Začátek a konec každého roku je pro hráče tradičním obdobím nejrůznějších anket a žebříčků, které jednak hry zpětně hodnotí a jednak vyhlíží k těm, které v následujících měsících vyjdou. A protože se sluší alespoň se začátkem roku tradice ctít, připravili jsme pro vás velké redakční ohlédnutí za loňskými hrami a také tenhle výhled do budoucna, ať už ho zkonzumujete formou videa nebo textem níže. Společně s Jirkou pro vás máme několikadílný seriál, ve které se krátce zastavíme u zásadních titulů seřazených chronologicky tak, jak budou vycházet. V prvním díle se dostaneme na konec února, tak nabitý začátek roku je!
Jednou z prvních velkých her letošního roku je letecká akce Ace Combat 7: Skies Unknown, která už 18. ledna přistane na konzolích PlayStation 4 a Xbox One. PC verze pak dosedne na ranvej 1. února. Populární série se vrací prostřednictvím regulérního pokračování do souboje po dlouhých letech. Vždyť šestý díl s podtitulem Fires of Liberation vyšel na Xboxu 360 už v roce 2007 a od té doby jsme se dočkali jen spin-offů v podobě Assault Horizon a Infinity. Novinka nás znovu zavede do fiktivního světa Strangereal a oznámena byla původně v roce 2015 pro PS4. Nakonec se objeví i na dalších platformách, ale jen na PlayStationu nabídne exkluzivní VR obsah. Hru bude vůbec poprvé v této sérii pohánět technologie Unreal Engine 4 a vedle on-line multiplayeru autoři nezanevřeli ani na ten lokální formou split-screenu. Pokud si hru objednáte na PS4 nebo Xboxu One, můžete se těšit na bonus v podobě pátého, respektive šestého dílu zdarma. Hratelností, ovládáním a vzdušnými souboji se má podle vývojářů netrpělivě očekávané pokračování přiblížit hrám Ace Combat 5 a Ace Combat Zero: The Belkan War. HUD má nejvíc připomínat free-to-play Ace Combat Infinity z PS3. Důležitou roli bude hrát customizace jednotlivých strojů, oblačnost a počasí vůbec. Letoun se může schovat v mracích a využívat tuto taktiku při leteckých soubojích, ale oblaka skrývají také nebezpečí v podobě blesků a omezené viditelnosti.
Dalším lednovým titulem je remake druhého dílu série Resident Evil a jestli se o nějaké hře dá mluvit jako o velmi očekávané, je to právě tento případ. Původní Resident Evil 2 vyšel už před dvaceti lety a šéf jeho vývoje dle svých slov tlačil Capcom do remasteru nebo remaku už pěknou dobu. Musel tak aktivně činit až do srpna 2015, kdy byl remake hry oznámen a následně na loňské E3 také plnohodnotně představen. Od té doby víme, že si hra zachová ducha původní hry, ale jeho tvůrci vzali v potaz kritiku, která se snesla na Resident Evil 6 a budou chtít představit modernější verzi. To s sebou přináší i větší příklon k realismu, ať už se bavíme o podobě nepřátel či obou hlavních hrdinů – Clair a Leona, případně o atmosféře, která by měla být spíše hororová, nežli akční. Jednou z nejvýraznějších novinek pak bude změna kamery – z pevných pozic se přesune do modernějšího snímání hrdiny zpoza ramene, kvůli čemuž museli vývojáři také přepracovat systém zvuků a upravit jednotlivé scény, aby byly i nadále děsivé. Na závěr se sluší dodat, že remake Resident Evil 2 využije stejný engine jako dosud poslední sedmý díl, který byl ovšem zpracován ve first person pohledu a umožnil také hraní ve VR.
O Kingdom Hearts III se spekulovalo už od roku 2006, ale teprve na E3 v roce 2013 byl vývoj potvrzen a titul se oficiálně představil veřejnosti. Akční RPG od Square Enix míří na PlayStation 4 a Xbox One a i v tomto případě vsadili japonští vývojáři na osvědčenou západní technologii Unreal Engine 4 od Epicu. Hra byla dokončena už v listopadu loňského roku a nevyhnul se jí bohužel ani nešťastný únik několika kopií. Autoři však ujistili fanoušky, že skutečný závěr hry jim v tuhle chvíli nikdo neprozradí, protože není na disku fyzické kopie k dispozici. V novince navštívíme celou řadu světů z Disneyho impéria. Podíváme se do království Corona z pohádky Na vlásku, metropole San Fransokyo z Velké šestky, dětského pokoje z Toy Story, Monstropolis z animáku Příšerky s.r.o. nebo království Arendelle z Frozen. Dojde ale i na Piráty z Karibiku, Stokorcový lest Medvídka Pú či Olymp z Herkula. Hlavní hrdinové se přitom setkají s desítkami dalších postav z ostatních příběhů od Disneyho a Pixaru. Řadě z nich přitom znovu propůjčili svůj hlas jejich původní dabéři a filmoví představitelé, kteří si ve hře zopakují svou roli. Na dabingu se podílela například Kristen Bell.
