Podobně, jako jsme mohli v průběhu července navštívit novinářskou prezentaci hry FC 25, pozvali nás vývojáři z Electronic Arts také k první ukázce NHL 25. Bez ohledu na to, že se před několika dny vinou chyby EA dostal na veřejnost první trailer, my jsme si mohli vyslechnout mnohem více detailů a zhlédnout několik porovnávacích záběrů, podle kterých se chystané NHL 25 tváří jako jeden z výrazněji inovovaných dílů této dlouholeté série. Novinky přijdou nejen na poli hratelnosti či umělé inteligence, ale vývojáři sáhnou také do fungování základních herních režimů a podobně jako v FC 25 využijí také technologii Sapien pro realističtější ztvárnění obličejů i u těch hráčů, kteří nebyli do hry přímo naskenováni.
Jako první pro vás máme informace o vydání, které letos připadá na 4. října. Cílovými platformami pak jsou konzole Xbox Series a PlayStation 5, což můžete zároveň vnímat jako potvrzení, že od letošního roku už nebude série dostupná na konzolích předchozí generace. O PC verzi se už v podstatě nemá smysl bavit, i když dotaz z pléna novinářů vzešel, reakce ale přišla jen v podobě diplomatické odpovědi, že k PC verzi nemají zástupci studia co dodat a že žádné plány stran této platformy neexistují. Vynechání konzolí předchozí generace je ale, myslím, jasný signál, kde série v očích EA stojí a jaký je o ní patrně zájem, na druhou stranu se ale nedá říct, že by měla hra stagnovat.
Naopak, pro letošní rok se naopak zdá, že se skutečně dočkáme změn, které by mohly výrazněji ovlivnit způsob, jakým se NHL hraje, samozřejmě ale nemohu nic přímo potvrzovat, dokud si hru sám nevyzkouším. Na každý pád vývojáři z EA Vancouver chystají nový systém bruslení, kterému přirozeně sekundují také nové animace a kolizní systém. Největší část prezentace strávili vývojáři představením inovací Vision Control, tedy funkce, do které hráče přepínáte držením tlačítka LT, resp. L2. Při hře s pukem je díky tomu natočen čelem k bráně, při hře bez puku pak sleduje právě kotouč a buď je připraven na přihrávku nebo chystá defenzivní zákrok.
Hráči by měli mít více kontroly nad hrou, lépe využívat postavení spoluhráčů a dostávat se do zakončení, která působí realisticky.
Porovnání s NHL 24 pak dokázalo, že bez ohledu na svou pozici, hráč skutečně zůstává natočený ke svému cíli – puk či brána – čemuž přesně odpovídá pohyb jeho nohou. Co je také důležité, Vision Control by měli umět naplno uplatňovat i další, umělou inteligencí ovládaní hráči a dostávat se tak do lepších pozic, případně vám v zápasech skutečně pomáhat. Opět, nelze nad tím vyřknout žádný soud, protože možnost zahrát si přijde až později, ale minimálně z videí či krátkých klipů, které jsem mohl sledovat, se skutečně zdá, že se ostatní hráči na ledě chovají přirozeněji.
Protože se bavíme o hře od EA, je samozřejmě na místě očekávat nějaký pěkný reklamní název, a skutečně jsme se ho dočkali. Chování celé hry – od umělé inteligence, přes měnících se vlastností ledu, až po samotné animace – řídí systém NHL Ice-Q, nejjednodušeji se ale dá znovu mluvit o snaze dosáhnout co nejvyšší míry přirozenosti či autenticity. Hráči by měli mít více kontroly nad hrou, lépe využívat postavení spoluhráčů a dostávat se do zakončení, která působí realisticky. V případě střetů, ke kterým v hokeji dochází takřka neustále, pak přijdou ke slovu nové animace a akce, které bude moci hráč využít. V kritických situacích by tak mělo docházet k většímu množství unikátních pohybů, nárazů, ale i vyhnutí, aby bylo vše plynulejší a připomínalo skutečnou hru.
Jak už uniklo v průběhu týdne, na NHL 25 spolupracují s vývojáři hokejoví bratři Hughesovi. Jack, Luke a Quinn poskytli vývojářům cennou zpětnou vazbu a zároveň se oblékli do speciálních obleků pro natáčení záběrů ve studiu pro motion-capture. Zejména poslední zmiňovaný Hughes - který hájí barvy Vancouver Canucks - byl zdrojem pro nově nasnímané animace bruslení a střetů s ostatními hráči. Bratři se rovněž objeví na obalu edice Deluxe a jednotlivě pak na obalech standardních verzí hry.
Konkrétně mluvili vývojáři o rychlých změnách směru, přepracovaného vlivu fyziky na kolize hráčů nebo o kontextuálně volené odpovědi na vzniklou situaci, kdy systém rychle vybere ty nejvhodnější animace a pohyby. Se systémem NHL Ice-Q jsou pak spojeny i vylepšení v souvislosti se střelbou bez přípravy přímo z nahrávky – klasické „one-timery“ – které budou nyní zvýrazněny u hráče, jenž je v danou chvíli připraven takovou přihrávku zpracovat a vystřelit. A pokud se ptáte, zda z předchozí hry přežil systém narůstajícího tlaku v útočné třetině, odpověď je ano. Vývojáři ale údajně zapracovali na dopadech směrem k samotné hře a vše by mělo působit trochu odladěnějším dojmem. Tak snad.
Poslední část přibližně půlhodinové prezentace pak vývojáři alespoň krátce věnovali grafice a enginu Frostbite. Ačkoliv jsem na prvních záběrech nevysledoval přílišné změny, vývojáři mluvili zejména o vylepšených modelech jednotlivých hokejistů a jejich obličejích. Jak už bylo uvedeno výše, EA Vancouver využív Sapien Technology k realističtějšímu převodu fotografií hráčů na model jejich hlavy ve hře, což by se mělo projevit nejen třeba u hráčů české nejvyšší soutěže, kteří byli dříve k nerozpoznání, ale zejména u žen, na jejichž konto se ve smyslu věrnosti obličejů snesla v minulosti kritika.
Víc o grafice a dalších vylepšeních chtějí nicméně vývojáři mluvit později, a poskytli časový plán, jak mají jednotlivá videa rozvrstvena v nadcházejících týdnech. Ještě koncem srpna bychom se měli dočkat podrobnějšího rozboru hratelnosti ve vlastním, nyní již veřejném videu. Na začátku září pak přijde ke slovu grafika, prezentace zápasů a hráčů. V polovině příštího měsíce pak budou vývojáři mluvit o změnách v režimu kariéry i World of Chel. A krátce před vydáním dojde pochopitelně i na režim HUT. To všem pak rámuje potvrzení, že pokud si hru předobjednáte, dostanete nejen možnost zahrát si o týden dřív, ale také využít bonusy v podobě 4600 NHL bodů, několik balíčků s kartičkami hráčů, boost XP pro battle pass ve World of Chel nebo samotný prémiový battle pass.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
NHL od EA jsem hrál už od konce 20 století (skoro každý ročník co vyšel). Ale tím co všechno a nakolik směrem k horšímu bylo ve hře změněno z hlediska hratelnosti za poslední cca 3 roky, tím jsem přestal být fanouškem této hry.
Stručně řečeno zůstanu při jednom z předchozích ročníku. HUT mně stejně nikdy neoslovilo a na kariéru v singlu mi ten starší ročník s NHL 94 ovládáním bohatě stačí.