Horory považuji za jednu královských disciplín videoherního vývoje. Vedle RPG a MMO jde o jednu z nejnáročnějších látek, protože pořádně někoho vystrašit není zase tak lehké, jak by se mohlo zdát. Zatímco v případě filmového průmyslu se všeobecně žánr hororů považuje za jeden z nejpokleslejších – čest výjimkám – videohry se nemohou spoléhat na nízké rozpočty a průměrné verdikty, pokud chtějí v tomto odvětví uspět. A zatímco ještě před pár lety jsem se sám bránil předčasným oslavám renesance hororů, dnes už si troufnu tvrdit, že výběr je především díky nezávislým vývojářům, kteří se nebojí s látkou experimentovat, opravdu slušný. Bohužel v mírném útlumu jsou nadále velké mainstreamové 3rd person survival horory, které patřily mezi nejpopulárnější tituly na přelomu milénia, ale indie produkce se nám snaží tento hendikep pestrostí a množstvím vynahradit. A tak jsme se rozhodli vyslyšet i vaše přání a vypíchnout některé z nejočekávanějších hororových her.
Bezmála samostatnou kategorii – když ne rovnou subžánr – dnes tvoří horory inspirované hratelným teaserem zrušených Silent Hills. P.T. už inspiroval hry, jako byly Layers of Fear od polského studia Bloober Team. Na mnoho dalších duchovních nástupců ale stále čekáme. Jedním z nich je i psychologický survival horor Visage od nezávislého kanadského týmu SadSquare Studio. I v tomto případě se jedná o first person dobrodružství, které prošlo úspěšně Kickstarterem i Greenlightem na Steamu, a od 2. října už je dostupné v rámci programu předběžného přístupu. Kromě PC titul míří i na konzole PlayStation 4 a Xbox One, přičemž jej pohání prověřená technologie Unreal Engine 4 od Epicu.
Autoři nás vezmou do rozsáhlého sídla se strašidelnou historií, které má za sebou pozoruhodnou sérii záhadných úmrtí. Někteří z jeho obyvatel byli zavražděni, další zešíleli a jiní spáchali sebevraždu. Prostě ideální nemovitost, kterou ocení každý realitní makléř. V kůži hlavního hrdiny máme všechny tyto hrůzy znovu prožít skrze fragmenty vzpomínek, které nám pomohou odhalit pravdu o domě a jeho temné minulosti. Hra je ve vývoji od ledna 2015 a podle vývojářů se nemá spoléhat na laciné lekačky, ale namísto toho chce pečlivě budovat znepokojivou atmosféru plíživého napětí. Kromě P.T. se autoři inspirovali hrami Phantasmagoria nebo Amnesia, ale také filmy jako Nenávist. Tým navzdory tomu slibuje vlastní mnohovrstevnatý poutavý příběh i fotorealistickou grafiku kombinovanou s surrealistickými a děsivými výjevy. Atmosférický soundtrack má hráče varovat před blížícím se nebezpečím i jej upozorňovat na důležité stopy.
Titul má nabídnout několik konců a zabavit má hráče asi na 8 až 10 hodin. Hra je situována do osmdesátých let, ale coby protagonista z první ruky prožijeme úmrtí předchozích nájemníků domu. Sídlo nás může připravit nejen o život, ale i o rozum, takže byste se raději měli vyhýbat temným koutům a paranormálním jevům. Světlo se naopak stane vaším spojencem. Strach totiž bude vaším úhlavním nepřítelem a přitahuje zlé síly. Jim uniknete jedině tak, že zůstanete klidní. Budete tu navíc velice zranitelní, protože k náročné obtížnosti přispívá i skutečnost, že se musíte obejít zcela beze zbraní.
Podobně jako Visage se chce i Allison Road svézt na úspěchu P.T. a šlo dokonce o jeden z prvních titulů, který se prezentovat coby duchovní nástupce zrušených Silent Hills. Projekt, který už minimálně jednou prodělal klinickou smrt a znovu vstal z mrtvých, ale provázejí četné problémy a komplikace, a tak se skoro zdá, že zdědil i prokletí P.T., jemuž už padl za oběť nejeden z počinů, který se chtěl přiživit na jeho úspěchu. Allison Road je first person survival horor, který míří na Windows, Mac a Linux. Vznikat začal v roce 2015 a rychle na sebe strhl pozornost médií i fanoušků. Upoutal především coby pocta Kodžimova dema a hra, kterou taktéž pohání Unreal Engine 4, se zrodila coby čistě fanouškovský projekt. Když však titul upoutal pozornost společnosti Team17, která se rozhodla stát vydavatelem hry, opustili autoři Kickstarter a vsadili na přímé financování.
