Rok 2022 stejně jako ten loňský slibuje řadu zajímavých tuzemských herních počinů. I proto není od věci si hned takto na začátku roku připomenout, na jaké hry se hráči a fanoušci hojně těší, ale stejně tak je vhodné upozornit i na hry, kterým nebylo doposud věnováno tolik pozornosti či o sobě pro změnu až do poslední chvíle nedávají příliš vědět, ale rozhodně by byla škoda je minout. Mrkněme se tedy, co nás letos v našich herních luzích a hájích čeká.
Sedmý díl Poldy je bezesporu jednou z nejočekávanějších her vůbec, což se prokázalo již v době, kdy hra spustila svou kampaň na Hithitu nebo při vydání demoverze. Hra původně měla vyjít už na konci roku 2021, ale nakonec došlo k odkladu na první čtvrtletí roku letošního. Fanoušci si tak musí na další Pankrácovo dobrodružství ještě chvíli počkat, ale vývoj je již skutečně v cílové rovince, o čemž se lze přesvědčit i v našem nedávném rozhovoru s Petrem Svobodou, načež byl v prosinci zahájen předprodej. Tentokrát se společně s Pankrácem, jehož se herecky samozřejmě opět ujal Luděk Sobota, podíváme na festival Celebritycon a jeho nejnovější případ se bude točit kolem záhadného mimozemského stroje. Hra sází stejně jako šestý díl na výtvarný styl Karla Kopice a na český dabing, k němuž byli znovu přizváni Jiří Lábus, Bohdan Tůma, Valerie Zawadská a další.
O hře The Last Oricru, dříve LostHero, od studia GoldKnigts toho už zaznělo mnoho, zejména pak právě u příležitosti změny názvu a zaštítění hry vydavatelem Koch Media a jejich labelem Prime Matter. Studio se rozšířilo, hra se rozrostla, ale stále platí, že jde o RPG kombinující sci-fi prvky se středověkým světem, jež navíc hojně využívá dialogy a mnohá rozhodnutí, která mohou změnit celý chod příběhu, což hra již nejednou prezentovala. Přesné datum vydání zatím stanoveno není, ale je známo, že hra vyjde digitálně i fyzicky a na PC, Xbox Series a PlayStation 5.
I hra 1428 uspěla se svou kampaní na Hithitu a o Vánocích nabídla předběžný přístup k plnohodnotné demoverzi, kterého se mohou účastnit všichni přispěvatelé s hodností kušník a vyšší. Demo nabízí zhruba hodinu hry a seznámí hráče i s většinou mechanismů. Kdo však vyčkává na plnou hru, nebude čekat příliš dlouho, neboť má dorazit ještě letos. Pak už nebude nic bránit tomu, aby se do roku 1428 vydali všichni a mohli se účastnit husitských tažení do Slezska. Hra představí lineární příběh, náročné hádanky i souboje, chlubí se zajímavou lowpoly grafikou v izometrickém stylu a pro našince nabídne dokonce i český dabing.
Během letošního roku, zhruba v únoru nebo březnu, má vstoupit do předběžného přístupu další velice očekávaná hra, a to pokračování legendárních Bulánků z roku 2001. I ti svou crowdfundingovou kampaní loni pobláznili český internet, když na Startovači vybrali požadovaných 500 tisíc za dvě hodiny od zveřejnění a nakonec se částka vyšplhala na neuvěřitelných 7 308 770 Kč, což z Bulánků 2.0 jednak učinilo nejúspěšnější projekt v historii platformy, ale také značně změnilo původní plány vývoje, jelikož bylo potřeba přidat další prvky. Vývojáři v tuto chvíli odhadují trvání early accessu na 10 měsíců a bude obsahovat první tři hratelná prostředí, hru v týmech a samozřejmě deathmatch. To vše doplní první úryvky z knihy historie a trocha příběhu. V plné hře se budou hráči moci těšit na příběhovou kampaň s doprovodnými videi, řadu herních módů, editor map, přizpůsobení, bulánčí historii a mnoho dalšího. Kdy ovšem začne létat peří ve velkém, zatím není stanoveno.
Robotí byrokracie měla zažít perné časy již loni, nakonec se tak ale nestalo. Letos už se však má otřásat v základech, neboť tužkou kreslená akce Silicomrades směřuje ke svému datu vydání, jímž má být 29. dubna (nebo po schválení robobyrokracií, jak sami vtipně dodávají vývojáři). Za touto 2D gaučovou či online kooperační střílečkou stojí studio Outside the Fox, jež působí pod křídly Charles Games a původně rovněž vzniklo na matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Právě tam vznikl i původní prototyp Silicomrades, který rovněž vyhrál studentskou cenu České hry roku 2019, na němž vývojáři dál pracovali a pracují až dodnes. Už brzy se však budeme moci podívat, jak se jim práce vydařila, a pokusíme se svrhnout v robotím povstání zlou byrokracii.¨
Do podivného snového světa se podíváme v akční top-down adventuře s RPG prvky s názvem Fragments Of A Mind, a to již v březnu 2022. Kromě krásného prostředí a kouzelné grafiky hra láká i na poutavý příběh, v němž nebude nouze ani o zvraty. Je třeba pomoci Kassandře prohlédnout její ztracené vzpomínky, aby mohla uprchnout ze svých hrůzných snů. V tom se ji i hráče budou pokoušet zastavit nepřátelé, na které bude třeba využít strategii i postřeh, případně jim lze místo boje utéci. Tomu napomohou i perky a výhody, navíc je hra přizpůsobena náročnějším i příležitostným hráčům, aby si každý přišel na své. Za hrou stojí Peter Kováč ze studia LoneWolf Games.
