Problémy sužovaný Dead Island 2 na sebe opět upoutal pozornost. Hra oznámená už na E3 2014 stále není hotová a na projektu se vystřídalo hned několik různých studií z celé Evropy. Teď se nečekaně na internetu objevila rozpracovaná verze pro PC datovaná k červnu 2015 a díky ní i celá řada nových screenshotů a videí. Není jasné, odkud přesně raný build pochází a unikl, ale šíří se třeba na fóru 4chan. I když jde zjevně o zlomek skutečné hry a navíc coby prototyp obsahuje celou řadu provizorních prvků, s určitostí můžeme říct, že jde o dílo německého studia Yager, který se hry ujalo jako druhé v pořadí, když se původní autoři z polského Techlandu rozhodli raději vrhnout na novou značku Dying Light.
Tuto verzi znají ostatně fanoušci nejlépe, protože ji Deep Silver prezentoval veřejně několika oficiálními screenshoty a v srpnu 2014 byl na Gamescomu k vidění i gameplay. Je na místě upozornit, že pět let starý build rozhodně ani vzdáleně nebude reprezentovat současnou podobu a dost možná ani aktuální vizi hry. Zvlášť když se na Dead Islandu 2 od té doby vystřídala další studia. Od Yageru putoval projekt k Sumo Digital a z tohoto týmu zase k Dambuster Studios. Podle těch, kteří rozpracovanou hru vyzkoušeli, ale obsahuje tři různé lokace, několik postav a tříd. Nelze také vyloučit, že jde ve skutečnosti jen o nějaký derivát, nebo naopak rozšířenou verzi toho, co se objevilo už na Gamescomu.
Akci Dead Island 2 a její historii jsme se na Vortexu věnovali opakovaně. Jen ve stručnosti tak připomeneme, že akční survival horor měl navázat na originál z roku 2011 od Techlandu a o dva roky mladší Dead Island: Riptide. Dvojka byla oznámena ve stejném roce, kdy vyšel spin-off Escape Dead Island a měla nás vzít do Kalifornie, konkrétně do Los Angeles, San Francisco a dalších lokací. Ve skutečnosti se ale na hře začalo pracovat už v roce 2012, kdy se projektu ujal místo Techlandu zmíněný Yager.
Podle původních plánů měl Dead Island 2 vyjít ve druhém čtvrtletí roku 2015. K tomu ale pochopitelně nedošlo. Vize vývojářů a vydavatele se rozešly. Když německému studiu Deep Silver projekt sebral, málem ho to stálo existenci. V roce 2016 se titul stěhoval k Sumo Digital a pak znovu k týmu Dambuster Studios, který dnes patří přímo Deep Silveru.
V důsledku zjevných problémů se před lety ozvali i původní autoři značky z polského Techlandu a nabídli pomocnou ruku. Tymon Smektała v roce 2015 v rozhovoru pro VideoGamer.com prohlásil, že by se rád k Dead Islandu vrátil a pomohl s ním, pokud by o to Deep Silver studio Techland požádal. Zdůraznil, že Dead Island stále vnímá jako dítě Techlandu, s nímž mají těsné pouto. Šanci oslovit původní autory ale Deep Silver nevyužil. Celou zamotanou historii můžete nastudovat v našem starším tématu.
Můžeme jen doufat, že se skutečné hry někdy opravdu dočkáme. Vydavatel opakovaně ujišťoval fanoušky, že se na ní pracuje a že se opětovné představení blíží. Je ale skutečně pozoruhodné, kolik autorů už si na něm vylámalo zuby. Mnozí hráči proto v souvislosti s Dead Islandem 2 používají termín vaporware. Hra se tak ocitla ve společnosti titulů jako Beyond Good and Evil 2, Tekken X Street Fighter, Star Citizen nebo Wild od Michela Ancela.
Pro srovnání se můžete podívat také na záběry z verze od Yageru, jak je studio prezentovalo na Gamescomu v roce 2014.