I když měla Allison Road vyjít už na podzim 2016, v červnu téhož roku přišla studená sprcha v podobě informace, že byl titul zrušen. Vydavatel se navíc hry z nejasných důvodů vzdal. V srpnu však svitla fanouškům znovu naděje, protože se projektu ujal jeden z původních autorů pod hlavičkou nového studia Far From Home. Jenže od té doby je víceméně ticho po pěšině, které jen občas naruší nějaký vzkaz, který podobně jako stále fungující web dává tušit, že na hře se snad nadále pracuje. Nabízí se otázka, zda projekt nepřerostl autorům přes hlavu. Ale to by v každém případě byla velká škoda. Allison Road slibovala minimalistický příběh a podobnou hratelnost jako P.T. Důležitým aspektem má být průzkum a interakce s okolními předměty, ale na rozdíl od jiných podobných her se v tomto případě tým nemá vyhýbat ani akci a soubojům.
Hlavní hrdina má trpět amnésií a když se probudí s ostrou bolestí hlavy, jen stěží poznává vlastní dům a tváře na fotografiích. Zatímco ho pronásledují nadpřirozené síly, musí s pomocí dopisů a dalších dokumentů oživit vlastní vzpomínky na události, které zřejmě vedly k neštěstí v jeho rodině. Všemu musíte přijít na kloub během pěti následujících nocí. Bude třeba vyřešit záhadu samotného domu a postavit se tajemné Lily. Vše ostatní jsou zatím jen sliby a náznaky. Podpora VR, možné porty pro konzole a tak dál. Znepokojivější než hra samotná je ale skutečnost, že o sobě nedali autoři pořádně vědět prostřednictvím oficiálních kanálů od listopadu 2016. Tak můžeme jen doufat, že Allison Road nepohltí peklo stejně jako bezejmenného hrdinu hry.
Horor Close to the Sun se pro změnu inspiroval sérií BioShock, respektive jejími prvními dvěma díly a podmořským městem Rapture. Autoři ze studia Storm in a Teacup chtějí hráče vzít rovněž do provlhlého dobového futuristického komplexu. Tentokrát zamíříme do konce 19. století, které však v alternativní časové linii ovládly vynálezy Nikoly Tesly. Ve hře, kterou opět pohání Unreal Engine 4, se chopíme mladé novinářky Rose, která pátrá po své sestře, jen aby zjistila – tak jako mnozí před ní – že od utopie k dystopii je zatraceně blízko. Survival horor od italských vývojářů míří na PC a konzole PlayStation 4 i Xbox One. Dorazit na trh by měl už v prvním čtvrtletí příštího roku. I když hra zasazením, architekturou i celkovou stylizací a atmosférou může připomínat BioShock, nejde o akci s RPG prvky, ale adventuru. Rose bude naopak víceméně bezbranná, ale podobně jako v Rapture vás prý i na palubě Teslovy lodě kontaktuje zatím neznámý spojenec, jehož spolupráce bude pro další postup klíčová.
Moons of Madness je jednou z mnoha her z poslední doby, která se inspirovala dílem Howarda Phillipse Lovecrafta, ovšem v netradičním pojetí. Norské studio Rock Pocket Games nás láká na first person sci-fi horor, který v sobě kombinuje inspiraci dílem zmíněného spisovatele a vědeckofantastický námět. Hlavním hrdinou hry bude Shane Newehart, člen malé skupiny výzkumníků, kteří v blízké budoucnosti pracují na Marsu. Vaším úkolem je vybudovat zde obyvatelnou stanici a zároveň najít odpověď na otázku starou jako lidstvo samo. Jsme ve vesmíru sami? Kromě obvyklých povinností a výzev, které obnáší snaha přežít na cizím nehostinném světě, nám ale vstoupí do cesty i nadpřirozené síly. Podobně jako v jiných příbuzných hrách i zde budeme usilovat o zachování vlastního zdravého rozumu, jinak nás strach z neznáma zcela pohltí.
Autoři chtějí nechat hráče čelit přirozenému strachu z izolace a prožít paranoiu, kterou přiživují právě prvky převzaté z Lovecroftova díla. Moons of Madness je dalším z řady projektů, který se spoléhá na technologii Unreal Engine 4 a kromě PC má vyjít také na PS4 a Xboxu One. Autoři slibují realistický Mars, jehož podobu opřely o výzkumy NASA. Prozkoumávat však nebudeme jen rudou planetu, ale i pohnutou minulost hlavního hrdiny, jehož pronásledují nejen dávní démoni, ale i četné halucinace. Jejich prostřednictvím přitom nahlédneme do minulosti i budoucnosti protagonisty. Tyto události pokřivují hráčovo vnímaní reality a zkreslující hranici mezi skutečností a fantazií. Nemá ale jít jen o efektní podívanou. Má to být inovativní herní mechanismus, který umožní prozkoumat Shaneovo podvědomí a odhalit více o dalších postavách i zdejším světě. Vývojáři se přitom neinspirovali výhradně horory, ale třeba i titulem Firewatch, pokud jde o to, jak hráč souzní s prostředím a jak okolní svět podporuje vyprávění.
