Microsoft se podělil o další technické podrobnosti na konto Xboxu Series S. Znovu zopakoval, že Series X je primárně určen pro hraní ve 4K, zatímco Series S cílí na nativní rozlišení 1440p s možným upscalingem až do 4K. Rychlejší loading výrobce demonstruje na hře The Outer Worlds, která se díky SSD na Series S načte za 12 sekund, přičemž dosluhujícímu Xboxu One S to trvá skoro minutu. Akce Gears 5 pak funguje na Series S ve 120 fps.
Microsoft prý od zákazníků zjistil, že mnozí preferují framerate před rozlišením, takže chtěli udělat konzoli, která nepotřebuje 4K televizi.
Microsoft tvrdí, že Series S nabídne stejný autentický zážitek z nové generace, jen v nižším rozlišení. Proto má být pro vývojáře snazší jej podporovat. Jak už jsme psali dříve, poradí si i s ray tracingem. Zvukový systém má být úplně stejný u obou nových konzolí. Microsoft prý od zákazníků zjistil, že mnozí preferují framerate před rozlišením, takže chtěli udělat konzoli, která nepotřebuje 4K televizi. Běžně mají hry na Series S fungovat ve 1440p a 60 fps, ale podporováno je až 120 fps.
Úložiště o velikosti 512 GB (Series X má 1 TB) můžete na obou konzolích rozšířit s pomocí Seagate Storage Expansion Card o kapacitě 1 TB. Jeho rychlost má být přitom stejně ohromující. Starší hry lze přitom stále spouštět i z klasického externího HDD připojeného přes USB 3.1. Ale jen ty, které neprojdou upgradem na next-gen verze. Microsoft také představil podrobnější hardwarové specifikace obou nových Xboxů, které si můžete prostudovat níže.
Vlastní bude oběma novým konzolím také neprávem opomíjená funkce Quick Resume s možností velmi rychle přepínat mezi více rozehranými tituly, což může být nakonec opravdu šikovná a příjemná vlastnost. Uvidíme, kolik her naráz takto udrží rozjetých. Obě konzole sdílí pochopitelně rovněž stejné vývojářské nástroje a prostředí, ujišťuje Microsoft, díky čemuž má být pro autory her snazší podporovat různá zařízení a současně vytěžit jejich potenciál na maximum.
Series S bude v Česku stát 7999 korun a Series X 12 999 korun. Obě konzole dorazí na trh 10. listopadu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Bohužel na to Microsoft v současné generaci nenavázal. Rozhodně ne na začátku představení Xbox One. Snaha se ovšem nedá upřít, v čase na zlepšení své reputace zamakali. Tleskám výkonu a eleganci Xka, dostupnosti S, Game Passu nebo zpětné kompatibilitě. Bohužel absence pořádných exkluzivit rozhodla o tom, že jsem si vystačil pouze s konzolí jednou – PlayStationem.
A jak postupně výrobci zamykají své uživatele ve svých ekosystémech kvůli přátelům či digitální knihovně her, tak pro nadcházející generaci je tak trochu rozhodnuto. Těžko hledat motivaci ke změně při srovnatelných technologiích a chybějících first-party hrách. Bez pořádných hitů se nedá opět uvažovat o druhé konzoli ani jako o doplňku někdy později v průběhu generace. Přitom jsem čekal, že po důstojném závěru Xbox One generace bude mít Microsoft nějaká ta esa v rukávu.
Chápu, že strategie Xboxu je teď jiná, vlastně k ní byl Microsoft donucen v důsledku svých vlastních chyb. Je to dost možné, že jen díky tomu se zase dostane časem do popředí, protože až se časy změní a začne z toho těžit, nebude mít konzervativnější Sony odpověď. Nebylo by to poprvé, kdy bychom byli svědky toho, jak někdo sebere zavedenému hráči na trhu hračky.
Přesto zde vidím od Microsoftu novou generaci konzole, do které dal evidentně nemálo úsilí. Pořád je daleko od přepnutí čistě na byznys kolem všech těch jeho Game Passů a xCloudů. Microsoft pro své online služby setsakramentsky Xbox potřebuje. Každé procento, které nedaruje Sony, jsou obrovské peníze. Když o tuhle část trhu nebude usilovat, ztratí ji. Získat ji zpět bude hodně drahé či zcela nemožné.
Nechápu proto, o co se s představením nové generace snaží. Za mě zcela selhává marketing a komunikace. Začalo to už samotným názvem. S odstupem času mi nepřijde špatný, byť je trochu krkolomný. V kontextu dvou verzí dává smysl, horší je to ve vztahu k starší generaci. To máte Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S … něco pro obyčejného smrtelníka.
Když pominu tlak na zpětnou kompatibilitu s méně výkonným HW u nových titulů, občas protichůdná vyjádření, pyšnění se s exkluzivními tituly, které vyjdou až bůhvíkdy, tak za úplný bizár považuji právě Xbox Series S. Vzhledově nic moc – jsem v šoku, co po One S a One X dokázali vyplodit. To opravdu vznikalo v jedné firmě ve stejném týmu inženýrů? Přičemž nejsmutnější je na tom fakt, že nevypadá jako méně výkonný bráška Series X, ale jako nějaký levoboček. Takovou roli plní minimálně na pohled mnohem lépe Xbox One X.
A pak také vysvětlení výkonu, které podle mě mělo být komunikováno skrze srovnání s PS4 Pro a hlavně Xbox One X, nikoliv jen tak, že se dá na stůl bez kontextu specifikace a několik hodnot (FPS, rozlišení …), kterých dokáže nová konzole dosáhnout. Ne nadarmo vznikají otázky, jak si na tom konzole stojí vůči Xboxu One X, který byl z mně nepochopitelných důvodů zrušen, nebo PlayStation 4 Pro, když zaznívá hodně zavádějící „4x výkonnější než původní Xbox One“, což pro lajka znamená „někde na úrovni PS4 Pro“. Kam tedy ten výkon vzhledem k úplně nových technologiím (SSD, dekomprese dat apod.) přesně zařadit? Nevíme, škoda! Promarněná příležitost.
Marketing Xboxu mi přijde hodně zmatečný, jako tehdy v případě představení Xboxu One. Jsem hodně zvědavý na další vývoj a srovnání jednotlivých konzolí. Přál bych si jako hráč rozklíčovat, kam Microsoft s Xboxem směřuje, teď to působí jako takové přešlapování na místě. I když jdu do PS5, držím Xboxu palce. Konkurence je potřeba, potenciální monopol Sony nebude dobrý pro nikoho.