Pokud jste byli v devadesátých letech hrdými majiteli Game Boye, nebo v podstatě jakékoliv jiné drobné elektroniky od walkmanů, přes auta na dálková ovládání, až po kamery, váš život se pravděpodobně točil kolem tužkových baterií. Nikdy jich totiž nebylo dost a pokaždé se vybíjely v tu nejméně vhodnou chvíli. Ovšem zatímco před lety jsme mohli tenhle problém řešit zpravidla jen nákupem dalších a dalších baterií, dnes se studenti Northwestern Universty a Delft University of Technology zamýšlí, jak nedostatek energie vyřešit jiným, udržitelnějším způsobem. Za tímto účelem proto vznikl prototyp Game Boye na solární pohon, kterému energii navíc přidává i zuřivé mačkání tlačítek.
„Můžeme hrát na cestách bez použití baterií,“ pokládají si studenti obou univerzit zásadní otázku. Na webové prezentaci projektu Free the Game Boy pak vysvětlují, že baterie jsou těžké, drahé a jakémukoliv zařízení přidávají i na velikosti. „Energie přeci může být generována mačkáním tlačítek během hraní a už hotová energie ze slunce je všude kolem nás, tak proč ji nevyužít,“ ptají se studenti dále a představují speciální verzi oblíbeného handheldu od Nintenda, který jejich vizi splňuje. Poslední slovo ale dáváme do uvozovek, protože prototyp má značná omezení, která se nejcitelněji dotýkají výdrže. Jak sami autoři projektu uvádí, jejich Game Boy – který nazývají The Engage – dokáže v závislosti na zvolené hře fungovat vždy jen několik vteřin, načež se vypne a probudí se až v momentě, kdy se znovu nastřádá dostatek energie k opětovnému spuštění.
Data je však nutné uklidit někam, kde se neztratí ani po ztrátě přísunu energie, a proto emulátor neustále komunikuje se speciálním typem paměti, která zachovává snapy obrazovek daných her.
Ani tady se ale autoři projektu nezastavili a podrobně vysvětlují, jaké kroky učinili proto, aby hraní – přerušované neustálým vypínáním přístroje – mohlo stále pokračovat. Za normálních okolností byste totiž hru pomalu ani nestihli znovu spustit a takové zařízení by pochopitelně bylo k ničemu. „Ve skutečnosti ukládáme [postup hrou] opravdu hodně rychle a stejně tak rychle ho také načítáme z paměti,“ říká Josiah Hester, jeden z členů studentského týmu. Data je však nutné uklidit někam, kde se neztratí ani po ztrátě přísunu energie, a proto emulátor neustále komunikuje se speciálním typem paměti, která zachovává snapy obrazovek daných her a je schopná je následně v identické podobě opětovně vyvolat. Nejkritičtější však je určit, kdy naposledy má systém data uložit, než se energie spotřebuje, ale i s tím si dokázali autoři The Engage poradit. Technika, kterou nazvali MPatch, umí detekovat nízkou úroveň napětí a v tu chvíli nevytvoří nový checkpoint, jehož uložení by zabralo příliš mnoho času, ale pouze aktualizaci změny k tomu, který byl uložen naposledy. Bavíme se pochopitelně v rozmezí milisekund, ale i ty hrají roli a podle videa se zdá, že vše skutečně funguje.
Zajímavé také je, že výdrž zařízení závisí na konkrétním titulu, takže například Tetris dokáže běžet déle nežli Super Mario Land nebo jiné pokročilejší hry. Asi největší problém pak měli autoři projektu s Pokémony, které prý sice lze hrát, ale nic pohodlného to určitě nebude. Jak vysvětluje Hester, hra je jednak velmi náročná na paměť a jednak nevyžaduje konstantní mačkání tlačítek, z nichž se energie rovněž sbírá. Zapomenout navíc musíte i na zvuk nebo původní velikost displeje, vše je ale podle studentů zmiňovaných univerzit už jen o finální optimalizaci. Uvidíme tedy, jestli jejich vize skutečně přinese svět bez baterií, což bychom v dnešní době ocenili zejména stran mobilních telefonů, to je ale pochopitelně úplně jiná disciplína, kterou se projekt Free the Game Boy nezabývá.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.