branding
Může mít 2K v budoucnu na starost sérii FIFA?

Může mít 2K v budoucnu na starost sérii FIFA?

CEO Take-Two na přímou otázku odpověděl tajemně. FIFA chce pracovat s dalšími vývojáři

Zdroj: ilustrační foto, Electronic Arts
6. 11. 2021

Pokud jste sledovali náš páteční novinkový souhrn a četli souhrnný článek, nemohla vám uniknout informace, že společnost Take-Two, resp. její label 2K Games, by potenciálně mohl převzít v budoucnu sérii FIFA. Vše pramení z vyjednávání mezi vývojáři z Electronic Arts a Mezinárodní federací fotbalových asociací – FIFA – které podle neoficiálních informací nesměřuje k vzájemně akceptovatelné dohodě. Jak už jsme vás informovali dříve, list New York Times na základě vlastních zdrojů uvedl, že FIFA požaduje za použití licence na vlastní název přes miliardu dolarů, s čímž nemají lidé z EA souhlasit a vyjednávání prý uvízlo na mrtvém bodě. A vzhledem k tomu, že si společnost Electronic Arts registrovala ochrannou známku na název EA Sports FC, dá se předpokládat, že původní série FIFA může nést do budoucna tento název. O výsostné označení ale mají mít zájem právě sportovní odborníci z 2K Sports a je tudíž možné, že to budou právě oni, kdo zařadí sérii FIFA do svého portfolia.

První věcí, kterou je nutné v rámci této stále ještě nikým nepotvrzené úvahy zmínit, je zájem Mezinárodní federace fotbalových asociací úzce spolupracovat i s dalšími vývojáři a vydavateli, než jak tomu bylo doposud. Electronic Arts měli výhradní právo na použití názvu FIFA, náleží jim až do světového šampionátu v Kataru také právo vyvíjet oficiální hry pro fotbalové mistrovství světa a mnohdy licence EA sloužila k nátlaku například směrem k fotbalovým manažerům, které jsou rovněž považovány za fotbalové hry a bez ohledu na žánr konkurenti série FIFA. Stanovisko o rozšíření portfolia spolupracujících vývojářů a vydavatelů se objevilo na oficiální stránkách federace FIFA, a i když přímo nepotvrzuje možný přechod licence pod správu 2K Games, rozhodně by nestálo v rozporu s tímto potenciálním krokem.

To by byl pro nás obrovský krok kupředu… V tomto sportu jsme ještě nebyli aktivní. A, myslim, že dnes to nechám u téhle odpovědi, řekl na dotaz investorů Zelnick.

Co se týče vývojářů z 2K, připomínáme nedávnou rozpravu vedení Take-Two s investory, ve kterém byl CEO společnosti Strauss Zelnick na fotbalové hry přímo dotazován. V první řadě zmínil, že je nadšený ze spolupráce s vývojáři ze studia Nordeus, kteří stojí za mobilním fotbalovým manažerem Top Eleven. Take-Two se stalo majitelem studia v letošním roce a nepochybně hodlá posilovat svou pozici na poli fotbalových her, jak už ale zaznělo výše, konkurence pro simulátor FIFA z toho alespoň prozatím nekouká. Jenže investoři se v rámci rozpravy nenechali odbýt jen ryze diplomatickou odpovědí Strausse Zelnicka a zeptali se přímo, zda společnost uvažuje nad tím, že by zkusila přímo oslovit federaci FIFA a licenci na tento název získat pro sebe. „To by byl pro nás obrovský krok kupředu… V tomto sportu jsme ještě nebyli aktivní. A, myslím, že dnes to nechám u téhle odpovědi,“ řekl na dotaz investorů Zelnick.

Pokud by chtěl zájem Take-Two o licenci na název FIFA vyvrátit, patrně by odpověď vypadala jinak, takhle se naopak zdá, že nad tím společnost uvažuje a možná už podnikla příslušné kroky, aby vyjevila federaci FIFA svůj zájem. Metro se ve svém článku z konce minulého týdne nicméně neopírá o žádné konkrétní zdroje a teprve čas ukáže, jak nakonec vyjednávání dopadne. Možných vyústění je totiž celá řada a mohou dopadnout naznačovanou revolucí, stejně jako utužením vzájemných vztahů a dlouholetým pokračováním v zaběhnutých kolejích. Přesto bude příchod mistrovství světa v Kataru zajímavý také pro hráče videoher, protože do jeho zahájení – a stane se tak pravděpodobně mnohem dříve – musí být o licenci jasno. Pokud by EA o právo použít název FIFA přišla, série se přejmenuje, což bude asi to jediné, co se se hrou reálně stane.

EA tím automaticky nepřijde o možnost použít názvy ligových soutěží, týmů, dresů či log, protože ty podléhají separátním licencím, vyjednaným s kluby či ligovými soutěžemi. Přijít logicky nemusí ani o možnost použít reálná jména hráčů, pro které potřebují licenci od organizace FIFPro, která hráče zastupuje. A tu, jak je známo z posledních informací, EA dokázala prodloužit. Důležité je ale doplnit, že FIFPro nenabízí bezvýhradní licenci, takže ji potenciálně může získat i jiný vývojář, stejně jako přímé dohody o použití konkrétních soutěží a týmů. A pokud by tím, kdo taková práva chce získat, byla série s oficiálním názvem FIFA, mohlo by to vyjednávací pozici výrazně vylepšit. Výsledkem tak může být třetí velká fotbalová hra, kterou by ještě zpovzdálí mohla sledovat nedávno oznámená hra UFL, která má být podle dostupných informací defacto jen režimem FUT zpracovaným do podoby samostatného titulu.

Možné ovšem je, že slova Strausse Zelnicka neměly působit jako tajnosnubné přitakání, že o zisku licence na název FIFA jeho společnost uvažuje. Možná šlo o upřímnou odpověď, za kterou se schovává velké váhání a bilancování, zda by si tím 2K na sebe neupletli bič. Upřímně, co byste očekávali od hry, která hrdě nese označení FIFA? To nejlepší, předpokládáme, a to je pro někoho, kdo skutečně nemá s fotbalovými hrami mnoho společného, nelehký úkol. Jak už ostatně zaznívá mezi fanoušky, představa je to hezká – konkurenční prostředí je ostatně vždycky největší výhodou pro samotné hráče – ale realita může být trochu jiná a 2K ve skutečnosti nepotřebuje jít do tak zbytečného rizika. Lépe řečeno, jít do jakéhokoliv rizika, uvážíme-li fungování herního odvětví a pravidla, že čím větší moloch, tím menší zájem dělat něco jinak. Upřímně, jsem velmi zvědavý, jak celé licitování o sérii FIFA vlastně dopadne, mým osobním tipem ale je uchování aktuálního stavu, bez ohledu na podmínky EA či snahu snížit poplatek.

Rád se ale budu mýlit výměnou za čerstvý vítr, který fotbalové hry potřebují jako sůl.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru