Ještě předtím, než se studio id Software proslavilo kultovními hrami jako Wolfenstein 3D nebo Doom, dalo světu jinou populární sérii – Commander Keen. A ta se svým způsobem zrodila z nedokončeného PC portu plošinovky Super Mario Bros. 3 od Nintenda. Ten vytvořili John Carmack a Tom Hall, aby dokázali, že zvládnou v DOSu napodobit zcela plynulé scrollování jako na konzoli. Své řešení předvedli Nintendu, ale vedení je nakonec odmítlo, i když samotné řešení na ně prý udělalo dojem. Jenže tenhle klenot si veřejnost nikdy nezkusila.
Strong National Museum of Play nyní toto funkční demo získalo. Klon Super Mario Bros. 3 pro DOS vznikl v roce 1990 a jeho existence není sama o sobě žádnou novinkou. id Software si tehdy ještě říkali Ideas from the Deep (IFD) a hru vytvořili za necelý týden v naději, že zaujmou Nintendo a získají smlouvu na oficiální port. I když se původní plán nezdařil, samotná technologie umožňující zcela plynule posouvat obraz v plošinovce spolu s hrdinou podobně jako na NESu byla natolik revoluční, že posloužila jako odrazový můstek k sérii Commander Keen.
Demo bylo součástí větší sbírky, kterou nezištně věnoval nejmenovaný vývojář.
Ale to by bylo samo o sobě na dlouhé vyprávění, spíš celé téma. Důležitější z našeho pohledu je, že původní PC port Super Mario Bros. 3 byl dlouho považovaný za ztracený, nebo minimálně někde velmi dobře schovaný. Nakonec jej v roce 2015 předvedl veřejnosti John Romero, ale volně přístupné tohle demo nikdy nebylo. Až nyní se jej povedlo získat zmíněnému americkému muzeu. Bylo součástí větší sbírky, kterou nezištně věnoval nejmenovaný vývojář. Jeho identitu neznáme, ale na tomto projektu se přímo nepodílel, jen se ke hře dostal během své práce.
Kurátor muzea Andrew Borman ověřil pravost hry i s pomocí Romerova staršího videa a měl možnost spatřit poprvé jako jeden z mála i ty části, které dříve nebyly k vidění ani na videu. Upřesnil, že se stále jedná o ranou verzi, která postrádá mnohé prvky a není tak vycizelovaná, jak by mohla být, kdyby vývojáři skutečně v roce 1990 dostali povolení od Nintenda hru dokončit a vydat. Podle Bormana je ale přesto titul velmi zábavný, když uvážíme, za jakých okolností vznikl.
Herní muzeum v Rochesteru překvapivě momentálně neplánuje prezentovat titul veřejnosti, ale do budoucna to Borman nevylučuje. Demo ale bude na požádání přístupné přinejmenším badatelům a dalším skupinám, které projeví relevantní zájem o tento kus digitální historie. Zejména se ale muzeum zavázalo uchovat všechna data pro budoucí generace za pomoci nejlepších možných prostředků. Tak aby je jednou mohli zkoumat i ti, kteří se třeba ještě ani nenarodili.
Samotný Borman v rozhovoru pro Ars Technicu upozorňuje, že i když je demo výsledkem relativně krátké práce, s ohledem na zapojené firmy jde o důležitý fragment historie a náznak, jaké by to mohlo být, kdyby se společnosti Nintendo a id Software skutečně dohodly na spolupráci. My si zatím prototyp zahrát nemůžeme, tak musíme vzít zavděk alespoň zmíněným záznamem z roku 2015.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.