Už během komentování čtvrtečního Inside Xbox jsem si všiml reakcí, v nichž diváci dávali hlasitě najevo, jak moc se jim prezentované hry nezamlouvají. „Tohle má být ten next-gen,“ ptali se někteří. „Tady Microsoft skončil, absolutní nezájem,“ říkali další. Sledovali přitom trailery z her, které se mají objevit v nadcházejících 6-10 měsících a jejich společným jmenovatelem je, že vyjdou – mimo jiné platformy – také na konzoli Xbox Series X. Navíc se mezi nimi našlo několik zajímavých kousků, o nichž rozhodně nelze mluvit jako o zklamaní, takže je mnohem důležitější ptát se, co přesně od next-genu očekáváte. Zvlášť, když v tomto duchu budou prezentace Microsoftu i Sony téměř jistě pokračovat nejen do uvedení obou nových konzolí, ale také dlouho po něm. Možná to nechcete slyšet, ale skrze trailery k vám opravdu žádný velký pokrok promlouvat nebude a mám obavy, že ani obrovská očekávání v podobě technologického skoku nebudou zcela naplněna.
Nikdo přitom nerozporuje, že nový hardware poskytne vývojářům nové možnosti. Hry budou nepochybně hezčí, zvlášť ty, na nichž pracují interní týmy obou společností. Neměli bychom však zapomínat, že takové tituly tvoří minoritu a o drtivou většinu produkce se starají third party studia různých velikostí, která ze dne na den neposunou své standardy, a hlavně možnosti jen proto, že dostanou extra výpočetní výkon navíc. Už teď jim PS4 Pro a Xbox One X dovolují, co základní verze konzolí z roku 2013 neumožňovaly, a v promo videích umí jednotliví vývojáři doslova čarovat. Dosavadní trailery proto vypadají skvěle a od těch nadcházejících je žádná tlustá čára dělit nebude. Z tohoto důvodu si během prezentací, jako byl Inside Xbox, téměř jistě nevšimnete, že mají modely větší počet polygonů, nebo že jsou textury ve vyšším rozlišení, protože víc už z typických in-egnine záběrů (tedy z těch, které nereprezentují finální podobu při vlastním hraní) skokově vytáhnout nejde.
Ne nadarmo proto všichni spolupracující vývojáři v rámci Inside Xbox jako kolovrátek omílali skutečnost, že v jejich hrách rázem nejsou žádné loadingy a že všechno běží ve stabilní frekvenci 60 a víc snímků za vteřinu.
Zmínka o vylepšených revizích současné generace konzolí je důležitá i proto, že dostupný výkon nastavuje laťku poměrně vysoko a s přihlédnutím k tomu, že některé současné hry již běží v rozlišení 4K a podporují HDR, není možné jít výrazně dál za tyto hranice. Jistě, ray tracing pomůže výslednému dojmu a promění se v pocit, že sledujeme mnohem lépe nasvícenou scénu, všechny obvyklé střihy a efekty ale znovu naznačí, že jde o trailer, který jsme už ve stejně kvalitním zpracování sledovali v uplynulých letech mnohokrát. Ne nadarmo proto všichni spolupracující vývojáři v rámci Inside Xbox jako kolovrátek omílali skutečnost, že v jejich hrách rázem nejsou žádné loadingy a že všechno běží ve stabilní frekvenci 60 a víc snímků za vteřinu. To budeme moci docenit až v momentě, kdy si danou hru pro některou z nových konzolí pořídíme a pustíme doma, v trailerech se tyhle věci ale neodrazí. Platí to i o všech drobnostech, jako jsou například vlasy (ó, jak se o nich mluvilo před sedmi lety) nebo lepší fyzika obecně, již lze bez problému dosáhnout už dnes, ale potřebuje dostatek výkonu, který se současným konzolím nedostává. Tohle všechno pak má potenciál dát smysl až jako celek, odprezentovat však tyto změny hraničí s nemožným.
