V posledních týdnech a měsících se zcela pochopitelně objevila celá řada doporučení a seznamů, jaké tituly si máte zahrát (a jaké filmy si máte pustit a jaké knihy si máte přečíst), pokud se těšíte na Cyberpunk 2077. Většina z nich se zcela logicky zaměřila na jiné kyberpunkové počiny a musím hned zkraje absolutně vyloučit, že bych si přál je jakkoli zpochybnit. Sám jsem při hraní Cyberpunku 2077 přemýšlel, v jakých hrách jsem měl možnost zažít podobné situace, nebo lépe řečeno, v jakých světech jsem se podobně cítil. Tím chci říct, že můj vlastní ryze subjektivní přehled záměrně nečítá jen kyberpunkové hry. Nenajdete v něm hry jako Ruiner, Cloudpunk, Ghostrunner, Dex, Satellite Reign, Syndicate nebo Snatcher, jakkoli jde nepochybně o velmi dobré a přiléhavé tipy.
Zdaleka všechny ani nespadají do žánru kyberpunku, najdete mezi nimi postapokalyptické světy i místa z naší současnosti.
Při hrání Cyberpunku je pro mě ze všeho nejdůležitější samotný svět a jeho atmosféra. A hodně jsem uvažoval nad tím, v jakých jiných hrách ke mně virtuální prostředí promluvilo tak důrazně a intenzivně. V hlavě jsem si skládal vlastní seznam vlivů a titulů, k nimž mám chuť se z nějakého důvodu po Cyberpunku vrátit. A o tenhle seznam jsem se s vámi rozhodl podělit. Není to žádný definitivní výčet ani žebříček. Není to genealogie příbuzných projektů, která se musí nutně opírat o fakta nebo objektivně dohledatelné souvislosti. Je to čistě vlastní výpověď o světech, na které jsem si vzpomněl, které mi nabídly něco z toho, co mi přinesl Cyberpunk.
Zdaleka všechny ani nespadají do žánru kyberpunku, najdete mezi nimi postapokalyptické světy i místa z naší současnosti. Nespojuje je ani jeden herní žánr. Stejně tak nechci říct, že jsou tyhle hry stejné nebo stejně kvalitní jako Cyberpunk. Ostatně nezáleží na tom, ať už se vám novinka od CD Projektu líbí, nebo ne. A proto vám ani nemůžu zaručit, že se vám budou líbit následující tituly. Něco je ale přeci jen spojuje. Většina z nich nabízí otevřené prostředí, anebo alespoň otevřenější hratelnost. A ve většině z nich byste nejspíš žít nechtěli. A protože mi šlo převážně o kulisu, kterou tvoří, drtivou většinu z nich bych vám rád demonstroval za pomoci videa. Žádného gameplaye, ale trochu jiných záběrů, které akcentují prostředí jako takové. Tam, kde to bylo možné, jsem si pro tento účel vypůjčil nádherné klipy, které vytváří můj oblíbený kanál Other Places. Proto vám vřele doporučuji, abyste si nejen četli, ale také se na videa opravdu podívali a nechali je na sebe působit.
Kdy to vyšlo: 2015
Na co: PC, Mac, Linux, PS4, XO
Od koho: Avalanche Studios
Proč: Kdykoli jsem v Cyberpunku opustil Night City, vzpomněl jsem si na Mad Maxe od Avalanche Studios. Je to jednoduchý příměr, ale pravdivý. Jeho opuštěné zbytky civilizace rozprostřené po zdánlivě nekonečných pláních mě naplňovaly stejnou bezútěšností. Mad Max mě navíc naučil, že poušť může mít tisíc a jednu podobu. Není to jen velké pískoviště bez skluzavky a báboviček
Kdy to vyšlo: 2011 a 2019
Na co: id Software a Avalanche Studios
Od koho: PC, Mac, PS3, X360, PS4, XO
Proč: Svět Rage je ještě mnohem víc v háji než svět Cyberpunku. Je to ryzí postapokalypsa a zejména druhý díl sdílí mnoho stejných motivů s Mad Maxem. Není náhodou, že na pokračování pracovali Avalanche Studios. Obě hry sdílejí nejen podobný svět, ale kladou rovněž značný důraz na hrdinu a jeho dopravní prostředek. Právě při cestování v Cyberpunku jsem si často vzpomněl na Rage a zejména pokračování s bohatším vozovým parkem.
Kdy to vyšlo: 2012
Na co: United Front Games
Od koho: PC, Mac, PS3, X360, PS4, XO
Proč: Najít ve hrách otevřené město podobné Night City není vůbec snadné. Ačkoli i jiné open world a městské akce nabízejí spletitou síť ulic, nadjezdy, obchvaty, mosty i můstky, málokdy je v nich pohyb tak komplexní a realistický. Night City má neuvěřitelnou architekturu a plán města jako by na rozdíl od ostatních her počítal s tím, že se v něm budete efektivně pohybovat i po svých. Něco z toho, co definuje zdejší kybyperunk z hlediska urbanistiky, jsem v blednoucí paměti zažil jen v křivolakých uličkách Hongkongu v podání Sleeping Dogs.
Kdy to vyšlo: 2000-2017
Na co: PC, Mac, Linux, PS2, PS3, PS4, Xbox, X360, XO
Od koho: Ion Storm, Eidos Montréal
Proč: Deus Ex má samozřejmě svou estetikou i žánrem k Cyberpunku hodně blízko. To ale není ten hlavní důvod, proč jsem si na něj vzpomněl a vybral si ho do svého výběru. Tím je skutečnost, že zdánlivou utopií pro nejvyšší vrstvy jen maskuje dystopii, která panuje ve spodních patrech. Světa i společnosti. Ale jsou to i podobné otázky stran lidskosti a technologií. Některé díly Deus Ex jsou také zasazeny do podobného roku jako Cyberpunk 2077.
Kdy to vyšlo: 1997-2018
Na co: PC, Mac, PS2, PS3, PS4, Xbox, X360, XO
Od koho: Interplay Entertainment, Black Isle Studios, Bethesda Game Studios, Obsidian Entertainment
Proč: Fallout není kyberpunk ani klasické sci-fi. Je pro něj ale typický retrofuturismusm. A právě ten podle mě hodně ovlivnil i Cyberpunk. Zatímco ale Fallout je ovlivněný uměním, architekturou nebo hudbou padesátých let 20. století, Cyberpunk 2077 vychází z estetiky osmdesátých let, kdy se zrodila jeho předloha. Stačí se podívat na domy, oblečení nebo auta okolo vás.
Kdy to vyšlo: 2017
Na co: PC, Mac, Linux, PS4, PS5, XO, Xbox Series, Switch
Od koho: Bloober Team
Proč: Psychologický thriller od studia Bloober Team pochází z Polska jako Cyberpunk 2077. Hlavní hrdina Daniel Lazarski také bojuje o život, ne nutně jenom svůj, a současně řeší záhadu týkající se života a vědomí přeneseného do digitálního světa. Protagonistovi propůjčil hlas a podobu Rutger Hauer, kterého proslavil film Blade Runner a jeho postava se také umí hrabat ostatním lidem v hlavě.
Kdy to vyšlo: 1999-2019
Na co: Dreamcast, Xbox, XO, PS4, PC
Od koho: Sega AM2, Ys Net
Proč: Shnemue pro mě navždy zůstane jednou z prvních velkých 3D her v otevřeném světa, která nabídla filmové vyprávění, uvěřitelnou atmosféru, realistické postavy a to vše v prostředí, které fungovalo jako skutečné, reagovalo na vás a vaše akce a zdařile imitovalo realitu. Mělo to samozřejmě své meze, ale nepřipomíná vám to něco? Vliv Japonska na svět kyberpunku přirozeně hrál v mých vzpomínkách také sovu roli.
Kdy to vyšlo: 2005-2020
Na co: PC, PS2, PS3, PS4, XO, Xbox Series, Wii U
Od koho: Ryu Ga Gotoku Studio
Proč: Podobně jako Shnemue i Yakuza coby duchovní nástupce prvně jmenované hry má pro mě něco z kouzla Cyberpunku. Konkrétně Yakuza 0 zasazená do osmdesátých let má pak k Cyberpunku blízko, pokud jde o estetiku, a samozřejmě také rozmáchlým příběhem, v němž je místo na drama i absurdní humor.
Kdy to vyšlo: 2013
Na co: PC, PS3, X360
Od koho: Dontnod Entertainment
Proč: V kyberpunkových světech není vždycky prostor pro emoce a intimitu. Autoři Life is Strange se právě na tuhle rovinu zaměřili. Důležité je zde také téma identity i vzpomínek a jejich potenciální ztráty s přispěním technologie. Také v Cyberpunku je snadné zapomenout, kým doopravdy jste.
A tak by se jistě dalo ještě chvíli pokračovat. Nemůžu říct, že by mi při hraní nevytanula na mysl z různých důvodů i další jména jako Prey, System Shock, Low-Fi nebo Blade Runner od Westwoodu, ale to by tenhle výčet nikdy neskončil.
Kdybych měl blog, publikoval bych takový příspěvek spíš na něm. Protože ale žádný nemám, snad najde místo na Vortexu, který je pro nás beztak působištěm veřejným i soukromým. Existuje tu drobné riziko, že se takový seznam setká s nepochopením, protože jsem se na rozdíl od kolegů nepokusil dát dohromady soupis nejlepších kyberpunkových her, ale třeba někomu z vás udělá radost a inspiruje ho.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.