Ještě jednou se dnes vracíme k akvizici společnosti Activision Blizzard, která se v případě souhlasu regulačních úřadů stane součástí Microsoftu. Zatímco někdo řeší astronomickou částku 70 miliard dolarů nebo exkluzivitu pokračování slavných, ale do dnešní doby multiplatformních titulů, jiní mohou na rodící se spojení pohlížet s obavami kvůli zúžení prostoru na trhu. Těmi, kdo se o své místo na slunci bojí, jsou nezávislí vývojáři, kteří svou nelehkou situaci popsali redaktorům BBC. Autoři her jako Boyfriend Dungeon nebo Replaced mluví zejména o ztížené cestě na trh, který může být i na přátelsky se tvářících místech zaplněn velkými tituly, jimž se dopřává velké mediální pozornosti právě na úkor kreativních počinů z řad jednotlivců či malých týmů.
Místo, které se Microsoft ještě před nedávnem snažil zaplňovat zajímavými kousky i z řad nezávislé produkce, se může v krátké době změnit na prostor určený velkým AAA titulům.
Jako první vyjádřila svůj postoj Tanya Short, autorka zmiňovaného titulu Boyfriend Dungeon. Dáme-li stranou, že se ze začátku nebyla podle svých slov schopná dohodnout s žádným vydavatelem, který označoval její hru za bizarní nebo jednoduše nepříliš dobře pochopitelnou. Short se bojí zejména přeplněnosti Game Passu. Místo, které se Microsoft ještě před nedávnem snažil zaplňovat zajímavými kousky i z řad nezávislé produkce, se totiž může v krátké době změnit na prostor určený velkým AAA titulům. „Mohlo by to být vnímáno jako videoherní verze problému, kterému podle některých umělců čelí streamovací platforma Spotify,“ přirovnává BBC. Short se rovněž bojí, že se Microsoft spolu s dalšími společnostmi vlastnícími více studií a her bude snažit rozprostřít vydání do celého roku a tím ukrást volnější okna, kterých mohli využívat nezávislí vývojáři.
„V současné době se indie studia vyhýbají uvádění svých her na trh v předvánočním obdobím, protože v tu chvíli vychází spoustu velkých AAA titulů. S platformami jako Game Pass, volajících po dalších titulech, by však mohla být situace ještě složitější. K autorce Boyfriend Dungeon se přidává také zakladatel Sad Cat Studios Yura Zhdanovich, který vede přibližně 20členný tým pracující na kyberpunkové adventuře Replaced. Ačkoliv tento titul míří na Game Pass, zhdanovich se bojí budoucí podpory ze strany Microsoftu přesně z těch důvodů, které uvádí Short. Je podle něj také z druhé strany složité předvídat, co by se stalo, kdyby hráči našli v Game Passu a dalších předplatných ještě větší zalíbení a odvrátili se od kupování jednotlivých her. I na to by totiž mohli nezávislí tvůrci doplatit, pokud by se na některou z platforem nebyli schopní dostat.
A tím by se jen roztáčela aktuální spirála smrti, kterou zmiňuje analýza portálu VG Insights. Podle ní více než polovina všech nezávislých her na Steamu nedosáhne ve smyslu výdělku na částku vyšší než 4000 dolarů, což je například méně než tři průměrné měsíční nájmy v Kalifronii. Vzhledem k tomu, že hry nevznikají přes noc – čest výjimkám – nemusí být prostředí nezávislé tvorby tak motivující a potenciálně může přijít úbytek těchto her. Na druhou stranu, v jejich masivním množství se nachází plno titulů, které nejsou ani kreativní, ani legitimní ve smyslu svého zpracování, čímž narážíme na nejrůznější asset-flipy na úrovni podvodů, o které nikdo nestojí.
Stranou ovšem nesmí zůstat vyjádření Sarah Bond, viceprezidentky Microsoftu pro herní ekosystém Xboxu. Tvrdí, že společnost nadále investuje do nezávislých vývojářů a hodlá v tom pokračovat i v budoucnu. Na tomto místě je samozřejmě nutné zmínit label ID@Xbox, pod kterým mohou vycházet nezávislé tituly, jimž se díky tomu dostane kýžené pozornosti v médiích a oficiálních kanálech Xbox. Pro tuto platformu by navíc mohly být kreativní nezávislé tituly důležité právě díky nárůstu popularity předplatných, mezi kterými by se Game Pass chtěl vymezit bezprecedentní nabídkou, takže je naopak možné, že Microsoft bude mít o podobné hry zvýšený zájem. Na podobné úvahy ale skutečně odpoví až čas.