A, Crackdown 3. Exkluzivita pro Xbox a zároveň i synonymum značně problémové hry. Na třetí díl téhle explozivní akce čekáme od jejího oznámení na E3 v roce 2014 už bezmála pět let a nutno říci, že původní nadšení z technologického zázraku hodně rychle upadlo. Pokud si nevzpomínáte, Crackdown 3 měl naplno využít možnosti Xboxu One, podpořené cloudovým výpočtem kolizí a destrukce, takže to ze začátku vypadalo na zcela unikátní počin, který bude diktovat nové trendy. Nezdálo se proto vůbec podezřelé, že na hře v jednu chvíli pracovalo čtyři studia najednou – Cloudgine a Reagent Games na enginu, Sumo Digital na kampani a Ruffian Games, tvůrci druhého dílu, pro změnu na multiplayeru. Jenže i tohle nepřispělo celé situaci, hra byla několikrát odložena a postupem let zastarávala. Nyní je konečně připravená k tomu, aby mohla v polovině února vyjít, bohužel je ale Crackdown 3 v pozici, ze které už může pouze překvapit. Jak už určitě chápete, hra nabídne singleplayerovou část s omezenými možnostmi destrukce a multiplayer, ve kterém už otestujete cloudové možnosti enginu naplno. Pro Microsoft jde navíc o klíčový titul – jednu z exkluzivit – bude to ale nakonec stačit k tomu, aby Crackdown 3 upoutal zájem hráčů? No, nechme se překvapit.
First person akce Metro Exodus navazuje na Metro 2033 a Metro: Last Light z let 2010 a 2013. Pokračování od ukrajinského studia 4A Games sídlícího momentálně na Maltě se opět inspirovalo příběhem, který napsal ruský spisovatel Dmitrij Gluchovskij. Akce s prvky survivalu, hororu a stealthu zasazená do postapokalyptické pustiny bývalého Ruska se chce víc otevřít a nabídnout lineární levely i sandboxovější prostředí. Autoři nás lákají na dynamické počasí, střídání dne a noci i proměnlivou krajinu, která bude odrážet změnu ročních období. Exodus je zasazen do roku 2036, dva roky po událostech Last Light, navazuje na předchozí hru, ale vezme nás z města do divočiny. Příběh se má rozprostírat na ploše celého jednoho roku. Vývoj titulu odstartoval už před více než čtyřmi lety, ale nadějná novinka byla oznámena až v červnu 2017 na E3 během konference Microsoftu. Kromě PC a Xboxu One ale míří rovněž na PlayStation 4 a její fanoušci věří, že by se mohla stát nejlepší postapokalyptickou alternativou k nedávnému Falloutu 76 a květnovému Rage 2. Už v únoru ale do toho souboje vstoupí další soupeř – Far Cry New Dawn.
První prosincové zmínky o novém Far Cry nás zaskočily, zvlášť, když se otevřeně mluvilo o tom, že hra vyjde už začátkem příštího roku. Jen pro připomenutí – dosud poslední, tedy pátý díl, vyšel před necelým rokem, a proto se nezdály úvahy o pokračování na místě. Z Far Cry New Dawn se ale velmi rychle vyklubal masivní spin-off, na kterém souběžně pracují studia v Montrealu, Kyjevě, Bukurešti a Šanghaji. Nejde tedy o další regulérní díl, ale nejde také o žádnou jednohubku typu Far Cry Blood Dragon. Ne, New Dawn nás vezme zpět do Hope County a bude pokračovat několik let po událostech z pětky. Čeká nás postapkoalyptické prostředí, ovšem velmi vzdálené svou stylizací tomu, co byste očekávali třeba od Falloutu nebo Wastelandu. Far Cry New Dawn bude hrát všemi barvami, představí nové záporáky, vezme vás na známá místa, která ale vlivem jaderné války poznáte jen stěží a nechá vás zakusit celou řadu nových herních mechanismů. I proto bychom nechtěli New Dawn šmahem odsuzovat a poslat ho na okraj zájmu s označením recyklát. Hra by měla být méně lineární, nabídne určitou míru správy základen a vlastní pevnosti, fast travel a také expedice do nových lokací, jako jsou třeba bažiny v Louisianě, most Navajo v Arizoně nebo nechvalně proslulý Alcatraz. Jistě, Far Cry nemusíte mít rádi – to je naprosto v pořádku – Ubisoft ale s New Dawn zas a znovu demonstruje svou vývojářskou sílu a schopnost zvládat obří projekty ve velmi krátkém čase. Snad to bude zábava…
