branding
Dreams, Sony Interactive Entertainment, Nintendu se nelíbí, že hráči v Dreams využívají Maria

Nintendu se nelíbí, že hráči v Dreams využívají Maria

Jakékoli variace na dobrodružství italského instalatéra jsou v ohrožení, Sony projekty blokuje

Zdroj: IGN
22. 3. 2020
Název: Dreams Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr: Datum vydání: 14. 2. 2020

V tvořivém sandboxu Dreams dostávají hráči k rukám nepřeberné možnosti pro vytváření doslova libovolného obsahu. S tím se ale pochopitelně pojí i riziko toho, že někteří neohrožení jedinci šlápnou takzvaně do vosího hnízda a využijí cizí značku někoho, kdo s tím zrovna s velkým nadšením souhlasit nebude. A to se přesně nyní stalo v otázce nejrůznějších variací na hry od Nintenda a zcela konkrétně jde ještě o použití postavičky Maria. Jeden hráč tak skrze sociální sítě sdílel svůj příběh o drobném konfliktu s Nintendem.

Nejde ale o konfrontaci přímou, neboť tvůrce s přezdívkou Piece of Craft nebyl kontaktován přímo Nintendem, ale Sony. Konkurenční výrobce her a konzolí tedy nenapsal až samotnému tvůrci, ale pouze majiteli platformy Dreams, což je samozřejmě pochopitelné. Výsledkem je každopádně to, že jeho variace na Maria nově není v knihovně výtvorů hráčů dohledatelná a stejně tak jím vytvořená postavička Maria nově není použitelná ani pro ostatní hráče, což ale předtím byla. Je ale otázkou, co bude s projekty, které zrovna jím vymodelovanou postavu použily, Piece of Craft na to každopádně nemá přímou odpověď: „Dokážu vytvářet kopie [svého zakázaného projektu], ale originál už nelze upravovat a ani jej nelze vyhledávat či znova používat [ostatními]. Není ani příliš jisté, co se stane s úrovněmi, které používaly mého Maria. Budeme muset počkat a uvidíme. Je to jako klepnutí přes prsty.“ Piece of Craft má každopádně v rukávu záložní plán a slibuje, že již příští týden hráči uvidí, jak se s tím popasuje.

Podobné kroky ze strany Nintenda přitom určitě nebudou přijaté s nadšením a někteří nad tím mohou kroutit hlavou už teď. Například server IGN citoval korporátního právníka Richarda Hoega: „Nintendo jedná v souladu se svými zákonnými právy, ale to nutně neznamená, že je to dobré obchodní rozhodnutí. Různé společnosti budou mít různé tolerance k používání svého majetku ostatními (i když porušují autorská práva) a myslím, že mnoho herních společností se v podstatě rozhodlo, že použití jejich značek ve streamech, v umění a na platformách typu Dreams nakonec slouží spíše jako pozitivní marketing než cokoli jiného. Takže si nejsem jistý tím, kolik dalších společností bude následovat cestu Nintenda.“ Velmi podobně se v našem rozhovoru vyjadřoval i kreativní ředitel Dreams, Mark Healey. Ten sice okrajově zmínil obranné mechanismy sloužící jako ochrana proti porušování autorských práv, zmínil ale zároveň stejnou myšlenku jako výše Hoeg: kreativní komunita znamená více pozornosti pro vybranou značku.

Je přirozené, že lidé začínají s předěláváním věcí. Je to opravdu skvělý způsob, jak se naučit kreslení, hudbě, nástrojům i práci s enginem.

Přitom právě kopírování již existujícího je často tím prvním, s čím v Dreams začínají tvůrci experimentovat. Pro mnohé to totiž může být tím nejjednodušším. To například zaznělo i v rozhovoru webu VG247, který měl možnost hovořit s programátorem Liamem de Valmency: „Myslím, že je přirozené, že lidé začínají s předěláváním věcí. Je to opravdu skvělý způsob, jak se naučit kreslení, hudbě, nástrojům i práci s enginem.“ Valmency ale jedním dechem dodává, že současné kroky Nintenda rozhodně nejsou nijak překvapivé: „Pokud ale využíváte cizí značky, tak ty mohou někdy zmizet. Naše obecná politika je taková, že pokud nás majitelé značek požádají, abychom něco odebrali, tak to uděláme.“ Samozřejmě pochopitelná je i tato druhá strana mince, protože dělat si zlou krev v průmyslu by bylo čirým nesmyslem.

Konkrétně v otázce Nintenda pak lze zmínit ještě to, že zde vlastně nejde o jakkoli překvapivý krok. Nintendo obecně platí za velkého obránce vlastních značek, což mělo v minulosti podobu například snahy monetizovat dokonce i tvorbu steamerů na YouTube, kteří využívali značky této společnosti. Jenže tak jako tak, zde se bavíme o projektech fanoušků, které ani nelze zpeněžit či vydat mimo domovskou platformu Dreams, byť i o tom se už v poslední době začíná hovořit. Samozřejmě v takovém případě nelze očekávat, že by schvalovacím procesem prošly projekty využívající cizí značky. Z toho do budoucna každopádně plyne ponaučení, že pokud už v Dreams uvidíte cokoli zajímavého a inspirovaného cizí značkou, tak raději zkoušejte rychle. Takový projekt totiž může na základě pravidel Media Molecule i Sony velmi rychle zmizet. Malou ochutnávku dnes probíraného obsahu každopádně můžete spatřit v níže přiložené ukázce, která ukazuje ty nejambicióznější projekty inspirované Mariem a jemu podobným:

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru