Během veletrhu E3 se oznamovala a představovala celá řada novinek. Ne všem se ale dostalo stejné pozornosti. A ne vždy se jednalo o novinky v pravém slova smyslu. A proto se budeme k některým z nich ještě vracet. Společnost Konami minulý týden odhalila retro konzoli TurboGrafx-16 Mini, která klasicky nabídne plejádu vestavěných her. Jedná se o zařízení inspirované systémem TurboGrafx-16 od společností NEC a Hudson Soft, který byl v Japonsku a ve Francii známý jako PC Engine. Miniaturní verze “šestnáctibitové” konzole (spory o označení, viz níže) zatím nezná přesný počet nainstalovaných titulů a nevíme ani to, kdy dorazí na trh.
Japonská verze: Bonk's Adventure, Castlevania: Rondo of Blood, Dungeon Explorer, Super Star Soldier, The Kung Fu, Ys Book I & II
Západní verze: Alien Crush, Dungeon Explorer, New Adventure Island, Ninja Spirit, R-Type, Ys Book I & II
Oproti originálu má TurboGrafx-16 Mini poloviční velikost a v rámci jednotlivých regionů se bude lišit nejen nabídka her, ale i podoba samotné konzole, aby odpovídala původnímu modelu. Ovladače pochopitelně budou mít standardní velikost. Podobně jako konkurence i tento systém nabídne možnost rychlého ukládání, bude se připojovat k televizi prostřednictvím HDMI a disponuje různými módy zobrazení včetně emulace CRT obrazovky. Do multiplayeru se může před jednou televizí zapojit až pět lidí díky samostatně prodávanému multitapu.
Otázkou je, jak si relativní kuriozita z našeho pohledu povede v tvrdé konkurenci dalších podobných zařízení. Na trhu s retro konzolemi už se přetahují Nintendo i Sony a do boje se chystá také Sega. Kromě toho čekáme na Intellivision Amico či Atari VCS. Bude tu tak brzy dost těsno. Žádná z firem přitom stále nepřišla s něčím skutečně nadstandardním, jako by byla podpora on-line multiplayeru nebo třeba dokumenty o tvorbě samotných her. V případě Konami se navíc fanoušci podivují i nad tím, proč spíš peníze a úsilí neinvestuje výrobce do nějaké nové hry ze sérií Metal Gear, Silent Hill nebo Castlevania.
Zatímco na západě TurboGrafx-16 žádnou velkou díru do světa v konkurenci SNESu a Mega Drivu neudělal, v Japonsku byl velice populární. Coby PC Engine tu vstoupil na trh už říjnu 1987, zatímco do USA přišla konzole až v srpnu 1989 a do některých evropských zemí až v roce 1990. Celosvětové prodeje se vyšplhaly asi na 10 milionů zařízení a systém je zajímavý i tím, že se dočkal přinejmenším 17 různých modelů a revizí včetně cestovní verze a CD verze. Zajímavé také je, že ačkoli jde o první “šestnáctibitovou” konzoli, využívala jen osmibitový procesor, což se především na Západě stalo terčem kritiky, protože konzole byla výrobcem označována jako šestnáctibitová a měla koneckonců číslovku 16 i v názvu.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.