Od představení handheldového počítače Steam Deck od Valve uplynul týden. Během té doby si už mohli první zájemci zařízení rezervovat a prostřednictvím dostupných informací začít zvažovat, zda má zařízení reálné uplatnění, jak si stojí proti konkurenci, případně rozebírat, jaké hry na Steam Decku poběží, jaké ne a hlavně – když už poběží, jak vlastně budou vypadat. Jediným zdrojem nových postřehů a vyjádření přímo od Valve je magazín IGN, který dostal možnost si zařízení nejen vyzkoušet, ale také dál mluvit s lidmi, kteří jsou za Steam Deck přímo odpovědní a zjistit odpovědi na některé z palčivých dotazů. V novém videu se proto rozebírá spouštění her přímo z rozšiřující SD karty, výkon zařízení jako takového a zazní i sebevědomá tvrzení typu – nenašli jsme hru, se kterou by si Steam Deck neporadil.
O zařízení postupně mluvili designér John Ikeda, zástupkyně obchodního oddělení Shreya Liu, hardwarový inženýr Yazan Aldehayyat a vývojář Pierre-Loup Griffais. V úvodu se shodli na tom, že Steam Deck je doslova fyzickou demonstrací digitálního Steamu a smyslem je dát hráči pocit, že si knihovnu svých her může vzít kamkoliv. John Ikeda nicméně trochu nekriticky mluvil o tom, že je celý tým nesmírně hrdý na všechny aspekty zařízení, včetně baterie, která je však se svou uváděnou výdrží 2-8 hodin zatím přijímána spíše negativně nebo alespoň s obavami. Co se však týče hardwarové výbavy, Valve se rozhodně nemusí za nic stydět – jak poukazuje Aldehayyat, handheld využívá nejnovější CPU a GPU od AMD a uplatní jako jedno z prvních zařízení také nové DDR5 paměti. „Je pro nás složité v tuto chvíli zařízení k něčemu porovnat, doufám ale, že se dostaneme do bodu, kdy budou všechny hry hratelné a nabídnou velmi dobrý zážitek,“ dodává hardwarový inženýr.
Valve mluví o rozdílných požadavcích všech hráčů a domnívá se, že zatímco ti, kterým nejde vysloveně o grafickou kvalitu, ale spíš upřednostní plynulost hry, budou spokojeni.
Pierre-Loup Griffais dále přiznal, že po nějakou dobu bylo pro Valve a Steam Deck obtížné rozběhnout novější hry v ucházející kvalitě. Fáze neúspěšných prototypů ale má Steam Deck dávno za sebou a Griffais tvrdí, že hry poslední generace běží na handheldu bez vážnějších problémů. „Mluvíme o celé knihovně her na Steamu. Upřímně jsme nenašli žádný titul, který by toto zařízení alespoň prozatím nezvládlo,“ dodává vývojář. Platit by to tedy mělo i pro hry, které se chystají pro tento rok, i když zástupci Valve otevřeně podotýkají, že za vším stojí nižší rozlišení displeje a snaha zaručit 30 fps. Griffais mluví o rozdílných požadavcích všech hráčů a domnívá se, že zatímco ti, kterým nejde vysloveně o grafickou kvalitu, ale spíš upřednostní plynulost hry, budou spokojeni. V opačném případě mohou přijít kompromisy, protože hardwarová výbava – byť patrně kvalitní a dostačující – logicky neodpovídá svými možnostmi desktopovým počítačům.
Dalším důležitým faktorem Steam Decku bude velikost úložiště a použité technologie. Jak jsme upozorňovali v prvním článku, nejlevnější varianta se 64GB úložištěm využívá pouze eMMC, které je pomalejší nežli NVMe SSD, dostupné v prostřední a nejdražší variantě. Na druhou stranu ale Steam Deck obsahuje slot pro MicroSD karty, na které nebude nutné hry pouze odkládat. Valve už poněkolikáté potvrzuje, že hry mohou běžet přímo z karty, pro což vytvořili interface a optimalizovali rychlost přenosu dat. Výsledkem tak je funkční možnost, jak hry hrát, i když zástupci společnosti transparentně dodávají, že nepůjde o řešení zcela srovnatelné po stránce výkonu s interním úložištěm. Dále pak rozebírají prvky ovládání, dotykové plochy, které jsou vylepšenou verzí těch, které byly dostupné u Steam Controlleru a potvrzují, že velká část testování se zaměřila i na ergonomii celého zařízení, která alespoň z obrázků nepůsobí jako ta nejsilnější stránka Steam Decku.
Gabe Newell pak v navazujícím rozhovoru naznačil, že první verze Steam Decku může být základním kamenem nové počítačové platformy a bohužel zmínil něco, čeho se fanoušci a hráči trochu obávají. Partnerství s dalšími výrobci hardwaru, o kterém mluvil už před týdnem, totiž nezahrnuje jen odlišné budoucí konfigurace, ale jednoduše možnost, že si vlastní Deck vytvoří kdokoliv, kdo se na tom s Valve dohodne. Tím se jako bumerang vrací koncept neúspěšného Steam Boxu, tedy malého počítače do obývacího pokoje, který měl rovněž nabídnout možnost provozovat hry ze Steamu bez nutnosti připojovat velký počítač. Přímé zaměření na hráče skrze jasně definovaný tvar a přítomnost ovládacích prvků ale může být rozhodujícím faktorem a na soudy je ještě stále brzy. V první vlně dorazí handheld koncem letošního roku a zájemci, kteří nestihli objednat Steam Deck včas, se k němu pravděpodobně dostanou dříve, nežli později. Jak si totiž všiml PC Gamer, časy dodávek se začaly zkracovat a zatímco někomu ještě před pár hodinami Steam naznačoval, že by daná konfigurace Steam Decku dorazila až ve 3. čtvrtletí příštího roku, nyní je to v některých regionech čtvrtletí druhé.