Jízdní řád exkluzivních her v podání Sony je tradičně velice silný a ani letos tomu nebude jinak. V přípravě je tolik exkluzivních titulů na PS4, že jde jen obtížné vybrat ty nejzajímavější. V každém případě bychom si přáli, aby právě tenhle výběr spatřil světlo světa do konce roku 2018.
Už koncem ledna vyjde spin-off hororu Until Dawn z roku 2015 od studia Supermassive Games. The Inpatient se odehrává 60 let před událostmi původní hry. Zatímco však Until Dawn byl slasher, The Inpatient je psychologický horor pro PlayStatio VR. V už třetím přírůstku do této série – po VR střílečce s podtitulem Rush of Blood- se znovu vracíme do nechvalně proslulého blackwoodského sanatoria. V kůži koho ale?
Hráč se stává pacientem s amnézií, který musí zjistit, kdo je a co tu vlastně dělá, dřív než bude pozdě. Autoři slibují, že se skutečně staneme hlavním hrdinou, ve virtuální realitě uvidíme vlastní ruce i nohy, budeme si moci zvolit pohlaví a titul nabídne také nové inovativní ovládání hlasem, které má umožnit, aby naše postava postava řekla přesně to, co chceme.
Pojit má novinku s Until Dawn i větvení příběhu, v němž se má každá naše volba a rozhodnutí dramaticky podepsat na vývoji zápletky. Studio proto také slibuje několik odlišných konců. The Inpetient byl představen loni v červnu na E3 v LA a překvapivě jej nepohání engine Decima od studia Guerrilla Games. Namísto technologie, na níž spoléhal kromě Killzone Shadow Fall nebo Horizon Zero Dawn i původní Until Dawn, spin-off Rush of Blood nebo Kodžimův Death Stranding studio tentokrát vsadilo na Unreal Engine 4.
Po originálu na PlayStation 2 z roku 2005 a HD remasteru pro PlayStation 3 z roku 2011 vyjde výjimečný Shadow of the Colossus už začátkem února i na PS4. Stejně jako v případě předchozí verze mají novou podobu na svědomí digitální kouzelníci z texaského studia Bluepoint Games, kteří se specializují na restaurování starších her a v minulosti už prokázali své nesporné kvality třeba v případě HD kolekce Metal Gear Solidu nebo díky Uncharted: The Nathan Drake Collection.
Hit Fumita Uedy a Teamu Ico, který bývá označován za duchovní pokračování Ico a předchůdce The Last Guardian si omotal hráče kolem prstu unikátním pustým světem a jedinečnou koncepcí. Autoři vše vsadili na nezvyklý mix akční adventury a logických hádanek. V Shadow of the Colossus ovšem nenarazíte na nepřátele v tradičním slova smyslu, další postavy ani klasické úkoly. Jeho pustý svět vám do cesty postaví jen sérii unikátních gigantů, které musíte porazit tak, že odhalíte jejich slabinu. To vše ve snaze život záhadné dívce.
Shadow of the Colossus bývá zmiňován po boku nejdůležitějších her všech dob a vyzdvihován pro minimalistický design, čistou hratelnost a silnou emocionální linku. Ve své době šlo rovněž o technicky velice pokročilý titul, jehož řemeslné zpracování šlo ruku v ruce s okouzlující stylizací a brilantním soundtrackem. Titul bývá často skloňován v souvislosti se snahou videoher přiblížit se opravdovému umění.
Verze pro PS3 se mohla pochlubit HD rozlišením, vyšším frameratem, podporou trofejí nebo 3D televizí. Nová verze pro PS4 bývá často označována za remaster, ale svou komplexností jde v podstatě o remake původní hry. Obsah hry se nemá nijak lišit od originálu, ale vše bylo vytvořeno znovu pro potřeby nové konzole. Na PS4 Pro nabídne Shadow of the Colossus rozlišení až 4K při 30 snímcích za sekundu, anebo 1080p a 60 FPS. Nová definitivní verze byla oznámena loni na E3.
Yakuza 6: The Song of Life sice v Japonsku vyšla už v prosinci 2016, ale zbytek světa se dočká až letos v březnu. Čekání by ale rozhodně mělo stát za to. Open world akce s prvky sandboxu sbírala v zemi vycházejícího slunce výborná hodnocení a předchozí díl – prequel s podtitule Zero zasazený do 80. let – se loni v lednu vyšplhal v nejrůznějších souhrnech verdiktů na nejvyšší příčku v historii celé série.