Byl Mass Effect: Andromeda jen rozporuplnou anomálií v jinak vynikajícím portfoliu studia BioWare, anebo předzvěstí budoucího úpadku? Tuto otázku pomůže hráčům částečně zodpovědět on-line akční RPG Anthem, které dorazí na PC, PS4 a Xbox One 22. února. Sci-fi epos vzniká v Edmontonu a pohání jej engine Frostbite 3 od EA DICE. Hra je ve vývoji už od roku 2012 a pracovat se na ní začalo ihned po dokončení třetího Mass Effectu. Její vývoj zpočátku vedl výkonný producent původní trilogie Casey Hudson, který však v roce 2014 studio opustil, aby se k projektu znovu vrátil o tři roky později. Příběh měl navíc až do roku 2018 na starost scénárista původních Mass Effectů Drew Karpyshyn. Pokus EA o vlastní variaci na Destiny a podobné akce s persistentními on-line světy, které v jeho portfoliu scházejí, minimálně na první pohled zapírá dědictví BioWare, takže to nebude mít u skalních fanoušků jednoduché. Nevypadá totiž jako hra od autorů Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the Old Republic či Dragon Age. EA ale novince neochvějně věří a BioWare prý plánují hru podporovat celá léta. Navzdory tomu, že budou hráči obývat sdílený svět, můžeme se údajně těšit na propracovaný příběh, singlové mise i budování vztahů s NPC. Tentokrát ale bez milostných avantýr.
Předposlední hrou tohoto souhrnu potěšíme ty z vás, kdo holdují strategiím, zejména pak sérii Anno. Ta se totiž po více než třech letech dočká koncem února dalšího, v pořadí již sedmého dílu, ve kterém se opět podíváme krapet do historie. Po futuristických dílech s letopočty 2070 a 2205 se totiž vrátíme na začátek 19. století, tedy do období průmyslové revoluce, mocenských expanzí a krvavých konfliktů. To vše bude nová hra od studia Blue Byte reflektovat ve svém typickém ztvárnění, nicméně s řadou zajímavých novinek. Předně se vrátí obchodování, náhodně generované mapy a protivníci s umělou inteligencí, kteří budou stavět svá města na stejné mapě jako vy. Dále se můžete těšit na prvky, vycházející z nastíněné doby, jako je třeba znečištění ovzduší, stávky zaměstnanců, překotný výzkum nových technologií a samozřejmě triumfální nástup kapitalismu. Tím nejlepším by ale měl být úplně nový systém plánování výstavby vašeho města, kdy už nebudete muset nosit obraz vaší budoucí metropole pouze v hlavě, ale můžete si ji zakreslit na zem v podobě stavebních plánů. V momentě, kdy získáte dostatek surovin, pak bude stačit jedním kliknutím zahájit výstavbu, čímž byste měli předejít zběsilému přestavování města po několika herních letech, jen aby to „vypadalo hezky“. Jen škoda, že se vývojáři rozhodli spojit v multiplayeru obě základní složky hry – ekonomiku a válčení – což by mohlo veterány, zvyklé na pomalejší přístup, mírně odradit.
Závodní specialisté ze studia Codemasters nás koncem února vezmou na zablácené i zasněžené tratě v Dirt Rally 2.0. Po původním Dirt Rally a Dirtu 4 z roku 2017 se pokračování opět zaměří na realistickou fyziku a jízdní model. V novince pro PC, PS4 a Xbox One se podíváme do Argentiny, Austrálie, na Nový Zéland, do Polska, Španělska a Spojených států. Pokud jde o rallycross, chlubí se dokonce pokračování oficiální licencí FIA zahrnující známé vozy a tratě. Dynamické počasí má ovlivňovat jízdní vlastnosti auta i viditelnost. Na kvalitě tratě se podepíše rovněž to, kolik vozů už projelo stejným úsekem před vámi. Ve virtuální garáži najdeme přes pět desítek aut včetně těch historických. Před různou formou automatizace a generování dali autoři tentokrát přednost poctivé ruční práci a všechny závodní úseky vytvořili hezky postaru. Samozřejmostí je tuning jednotlivých strojů i možnost spravovat vlastní závodní stáj.
Tak to vidíte sami, začátek roku – přinejmenším jeho první dva měsíce – slibují opravdu pořádný herní nášup, a to jsme se blíže nevěnovali pokračování The Walking Dead nebo Life is Strange, šestému Tropicu, arkádovým Trials Rising či řadě japonských her, takže nebojte, určitě budeme mít co hrát. Zároveň s tím se těšte na další díl téhle herní předpovědi a tipujte, kam se v kalendáři dostaneme příště.