Lety do vesmíru už dávno nejsou žádným velkým svátkem a jde o poměrně pravidelnou událost, která se navíc postupně komercializuje. To bude mít v brzké době podobu prvního testovacího letu SpaceX’s Crew Dragon s posádkou směrem k Mezinárodní vesmírné stanici a vydavatel Private Divison ve spolupráci s NASA u této historické příležitosti přichystal speciální výzvu určenou směrem ke všem hráčům sandboxu Kerbal Space Program.
Kerbonauts, we have a mission for you! On May 27, @SpaceX and @NASA are launching astronauts to the @Space_Station from U.S. soil! We challenge you to simulate the mission and share your footage by May 25 using #LaunchAmerica. We’ll show NASA the best ones to see what they think! pic.twitter.com/BrfwabqcMR
— Kerbal Space Program (@KerbalSpaceP) May 15, 2020
Instrukce uvádí vydavatel Private Division ve výše zmíněném tweetu. Ve zkratce mají hráči vytvořit vlastní projekt startu astronautů k ISS z americké půdy. Cílem výzvy je pak sdílet záběry s hashtagem #LauchAmerica a ty nejlepší se mají dostat až k zástupcům NASA. Nutné je ale mít hotovo, natočeno a nasdíleno do 25. května. Onen hashtag pak trefně poukazuje na to, proč se NASA vůbec vydala cestou oné komercializace letů do kosmu a proč již roky hledá vhodného partnera pro vysílání svých astronautů do kosmu. Důvodem je v tomto případě to, že v současnosti využívá NASA pro cestování výhradně služeb ruské agentury Roskosmos a rovněž ruského kosmodromu Bajkonuru. A jedním z dlouhodobých cílů Národního úřadu pro letectví a vesmír je právě vymanění se z této závislosti.
Výzva v podání Kerbal Space Program přitom není jedinou akcí tohoto typu – ještě před Kerbalem představila NASA ve spolupráci se SpaceX speciální webovou stránku se simulátorem dokování modulu právě u ISS. Zde si mohou už všichni na vlastní kůži vyzkoušet, že pro chyby není ve vesmíru místo. V reálu sice bude přibližovací manévr i dokovací sekvenci obstarávat především počítač a autopilot, magazín The Verge ale uvádí, že astronauti Bob Behnken a Doug Hurley však určitě o veškerou legraci nepřijdou. Při prvním pilotovaném letu až k ISS totiž dojde i na test manuálních ovládacích prvků modulu vyvíjeného společností Elona Muska. A právě ty si můžete v daném simulátoru vyzkoušet. Upozorňuji ale, že kromě toho, že nejde o zcela jednoduchou záležitost, tak jde i o poměrně pomalou zábavu, v níž má každá interakce s ovládacími prvky značnou setrvačnost i odezvu.
Simulator of Crew Dragon docking with @space_station → https://t.co/vVqJfnbuNC pic.twitter.com/ZH3bkT0DhM
— SpaceX (@SpaceX) May 12, 2020
Sami si tak můžete i bez Kerbal Space Program vyzkoušet, zač je toho loket a jak jednoduché je udělat chybu v prostoru, kde na chyby vlastně ani není místo. Hráči Kerbal Space Program ale o tom dávno ví své, a to obecně patří i k letům do kosmu obecně. Kupříkladu ještě před pár lety běžně využívané raketoplány byly specifické tím, že se při přistávání stávaly pouhými klouzáky bez možnosti opakovat pokus o přistání. Naopak druhý pokus ale chystá zmíněný vydavatel Private Division, který na letošek připravuje druhý díl Kerbal Space Program, a to původně bez vědomí původních autorů.