Sága debutovala už v roce 2005 na PS2. Yakuza 0 ale přilákala úplně nové publikum a stala se optimálním vstupním bodem do celého příběhu. Není proto divu, že se Sega pustila také do remaků prvního a druhého dílu. Nicméně šestka je, jak už číslovka v názvu napovídá, regulérní pokračování, které přináší množství novinek a vedlejších aktivit.
Hlavním hrdinou má být naposledy Kazuma Kiryu, ale na první pohled se hra od předchozích dílů liší především novým enginem, který konečně umožnil, aby se náhodné souboje v otevřeném světě, příběhové animace, rozhovory i vedlejší aktivity spouštěly plynule bez dalšího loadingu. Prostředí má být mnohem živější, interaktivnější a více reagovat na vaše počínání. Totéž platí pro postavy, které v něm žijí.
Série Yakuza bývá občas označovaná za duchovního nástupce Shnemue. I když ale na pohled připomíná GTA z Japonska, nejde o typickou městskou akci. Nenabízí řízení aut ani typickou akci se střelnými zbraněmi. Její neopakovatelnou atmosféru a hratelnost má na svědomí propracovaný scénář a desítky miniher, které zpestřují jinak poměrně klasickou mlátičku. Jeden příklad za všechny. Ani tentokrát nebudou ve hře chybět herny s automaty. A na nich si můžete mimo jiné zahrát bojovku Virtua Fighter 5: Final Showdown. Podporuje dokonce multiplayer.
Detroit: Become Human od studia Quantic Dream a Davida Cage představuje další evoluční krok na poli interaktivních filmů. Po hrách Fahrenheit, Heavy Rain a Beyond: Two Souls francouzský tým v roce 2015 na akci Paris Games Week oznámil svůj neo-noirový thriller, který je je založený na původním technickém demu nazvaném Kara z roku 2012. Stejně jako v předchozích titulech nebo Until Dawn od Supermassive Games bude i v Detroitu hráč svými rozhodnutími a akcemi ovlivňovat vývoj příběhu, vztahy mezi postavami a dokonce i to, kdo přežije a kdo zemře.
Příběh o právech androidů na sebeurčení, který se inspiroval třeba sci-fi klasickou Blade Runner, pohání nový engine. David Cage psal scénář přes dva roky a zaměří se na více hratelných postav. Na titulu se podílelo přes 200 herců, jejichž výkony vývojáři nahrávali skoro rok. Mají jít údajně o vůbec nejkomplexnější počin studia Quantic Dream, pokud jde o volby a jejich následky, respektive množství odchylek v celém příběhu.
Zdánlivě bezvýznamná i klíčová rozhodnutí mohou mít dalekosáhlé důsledky a narušit křehkou rovnováhu mezi androidy a lidmi bude snazší, než se zdá. Příznačné má být pro titul i to, že zkoumá nejniternější pocity právě z perspektivy bytostí, které emoce obvykle nemívají.
Série God of War od se letos rozroste o nový díl, v němž se Kratos vypraví na mrazivý sever. Panteon řeckých bohů už zmasakroval, a tak se novinka vůbec poprvé zaměří na severskou mytologii. Pokračování trojky z roku 2010 je považováno za malý reboot značky a čeští hráči se mohou těšit na lokalizaci formou titulků. Novinka má být temnější, více se orientovat na příběh, nabídne odlišnou perspektivu i RPG prvky. Přepracován byl i soubojový systém a pro sérii bude netypické také to, že se po boku hlavního hrdiny objeví jeho syn Atreus. Svět hry bude rovněž o něco otevřenější, než bylo zvykem dříve, když šel Kratos po krku olympským bohů. Výčet změn podtrhuje i skutečnost, že hlas propůjčil ústřední postavě nový herec. O dabing se tentokrát postaral Christopher Judge, známý především ze seriálu Stargate SG-1 coby představitel Teal’ca.
