branding
Next-gen pokrok se v trailerech prezentuje těžko

Next-gen pokrok se v trailerech prezentuje těžko

Pokud čekáte s příchodem Xboxu Series X a PS5 mohutný skok kupředu, budete zklamaní

Zdroj: CD Projekt RED
9. 5. 2020

Už během komentování čtvrtečního Inside Xbox jsem si všiml reakcí, v nichž diváci dávali hlasitě najevo, jak moc se jim prezentované hry nezamlouvají. „Tohle má být ten next-gen,“ ptali se někteří. „Tady Microsoft skončil, absolutní nezájem,“ říkali další. Sledovali přitom trailery z her, které se mají objevit v nadcházejících 6-10 měsících a jejich společným jmenovatelem je, že vyjdou – mimo jiné platformy – také na konzoli Xbox Series X. Navíc se mezi nimi našlo několik zajímavých kousků, o nichž rozhodně nelze mluvit jako o zklamaní, takže je mnohem důležitější ptát se, co přesně od next-genu očekáváte. Zvlášť, když v tomto duchu budou prezentace Microsoftu i Sony téměř jistě pokračovat nejen do uvedení obou nových konzolí, ale také dlouho po něm. Možná to nechcete slyšet, ale skrze trailery k vám opravdu žádný velký pokrok promlouvat nebude a mám obavy, že ani obrovská očekávání v podobě technologického skoku nebudou zcela naplněna.

Nikdo přitom nerozporuje, že nový hardware poskytne vývojářům nové možnosti. Hry budou nepochybně hezčí, zvlášť ty, na nichž pracují interní týmy obou společností. Neměli bychom však zapomínat, že takové tituly tvoří minoritu a o drtivou většinu produkce se starají third party studia různých velikostí, která ze dne na den neposunou své standardy, a hlavně možnosti jen proto, že dostanou extra výpočetní výkon navíc. Už teď jim PS4 Pro a Xbox One X dovolují, co základní verze konzolí z roku 2013 neumožňovaly, a v promo videích umí jednotliví vývojáři doslova čarovat. Dosavadní trailery proto vypadají skvěle a od těch nadcházejících je žádná tlustá čára dělit nebude. Z tohoto důvodu si během prezentací, jako byl Inside Xbox, téměř jistě nevšimnete, že mají modely větší počet polygonů, nebo že jsou textury ve vyšším rozlišení, protože víc už z typických in-egnine záběrů (tedy z těch, které nereprezentují finální podobu při vlastním hraní) skokově vytáhnout nejde.

Ne nadarmo proto všichni spolupracující vývojáři v rámci Inside Xbox jako kolovrátek omílali skutečnost, že v jejich hrách rázem nejsou žádné loadingy a že všechno běží ve stabilní frekvenci 60 a víc snímků za vteřinu.

Zmínka o vylepšených revizích současné generace konzolí je důležitá i proto, že dostupný výkon nastavuje laťku poměrně vysoko a s přihlédnutím k tomu, že některé současné hry již běží v rozlišení 4K a podporují HDR, není možné jít výrazně dál za tyto hranice. Jistě, ray tracing pomůže výslednému dojmu a promění se v pocit, že sledujeme mnohem lépe nasvícenou scénu, všechny obvyklé střihy a efekty ale znovu naznačí, že jde o trailer, který jsme už ve stejně kvalitním zpracování sledovali v uplynulých letech mnohokrát. Ne nadarmo proto všichni spolupracující vývojáři v rámci Inside Xbox jako kolovrátek omílali skutečnost, že v jejich hrách rázem nejsou žádné loadingy a že všechno běží ve stabilní frekvenci 60 a víc snímků za vteřinu. To budeme moci docenit až v momentě, kdy si danou hru pro některou z nových konzolí pořídíme a pustíme doma, v trailerech se tyhle věci ale neodrazí. Platí to i o všech drobnostech, jako jsou například vlasy (ó, jak se o nich mluvilo před sedmi lety) nebo lepší fyzika obecně, již lze bez problému dosáhnout už dnes, ale potřebuje dostatek výkonu, který se současným konzolím nedostává. Tohle všechno pak má potenciál dát smysl až jako celek, odprezentovat však tyto změny hraničí s nemožným.

Na druhou stranu rozumím rozpakům a mírnému rozčarování ve vašich řadách. I já bych si přál, aby nás next-gen konzole vzaly bezprecedentním útokem něčeho, co jsme dosud neviděli, ale jak už jsem řekl v úvodu – mám velké obavy, zda je to skutečně v jejich silách. Když bych měl vzít pouze hry pro PC – tedy hardware, který je limitován jen tím, co je momentálně na trhu – ani tady neexistuje hra, která by byla v porovnání s ryze konzolovou produkcí jiná. Lepší v detailech? Určitě! Z jiného světa? Nikoliv. Navíc, a to je také důležité, s příchodem nových konzolí se nezmění ani rozložení sil mezi vývojáři. Pořád budou vznikat menší hry se slabším technickým zpracováním, které nebudou schopné konkurovat Ubisoftu, Rockstaru, Naughty Dog, Activisionu ani dalším velkým firmám, bez ohledu na to, že jejich hry na nové konzole zamíří a budou na to mít plné právo.

Myslete na to proto, až budete sledovat další a další prezentace v průběhu tohoto roku a opravdu si zkuste odpovědět na otázku z úvodu. Co skutečně čekáte od next-genu a lze to vůbec splnit?

Nahlásit chybu v článku

19

Napsat komentář

Další články
Nahoru