branding
Nintendo likviduje port Super Mario Bros. pro C64

Nintendo likviduje port Super Mario Bros. pro C64

Programátor pracoval 7 let na autentické verzi Maria pro Commodore. Je to mistrovský kus

24. 4. 2019

Dlouhých sedm let pracoval vývojář s přezdívkou ZeroPaige na věrném portu hry Super Mario Bros. z roku 1985 z NESu pro Commodore 64. A ve svém snažení uspěl. To přirozeně vzbudilo v komunitě velký rozruch, protože jeho Super Mario Bros. 64 stoprocentně odpovídá předloze a navíc obsahuje americkou, japonskou i evropskou verzi hry. Svůj výtvor dal k dispozici zdarma a je kompatibilní s emulátory i původním hardwarem.

Ale ouha, tenhle projekt si právem získal tolik pozornosti, že neunikl ani Nintendu. A padla kosa na kámen. Čtyři dny po vydání funkčního portu japonský gigant zasáhl a hra začala mizet z obvyklých míst. Samozřejmě, protože se bavíme o internetu, Super Mario Bros. 64 nikdy nezmizí úplně, ovšem nabízet hru veřejně si už zavedené homebrew komunity netroufnou.

NES vyšel v Japonsku jako Famicom v roce 1983. Commodore 64 měl premiéru dokonce už o rok dříve.

I když nejde s ohledem na historii Nintenda v podobných případech o překvapivý krok a je zjevné, proč firma chrání svá práva, je škoda, že podobný technologický úspěch teď zůstane trochu upozaděn. Nehledě na neskutečný objem práce, který do projektu jeho autor investoval. Že to ale dokázal, už mu nikdo neupře.

Jak připomnělo Kotaku, NES vyšel v Japonsku jako Famicom v roce 1983. Commodore 64 měl premiéru dokonce už o rok dříve. Zatímco řada her z C64 putovala na NES, Mario se pochopitelně nikdy na Commodore nepodíval. Existovala tu řada klonů jako The Great Giana Sisters, ale nic tak věrného předloze jako aktuální výtvor šikovného programátora.

Je neuvěřitelné, že se port nejen hraje stejně, ale věrný je předloze i pokud jde o grafiku a ozvučení, když uvážíme, o jak rozdílené systémy se jedná. Možná si říkáte, proč s ohledem na to Nintendo nepřivře nad projektem oko. Faktem ale zůstává, že Mario je extrémně cenná značka a i když jde o port 34 let staré hry pro 37 let starý počítač, tituly jako Super Mario Bros. nadále Nintendu přinášejí peníze prostřednictvím oficiálních portů či retro konzole.

Mimochodem, když už jsme u podobných projektů, za pozornost rozhodně stojí i loňský demake logické plošinovky Limbo pro Commodore 64. Jednalo se sice jen o demo, ale zajímavé bylo, že se na něm podílel jeden z vývojářů dánského studia Playdead.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru