V tvořivém sandboxu Dreams dostávají hráči k rukám nepřeberné možnosti pro vytváření doslova libovolného obsahu. S tím se ale pochopitelně pojí i riziko toho, že někteří neohrožení jedinci šlápnou takzvaně do vosího hnízda a využijí cizí značku někoho, kdo s tím zrovna s velkým nadšením souhlasit nebude. A to se přesně nyní stalo v otázce nejrůznějších variací na hry od Nintenda a zcela konkrétně jde ještě o použití postavičky Maria. Jeden hráč tak skrze sociální sítě sdílel svůj příběh o drobném konfliktu s Nintendem.
Good news and bad news
We flew too close to the sun boys! A big video game company who i will keep nameless obviously didn’t read my „be cool“ note in dreams
no worries though have a back up plan. But for now Mario projects in dreams are on hold until i put said plan into effect pic.twitter.com/ifGDM0jFZ3— Piece of Craft (@Piece_of_Craft) March 20, 2020
Nejde ale o konfrontaci přímou, neboť tvůrce s přezdívkou Piece of Craft nebyl kontaktován přímo Nintendem, ale Sony. Konkurenční výrobce her a konzolí tedy nenapsal až samotnému tvůrci, ale pouze majiteli platformy Dreams, což je samozřejmě pochopitelné. Výsledkem je každopádně to, že jeho variace na Maria nově není v knihovně výtvorů hráčů dohledatelná a stejně tak jím vytvořená postavička Maria nově není použitelná ani pro ostatní hráče, což ale předtím byla. Je ale otázkou, co bude s projekty, které zrovna jím vymodelovanou postavu použily, Piece of Craft na to každopádně nemá přímou odpověď: „Dokážu vytvářet kopie [svého zakázaného projektu], ale originál už nelze upravovat a ani jej nelze vyhledávat či znova používat [ostatními]. Není ani příliš jisté, co se stane s úrovněmi, které používaly mého Maria. Budeme muset počkat a uvidíme. Je to jako klepnutí přes prsty.“ Piece of Craft má každopádně v rukávu záložní plán a slibuje, že již příští týden hráči uvidí, jak se s tím popasuje.
The email came through to the same email i have linked to my psn but it was from the legal and business affairs Division of Sony Interactive Entertainment Europe
so not from Mm.
And stated Nintendo, themselves, had objected to my use of their Super Mario IP in Dreams— Piece of Craft (@Piece_of_Craft) March 21, 2020
Podobné kroky ze strany Nintenda přitom určitě nebudou přijaté s nadšením a někteří nad tím mohou kroutit hlavou už teď. Například server IGN citoval korporátního právníka Richarda Hoega: „Nintendo jedná v souladu se svými zákonnými právy, ale to nutně neznamená, že je to dobré obchodní rozhodnutí. Různé společnosti budou mít různé tolerance k používání svého majetku ostatními (i když porušují autorská práva) a myslím, že mnoho herních společností se v podstatě rozhodlo, že použití jejich značek ve streamech, v umění a na platformách typu Dreams nakonec slouží spíše jako pozitivní marketing než cokoli jiného. Takže si nejsem jistý tím, kolik dalších společností bude následovat cestu Nintenda.“ Velmi podobně se v našem rozhovoru vyjadřoval i kreativní ředitel Dreams, Mark Healey. Ten sice okrajově zmínil obranné mechanismy sloužící jako ochrana proti porušování autorských práv, zmínil ale zároveň stejnou myšlenku jako výše Hoeg: kreativní komunita znamená více pozornosti pro vybranou značku.
Je přirozené, že lidé začínají s předěláváním věcí. Je to opravdu skvělý způsob, jak se naučit kreslení, hudbě, nástrojům i práci s enginem.
Přitom právě kopírování již existujícího je často tím prvním, s čím v Dreams začínají tvůrci experimentovat. Pro mnohé to totiž může být tím nejjednodušším. To například zaznělo i v rozhovoru webu VG247, který měl možnost hovořit s programátorem Liamem de Valmency: „Myslím, že je přirozené, že lidé začínají s předěláváním věcí. Je to opravdu skvělý způsob, jak se naučit kreslení, hudbě, nástrojům i práci s enginem.“ Valmency ale jedním dechem dodává, že současné kroky Nintenda rozhodně nejsou nijak překvapivé: „Pokud ale využíváte cizí značky, tak ty mohou někdy zmizet. Naše obecná politika je taková, že pokud nás majitelé značek požádají, abychom něco odebrali, tak to uděláme.“ Samozřejmě pochopitelná je i tato druhá strana mince, protože dělat si zlou krev v průmyslu by bylo čirým nesmyslem.
Konkrétně v otázce Nintenda pak lze zmínit ještě to, že zde vlastně nejde o jakkoli překvapivý krok. Nintendo obecně platí za velkého obránce vlastních značek, což mělo v minulosti podobu například snahy monetizovat dokonce i tvorbu steamerů na YouTube, kteří využívali značky této společnosti. Jenže tak jako tak, zde se bavíme o projektech fanoušků, které ani nelze zpeněžit či vydat mimo domovskou platformu Dreams, byť i o tom se už v poslední době začíná hovořit. Samozřejmě v takovém případě nelze očekávat, že by schvalovacím procesem prošly projekty využívající cizí značky. Z toho do budoucna každopádně plyne ponaučení, že pokud už v Dreams uvidíte cokoli zajímavého a inspirovaného cizí značkou, tak raději zkoušejte rychle. Takový projekt totiž může na základě pravidel Media Molecule i Sony velmi rychle zmizet. Malou ochutnávku dnes probíraného obsahu každopádně můžete spatřit v níže přiložené ukázce, která ukazuje ty nejambicióznější projekty inspirované Mariem a jemu podobným:
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A Nintendo si sve vlastnictvi chrani jako kdokoliv jiny. 🙂