Světlo světa má letos spatřit i toto strategické zvířecí dobrodružství. Jak už název napovídá, ocitneme se ve slepičím impériu ve středověkém stylu. To pro zvířecí obyvatele není zrovna dvakrát příjemné místo k životu, v případě hlavního hrdiny, lasičáka, se však navíc mnohé změní, když je unesena jeho žabí kamarádka. Proto se vydává na její záchranu i objevit spletité pozadí toho, co se ve slepičí říši děje. Příběh je vyprávěn hravou a humornou formou, hra oplývá ručně kreslenou grafikou a naopak postrádá násilí, je tedy ideální i pro děti, ale logické myšlení procvičí bezpochyby každému. Hru vyvíjí tým Fairy Snail Games, jenž zde zúročuje zkušenosti ze studentských projektů i zakázkové tvorby. Prototyp hry bylo možné vyzkoušet v herní zóně na Anifilmu, jinak vývojáři pravidelně streamují a informují fanoušky o postupu vývoje a nechávají je nahlédnout i do jeho pozadí.
A protože zvířátek není nikdy dost, máme zde ještě hru FixFox, jež se ještě donedávna jmenovala SPACR. Hlavní hrdinkou je liščí mechanička Vix, která přistane na neznámé planetě v hlubokém vesmíru. Hra poněkud nečekaně kombinuje kosmické inženýrství s dobrým jídlem. Ačkoli je smyslem hry především prozkoumávat, opravovat a seřizovat, vždy je třeba si udělat čas na vydatné jídlo, třeba i s přáteli. Vix si může pochutnat například na polévkách, rýži nebo pudincích, což dost možná zaujme ještě více než 8bitová pixelartová grafika. Na hře pracuje Jaroslav Meloun ze studia Rendlike.
Ateliér duchů působící pod FaVU VUT (Fakulta výtvarných umění Vysokého učení technického) má k vydání připraven další působivý titul. Na rozdíl od Hadru se však tentokrát pustili do sci-fi logické hry z pohledu první osoby, jejíž prototyp s názvem Enclosed původně vznikl v rámci Ludum Dare (47). Od té doby došlo k přepracování, přibyl nejenom obsah, ale především i objevení příhodné audiovizuální stránky. Vydání hry na Steamu bylo původně avizováno již pro rok 2021, nakonec však došlo k posunutí na blíže nespecifikovaný začátek roku 2022. V tuto chvíli je nicméně možné vyzkoušet demoverzi, PC verzi mají navíc následovat i ty konzolové a VR.
A máme zde další sci-fi, tentokrát od Vladimíra Kudělky ze studia Hangonit, autora surrealistické first person adventury Rememoried, která byla oceněna Českou hrou roku 2015 za umělecký přínos. I zde je na první pohled zřejmé, že se Kudělkův další projekt vydává do experimentálních, ba až přímo filozofických vod, tentokrát je ale vše zpracováno z pohledu třetí osoby. V roli astronauta čeká hráče nejen dobrodružná cesta, ale vyloženě působivý audiovizuální zážitek. Hranice mezi paralelními světy se boří, a tak hra nabídne nejeden netradiční pohled. I Afterglitch měl původně vyjít loni, a to 6. prosince, datum vydání bylo však posunuto na nestanovené datum letošního roku.
Opustíme čistokrevný sci-fi vesmír a na chvíli se podíváme do steampunkového světa, avšak postapokalyptického. Devorian: Left Behind je epizodickou hrou, přičemž vydání první části je naplánováno právě na letošní rok. Příběh Amber a jejího zvířecího společníka Montyho nejen o přežití, strachu a lidskosti se odehrává v postupně se rozpadajícím mechanickém světě, v němž je potřeba odhalit tajemství minulosti. Tento svět samozřejmě lze objevovat a prozkoumávat také skrze oči Montyho – je možné poznávat další obyvatele a zjišťovat, kterak oni pohlížejí na to, co se děje kolem nich.
Takto v úvodu roku lze samozřejmě jen těžko předvídat, kolik dalších her se objeví či které dostanou své datum vydání. Není pochyb o tom, že nás toho čeká mnohem více. I tak je zde ale přece jen ještě několik titulů, nad kterými visí otazníky. Ondřej Švadlena se před půl rokem svěřil, že by rád svou hororovou hru Beware vydal letos, tak uvidíme, zda se opravdu zadaří. Eva Nečasová by měla stále s výtvarnicí Petrou Valouchovou pod Charles Games pracovat na hře The Legend of the Spirit Bird, ale ani po roce nejsou k dispozici žádné nové informace. Tycoon iCorp měl původně na konci roku vstoupit do early accessu, nakonec se tak stane až na konci 2022. Nejasný osud provází i poslední díl série Život Není Krásný s podtitulem Poslední exekuce. V tomto případě se už několikrát schylovalo k vydání a v poslední době došlo k naprostému odmlčení. A přemýšlet můžeme koneckonců i nad hrou Matcho od Fiolasoftu, která se poprvé krátce ukázala během CZ&SK Gamesweek Showcase Direct s příslibem, že se v dohledné době představí obšírněji. Tím letošní česká nabídka her ale ani zdaleka nekončí, v tuto chvíli nám však nezbývá nic jiného než vyčkávat, co všechno přijde.