Epic Games nechtějí ve svém Storu prodávat mizerné ani pornografické hry. Zatímco Valve dnes na Steam po několika různých změnách pouští téměř všechny hry, jejichž tvůrci splní základní podmínky a zaplatí příslušný obnos, Epic si bude nadále pečlivě vybírat, i když se chce otevřít většímu počtu vývojářů. Steam byl původně jen pro zvané, pak o zařazení titulů rozhodovali samotní hráči prostřednictvím programu Greenlight. Dnes existuje jediný bariéra – vstupní poplatek. Díky tomu se Steam může pochlubit obrovským výběrem her a relativně svobodným tržištěm, kde sice existují pravidla, ale je tu dnes už místo i pro hry s erotickou tématikou například. Na druhé straně je kvůli tomu Steam zaplevelený obrovským množstvím balastu a nedodělků, které v některých případech hraničí až s podvodem. Za poslední dva roky se knihovna rozrostla víc než za celé předchozí období dohromady a v extrémním případě se nakonec stane pro malé hry a nezávislé tvůrce stejně obtížné prosadit v tvrdé konkurenci jako třeba na mobilních digitálních kanálech.
Hra, kterou Epic v budoucnu třeba odmítne, se může nakonec ukázat být dobrá. A naopak titul, který se už před vydáním objeví v nabídce, zase ve výsledku dopadne špatně v recenzích a nebude se líbit ani hráčům. Tomu Epic nemůže nikdy předejít.
Šéf Epic Games Tim Sweeney v rozhovoru pro PC Gamer prozradil, jak si vybírají, co vyjde v jejich Storu a co nikoli. Společnost má kvalitativní standardy podobné těm, podle nichž se kina rozhodují, zda nový film uvedou, či nikoli. Zákazník má mít na základě nich záruku, že v Epic Storu nenajde mizerné hry. Což ovšem neznamená, že by se dostalo jen na velké blockbustery s milionovými rozpočty. Podle Sweeneyho budou přijímat kvalitní hry všech velikostí, ať pochází od malého nezávislého studia, anebo jde o obrovské AAA tituly. V nabídce se samozřejmě objeví hry pro dospělé, jako příklad Sweeney zmiňuje počiny typu GTA, čímž samozřejmě neříká, že se tu objeví právě pecka od Rockstaru. “Epic ale nebude distribuovat pornografické hry, bloatware nebo cokoli je vytvořeno s úmyslem šokovat hráče. PC je otevřená platforma a pokud to nebudeme distribuovat my v našem obchodě, můžete stále kontaktovat zákazníky přímo,” uvedl Sweeney.
Epic nicméně současně neslibuje, že bude všechny jím prodávané hry hrát a zkoumat od A do Z. Cílem není mít obdobu certifikačního procesu, jaký existuje na konzolích. Chce jen získat přehled o kvalitě daného produktu předtím, než jej zařadí do nabídky. Přirozeně se tím firma nikdy v budoucnu zcela nevyhne možným nedorozuměním a případné kritice. Nic jako objektivně špatná, nebo objektivně dobrá hra neexistuje. A co průměrné tituly – jsou spíš dobré, nebo špatné? Hra, kterou Epic v budoucnu třeba odmítne, se může nakonec ukázat být dobrá. A naopak titul, který se už před vydáním objeví v nabídce, zase ve výsledku dopadne špatně v recenzích a nebude se líbit ani hráčům. Tomu Epic nemůže nikdy předejít. Podobně jako sporům, co je a co není za hranou. Z hlediska vkusu, práva i morálky. Je ale legitimní říct, že Epic prostě bude v obecné rovině nastavovat pravidla a sám rozhodovat, čemu dá zelenou a čemu nikoli. I když my tato pravidla třeba nebudeme znát. A pak pochopitelně za takové rozhodnutí bude zodpovědný. Je proto spíše jen otázkou času, kdy se stane, že (ne)vyjde něco, co bude nastíněné strategii odporovat.
Stojí tu velmi otevřený model se všemi výhodami i nevýhodami vedle relativně uzavřeného ekosystému, kde Epic jasně říká: Ano, jsme to my, kdo rozhoduje o tom, kdo bude vpuštěn dál a kdo zůstane za dveřmi.
Podle PC Gameru není překvapením, že lechtivý obsah se neobjeví na stejné platformě po boku hitu Fortnite, který má mnoho fanoušků mezi dětmi. A správně předpovídá, že pro Epic by byla nějaká související PR katastrofa v očích veřejnosti mnohem větší ranou než pro Steam. Obě služby tak nyní mají velmi odlišnou filosofii, pokud jde o distribuci. Stojí tu velmi otevřený model se všemi výhodami i nevýhodami vedle relativně uzavřeného ekosystému, kde Epic jasně říká: “Ano, jsme to my, kdo rozhoduje o tom, kdo bude vpuštěn dál a kdo zůstane za dveřmi.”
Stran toho, zda je pro vývojáře výhodné být, či nebýt dokonce exkluzivně na Epic Storu a neobjevit se na Steamu, se znovu sluší připomenout informaci ze včerejší konference. Podle Epicu navzdory hlasité kritice, kterou vyvolalo nečekané rozhodnutí vydavatele na poslední chvíli, prodal poslední díl série Metro 2,5krát víc kopií než ten předchozí na Steamu za stejné období těsně po vydání. Navíc přinesl vývojářům a vydavateli větší podíl, protože Epic si ukousne z celkové ceny menší část než Steam.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Naprosto souhlasím s jednou věcí. Steam se topí v balastu a ztrácí „tvář“.