu, a to asi před rokem a půl. Někteří vydavatelé se neštítí ničeho,“ uvedl Garvin v odpovědi na tweet svého kolegy. Dal tím poměrně jasně najevo, co si o situaci myslí a nepochybně souhlasí se svým kolegou, že je situace přinejmenším zvláštní. Také otázka, zda by byl NetEase nebo konkrétně lidé z Legendary Star Studio schopní během necelého roku přijít se hrou, která se mohla na TGS prezentovat gameplay záběry, je poměrně snadná. „Nechci spekulovat. My jsme jim naší hru ukázali a oni ji odmítli. Nemám ponětí, jestli byl [jejich Ashfall] jen hrou s označením „Projekt 56“ a my jsme jim jen dali [jméno]? Každopádně po naší veřejné ukázce je těžké mluvit o nějaké náhodě,“ řekl Mumbauer. Poslední věcí, kterou oba citovaní v průběhu víkendu řešili, byly dotazy směřující k ochranné známce. Jak totiž vyšlo najevo, ani NetEase ji nevlastní – podle Mumbauera o ní teprve požádali – takže je otázkou, jak se tenhle spor projeví také v tomto ohledu.
Společnost NetEase ani autoři druhého Ashfallu na dotazy novinářů zatím neodpověděli.