Většina hráčů si bývalého šéfa divize Xbox Dona Mattricka pamatuje především díky nechvalně proslulému výroku, který padl v předvečer E3 2013 v rozhovoru s novinářem Geoffem Keighleym. Mattrick na konto Xboxu One řekl: „Myslím, že si ho lidé zamilují, že pochopí, co se snažíme vytvořit. Tedy spojit zábavu a hry s možnostmi, které nám dává jediná krabička, navržená k neustálému připojení k internetu. Pro lidi, kteří to cítí jinak a nemohou si internet zajistit, tu máme další produkt, jmenuje se Xbox 360.“
I po letech si určitě vzpomenete, co všechno tahle věta způsobila – v první řadě vykolejila samotného Keighlyeho, který se raději ještě jednou přeptal, zda jde skutečně o vzkaz Microsoftu těm, komu se Xbox One nelíbí. Krátce poté se vyrojily články, které Mattricka podrobily těžké kritice a ani hráči nenechali na tehdejším šéfovi Xboxu nit suchou. Necelý měsíc poté proto Microsoft vydal tiskovou zprávu, že Donovi Mattrickovi děkuje za úžasných šest let a přeje mu všechno nejlepší v novém zaměstnání na pozici CEO ve společnosti Zynga. Pro všechny zmíněné strany tak šlo o ukončené téma, ke kterému se už z pochopitelných důvodů nechtěl nikdo vracet, přesto se tak s odstupem necelých šesti let děje.
Poté, co vystudoval elektronické inženýrství na univerzitě Tufts, připojil se k týmu Blue Sky Productions (později známé jako Looking Glass) a pracoval na Ultima Underworld a System Shocku. Podepsal se rovněž pod fyzikální systém ve hře Flight Unlimited, ovšem kvůli neochotě začít ihned pracovat na pokračování leteckého simulátoru z Looking Glass odešel. Uplatnění našel v DreamWorks Interactive, kde se coby producent podílel na výrobě Jurassic Park: Trespasser, který kvůli škrtům v rozpočtu a přílišným ambicím na poli fyziky neuspěl. Během uvedené rozbité hry se nicméně potkal s Billem Gatesem a coby manažer programátorů přišel do Microsoftu pracovat na DirectX. Po uvedení PlayStationu 2 přesvědčil vedení Microsoftu, aby se pustili do výroby vlastní konzole a tyto plány se zhmotnily v podobě Xboxu. Nyní se Blackley zabývá augmentovanou realitou a hologramy.
O aktuální rozruch se přitom nepostaral nikdo významnější než duchovní otec konzole Xbox Seamus Blackley, který na Mattricka vzpomněl prostřednictvím nedávného Tweetu. Naznačil v něm, že mu přišlo nesmírně ironické, když se dozvěděl o Mattrickově nástupu na pozici CEO Xboxu, protože ten samý člověk, tehdy v roli šéfa EA Canada, před uvedením původního Xboxu myšlence vůbec nevěřil. „Nikdy jsem o tom nemluvil, ale Dona Mattricka coby šéfa Xboxu jsem vnímal s opravdu velkou ironií. Když jsem totiž poprvé dorazil do EA Canada, abych jim představil plány Microsoftu na vlastní konzoli, téměř mi zakázal, abych s jejich firmou vůbec jednal. Absolutně nevěřil, že je něco takového možné. Bylo to tehdy opravdu napjaté,“ napsal Blackley doslova.
I’ve never talked about this before, but the irony of Don Mattrick as Xbox Chief was huge for me: when I first came to EA Canada to present the idea of a Microsoft console, he nearly blocked me from addressing the company because he didn’t believe it was possible. It was tense. pic.twitter.com/3pqRq4rGBL
— Seamus Blackley (@SeamusBlackley) March 4, 2019
Nechal tak vzpomenout na přelom tisíciletí, kdy objížděl jednotlivé herní společnosti a snažil se dohodnout budoucí spolupráci na poli konzolového hraní, které sám v Microsoftu prosadil v roce 1999 poté, co Sony představila svůj PlayStation 2. A i přes to, že po uvedení konzole z Microsoftu odešel, je s osudem Xboxu navždy spojen a logicky si vzpomíná i na Mattrickův popisovaný incident. „Jasně, pamatuju si to. Bylo bolestivé něco takového slyšet. Vždycky jsem to cítil tak, že jsme s hráči na stejné úrovni. Museli jsme spolupracovat, aby všechno fungovalo,“ odpovídá Blackley diplomaticky jednomu z fanoušků. A svůj postoj vůči Mattrickovi podtrhuje jednoduchou odpovědí – ano – na konstatování dalšího člověka, jak je dobře, že Xbox momentálně vede Phil Spencer.
Na druhou stranu je ale nutné zdůraznit, že se k popisovaným záležitostem Don Mattrick nevyjádřil a je pravděpodobné, že na celou věc bude mít svůj vlastní pohled. Je také férové vzít v potaz, že pod jeho vedením zaznamenal Xbox 360 masivní úspěch a hráčská základna narostla z 10 na více než 76 milionů hráčů. Dařilo se mu i v prosazování služby Xbox Live, která se pod Mattrickem ve smyslu aktivních předplatitelů zvýšila o více než 42 milionů uživatelů. A co se nového hardwaru týče, Mattrickův tým stál u zrodu Kinectu, o který sice hráči přestali mít poměrně rychle zájem, ale i tak trhal prodejní rekordy a byl považován za jednu z nejinovativnějších herních periférií.