Na druhou stranu rozumím rozpakům a mírnému rozčarování ve vašich řadách. I já bych si přál, aby nás next-gen konzole vzaly bezprecedentním útokem něčeho, co jsme dosud neviděli, ale jak už jsem řekl v úvodu – mám velké obavy, zda je to skutečně v jejich silách. Když bych měl vzít pouze hry pro PC – tedy hardware, který je limitován jen tím, co je momentálně na trhu – ani tady neexistuje hra, která by byla v porovnání s ryze konzolovou produkcí jiná. Lepší v detailech? Určitě! Z jiného světa? Nikoliv. Navíc, a to je také důležité, s příchodem nových konzolí se nezmění ani rozložení sil mezi vývojáři. Pořád budou vznikat menší hry se slabším technickým zpracováním, které nebudou schopné konkurovat Ubisoftu, Rockstaru, Naughty Dog, Activisionu ani dalším velkým firmám, bez ohledu na to, že jejich hry na nové konzole zamíří a budou na to mít plné právo.
Myslete na to proto, až budete sledovat další a další prezentace v průběhu tohoto roku a opravdu si zkuste odpovědět na otázku z úvodu. Co skutečně čekáte od next-genu a lze to vůbec splnit?
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Tady nejsme někde na konzolista.cz nebo takovy podobní portály
Kde vědí hovno články několikrát vytrhavaji z kontextu a komunita jsou tam tupá stáda většina a všichni toxic jak prase a honej jsi tam ega kdo má xbox a kdo ps😂😂
Nechávalí Xbox = PS fanboy
Nechávalí PS = Xbox fanboy
Geniální!
Lidé jsi mysli ze jako nová konzole o výkonu 12TF rozjede třeba assasina ve 4k hdr Ray tracing a k tomu ještě 60fps a ultra detaily a bude to dechberouci grafika na todle všechno u třeba takové open world hry je ten výkon málo.
Např Digital foundry dělaly test na xbox oneX vzali hitman 2 ten běží 4k 30fps aby ta hra při stejné grafice běžela 60 fps musela by mít konzole 9TF takže asi tak 3TF výkonu na to aby zvedli 30fps
Samozdrejme při této architektuře aktuálních konzolí.
Takže by lidé měli držet naděje na uzdě a ještě k tomu na začátku next genu než se všichni naučí pořádně pracovat s hardwarem.
Jak vypadaly hry na ps4 nebo xbox one na začátku a jak vypadají teď.
Od studií 3 stran jsme se takového zpracování u jiných her nedočkali a 1 hra je hodně málo já například vlastním
Xbox one X, ps4 pro, nintendo switch
A z 95 procent hraju multiplatformní hry protože exkluzivita AAA od jejich studií First party vyjde 1 až 2 ročně což pro herní průmysl je hodně málo pro hráče co by pak na těch konzoli hráli za hry
A na základní ps4 běží tak 2procent her na 60 fps. A ten zaklínač mám na xboxu one X tak vím jak to chodí ale důležitý je ze to neběží 60 fps a to na rozlišení fullhd a hlavně zaklínač je 5 let stará hra od ty doby se grafika a náročnost posunuly.
A hlavně nesrovnavej grafiku samostatně v pc to je úplně jiný než v konzolích ty TF.
A hlavně jsem psal ať lidi neocekavaji moc taková je realita
Jestli jsi myslíš že pojedou hry na 4k hdr raytracing a 60fps a ultra detaily na plný koule prý nějaký dechberouci grafice na 12TF výkonu a ještě open world hry tak jsi spadnul z višně.
Kup jsi pc a vyzkoušej jsi jak ty hry běží v realitě na jakej kartách jak neskusis nevíš.
Ale už nikdo neřekl jaký fps a Ray tracing a jaká míra detailu určitě ne na plný kotel jak jsi někdo myslí a 6e to vytriska oči grafikou
I sám šéf studia Sony co dělá grand turismo napsal že ať lidi neocekavaji moc od nových konzoli že to bude skok ale ne tak velky jako u generaci ps1 a ps2 např
Ať drží svoje iluze o grafice a atd.. Na uzdě dohledem jsi článek od něho a přečti jsi než něco placnes
A to ti poví na Ps5 vývojář jejich First party studia