Autoři Spyra, Ratcheta & Clanka nebo Resistance ze studia Insomniac Games pracují vůbec poprvé na licencovaném titulu a tím je nový Spider-Man. Akce zasazená do oetvřeného New Yorku slibuje navázat na to nejlepší z této herní série, kterou dlouhá léta vydával Activision, ale posunout ji konečně o krok dál. Kromě pavoučího muže se chopíme Petera Parkera i v jeho civilní podobě.
S nápadem na novou hru oslovilo Sony coby vydavatele přímo komiksové nakladatelství Marvel, zatímco obvykle to bývá naopak. Titul pohání vylepšený engine ze hry Sunset Overdrive a jde údajně o největší projekt, na kterém kdy studio pracovalo. Spider-Man byl oznámen na E3 v roce 2016 a jde o první pokus Marvelu nyní nacházet pro své postavy ty nejlepší vývojáře, což je nepochybně chvályhodná ambice s ohledem na kolísavou kvalitu her se superhrdiny. Příběh hry nevychází z žádného filmu ani komiksu, ale namísto toho nabídne původní scénář, který má prozkoumat, jak boj se zločinem ovlivňuje Peterův osobní život.
Ještě letos by mohlo dorazit na pulty obchodů i pokračování survival thrilleru The Last of Us. Studio Naughty Dog se proslavilo sériemi Crash Bandicoot, Jack and Daxter a Uncharted. Temné postapokalyptické dobrodružství z roku 2013 s Joelem a Ellie v hlavních rolích ale přilákalo k jeho produkci i hráče, kteří vyhledávají dospělejší témata.
Akční adventura s prvky hororu byla představena na akci PlayStation Experience v prosinci 2016, ale s jejím vývojem se začalo už o dva roky dříve. Hráči se tentokrát chopí primárně Ellie a příběh nás přenese do období přibližně pět po událostech původní hry, přičemž vývojáři slibují ještě ponurejší a depresivnější atmosféru. Studio tvrdí, že jde o jeho zatím nejambicióznější projekt vůbec.
The Last of Us není jediný podobný titul, který zamíří exkluzivně na PS4. Bend Studio, autoři série Syphon Filter nebo Uncharted: Golden Abyss pro Vitu, usilovně pracují na survival hororu Days Gone. Hru pohání Unreal Engine 4 a zasazena je do otevřeného postapokalyptického světa, v němž před dvěma lety vypukla děsivá pandemie, která vyhubila téměř celé lidstvo a miliony proměnila v děsivé zombie.
Days Gone mají nabídnout pestré mechanismy a možnost zvolit si mezi agresivním i tichým přístupem. Hratelnost má ovlivňovat i počasí a střídání dne a noci, které bude mít vliv na vaše nepřátele, jejich agresivitu i rychlost. Stejně jako v The Last of Us nebude ani v Days Gon chybět crafting, ale otevřenější svět má slibovat využití dopravních prostředků v čele s motorkami.
Hra je ve vývoji od roku 2015 a jejím hlavním hrdinou je bývalý motorkář, námezdní lovec a tulák Deacon St. John. Svou motorku bude moci s pomocí hráče dále vylepšovat a bude mu sloužit i jako mobilní inventář a základna se zásobami. Na cestách bude třeba doplňovat palivo, čímž titul připomene třeba Mad Maxe, kde bylo pro změnu auto nepostradatelnou pomůckou hlavního hrdiny.
Americké studio Sucker Punch se proslavilo sériemi Sly Cooper a Infamous. Nyní pracují na hře Ghost of Tsushima , která byla po dlouhém období mlčení představena loni na podzim na akci Paris Games Week. Titul je zasazen do země vycházejícího slunce roku 1274 a my se budeme muset postavit mongolské invazi v kůži samuraje, který je poslední nadějí ostrova Tsushima. Lsti a kradmý postup mají být klíčem k úspěchu, když se musí hlavní hrdina ve snaze přežít vzdát tradičního samurajského kodexu. Ve své podstatě tak jde o příběh, v němž se zrodí nindža.
Open world stealth titul je ve vývoji od roku 2014 a měl by oslovit všechny hráče, kterým se stýká po sériích jako Tenchu, Shinobi, Ninja Gaiden ale i Onimusha nebo Way of the Samurai.
Víc titulů už se do našeho výběru neprobojovalo. Zcela nepochybně ale existuje mnoho dalších her, které stojí za to sledovat. O své tipy se můžete podělit pod videem.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.