Už na jaře příštího roku má vyjít nový atmosférický first person horor Silver Chains od studia Cracked Heads Games. Jeho debut pro PC, PS4, Xbox One a Switch znovu pohání Unreal Engine 4 a vezme nás do anglického sídla z počátku 20. století. Jeho viktoriánská architektura má přitom hrát důležitou roli a přispívat podobně jako v případě Layers of Fear k tajuplné atmosféře. I tady má dominovat příběh a prozkoumávaní prokletého domu. Staré opuštěné sídlo totiž ukrývá děsivé tajemství a vy musíte přijít na to, co se tu stalo. Coby hlavní hrdina Peter se tu hráč probouzí, aniž by tušil, kde, jak a proč se tu ocitl. Zatímco hledá cestu ven, zjistí, že opuštěný dům není zase tak docela opuštěný a že tu není náhodou. Leccos naznačuje, že už toto místo navštívil. Ruští autoři slibují fotorealistickou grafiku, strašidelný soundtrack, náročné hádanky i akční pasáže.
Mohli byste získat pocit – oprávněný, nutno podotknout – že většina chystaných nezávislých her se víc než jen inspiruje mechanismy P.T. Jen minimum vývojářů dokáže Kodžimovy nápady posunout dál, ale minimálně se o to autoři neúnavně snaží. Bylo by však chybou všechny podobné pokusy nemilosrdně zavřít do škatulky s nelichotivou nálepkou “Další naklonovaný walking simulátor”. Opakovat se nechce navzdory svému názvu ani horor Ad Infinitum, který kombinuje nadpřirozené prvky s hrůzami první světové války. Má jít o strašidelnou atmosférickou hru pro PC, PS4 a Xbox One, která nás vezme do zákopů na bojišti, jež ukrývá děsivější nebezpečí, než jsou vojáci nepřítele. Ani tady se nevyhneme hádankám a stealth pasážím. Fiktivní prvky se tu budou mísit s realistickým prostředím, které se má opírat o historická fakta. Zní to všechno moc pěkně, ovšem i v tomto případě se zdá být největším problémem strastiplný a neprůhledný proces vývoje a komunikační odmlky autorů.
Že jsme se nezmínili právě o vašem nejočekávanějším hororu? Není divu, v přípravě je obrovská spousta strašidelných her, které nelze obsáhnout v celé šíři v rámci jednoho tématu. Záměrně jsme z tohoto výběru vynechali některé notoricky známé chystané blockbustery jako Dying Light 2, The Last of Us Part II nebo Days Gone. Vyhnuli jsme se i vylepšeným verzím System Shocku nebo Resident Evilu 2. Hororové prvky ale obsahuje i Death Stranding, Hunt: Showdown nebo Metro Exodus. Pokud se počítáte mezi fanoušky Lovecrafta, jistě už netrpělivě vyhlížíte Call of Cthulhu od Cyanide nebo The Sinking City od Frogwares. Mezi česká želízka v ohni zase patří hry jako Someday You’ll Return nebo Beware. Autoři Until Dawn ze studia Supermassive Games pracují na ambiciózní epizodické hororové sérii The Dark Pictures Anthology. Řadě z těchto her jsme věnovali už dříve samostatná videa. Dalším se zase pravidelně věnujeme v našich novinkách.
Stále nemáte dost? Tak zkuste počítat s námi. Blackout (Last Hills), The Blackout Club, Daymare: 1998, Hide or Die, Infliction, Lunacy: Saint Rhodes, Reborn, Scorn, S.O.N., Unholy… To je panečku pořádně dlouhý seznam. A nedělám si ani v nejmenším iluzi, že vyčerpávající.
Závěrem si přesto dovolím malý dovětek. Ze všech jmenovaných her by měl nejvíc mrzelo, kdyby nikdy nespatřil světlo světa nadějný sci-fi horor Routine. Naneštěstí tomu vše nasvědčuje. Titul, který sliboval hráče vzít na opuštěnou výzkumnou lunární základnu, jejíž posádka záhadně zmizela, je ve vývoji minimálně od roku 2012. Jako jeden z prvních prošel Greenlightem, sliboval spoustu zajímavých prvků, ale po mnoha odkladech se tým naposledy ozval v březnu 2017 a pak se odmlčel stejně záhadně jako zmíněná měsíční kolonie. Zdálo se přitom, že je hra skoro hotová, dočkali jsme se kromě mnoha jiných videí i release traileru a ohlasy byly příznivé. Mezitím stačil vyjít jiný “analogový” retro sci-fi horor, a sice Alien: Isolation, přičemž weby jako Waypoint a OnlySP i letos pátraly, co se hrou vlastně stalo. Mnoho však nezjistily. Narazily na informace o osobních i finančních problémech studia, konec tohoto tunelu je však nadále v nedohlednu, natožpak, abychom spatřili světlo.
Na jaký horor se nejvíc těšíte vy? Který ze jmenovaných titulů vás zaujal a který jsme podle vás zmínit opomněli? Podělte se s námi i dalšími odvážlivci v komentářích.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.