branding
MS: Exkluzivita Call of Duty pro Xbox se finančně nevyplatí

MS: Exkluzivita Call of Duty pro Xbox se finančně nevyplatí

Další reakce na kritiku akvizice Activisionu. Microsoft dodává, že Sony blokuje Game Pass

Zdroj: Activision
11. 8. 2022

Že bude akvizice Activisionu ze strany Microsoft během na dlouhou trať, se projevilo krátce po jejím oznámení. Obchod není uzavřen, a vzhledem k velikosti obou subjektů musí regulační orgány mnoha zemí vydat svůj formální souhlas. Než se tak stane, je zapotřebí objektivně zhodnotit, zda spojením obou společností nevznikne monopol na část herního odvětví, což může trvat dlouhé měsíce. Posudek mají na starosti úředníci, potřebují k tomu ale také vyjádření společností, kterých se může akvizice dotknout, a je pochopitelné, že se mezi nimi nachází také Sony. Už na začátku srpna se objevila prohlášení japonské společnosti z dokumentů určených regulačním úřadům v Brazílii, v nichž se výrobce PlayStationu vůči akvizici vymezil a podotknul, že například exkluzivní vydání Call of Duty na Xboxu by pomyslné misky vah významně vychýlilo. Od té doby tak na této úrovni panuje mezi Microsoftem a Sony značná nevraživost, která v posledních hodinách eskaluje prostřednictvím vyjádření, s nimiž pro změnu přichází v reakci na svého konkurenta výrobce Xboxu.

Call of Duty není problém

Pokud se máme bavit o Call of Duty, už dříve Microsoft poukazoval na platné smlouvy, kterými se bude řídit. Ty zajišťovaly multiplatformní vydání, jak se ale později ukázalo, platit údajně měly jen v souvislosti s nadcházejícími třemi hrami ze zmíněné série. Panovaly proto obavy, že až smlouvy vyprší, Microsoft bude chtít získat Call of Duty jen pro svou platformu, což ale podle nových vyjádření neplatí. Důvodem jsou finance a přesvědčení, že by rozhodnutí nevydat Call of Duty také na PlayStationu znamenalo obrovskou finanční ztrátu a celý megaprojekt by si na sebe rázem nevydělal. Microsoft podle dokumentů, které cituje magazín Video Games Chronicle, nejprve polemizuje nad tím, jak oprávněná kritika Sony vlastně je, když japonská společnost dlouhé roky razí strategii exkluzivních titulů. Přesto ale dodává, že takový přístup by u Call of Duty nefungoval a nikdo ho prý nemá očekávat.

„Taková strategie by byla zisková pouze v případě, že by hry společnosti Activision Blizzard dokázaly přilákat dostatečně velký počet hráčů do ekosystému Xboxu, tedy že by společnost Microsoft dokázala získat dostatečně vysoké příjmy z prodeje, které by kompenzovaly ztráty z rozhodnutí nedistribuovat tituly na konkurenčních konzolích,“ zní jedno z vyjádření Microsoftu. Společnost tím zcela otevřeně přiznává, že díky dlouhodobému zaměření Sony na vlastní platformu z ní učinilo velmi silného hráče na trhu a předpokládá, že se nic v nadcházejících letech nezmění. O to víc je ale Microsoft přesvědčen, že cokoliv měnit by nedávalo smysl, jedině za předpokladu, že by exkluzivita mohla být zisková. V takovém případě se pro změnu Microsoft tomuto postupu nebrání a dodává, že takový postup by neměl žádný konkurenční dopad. „Exkluzivní tituly jsou v herním odvětví běžně přijímány a konkurenční konzole se těší vysoké míře loajality hráčů,“ tvrdí Microsoft a mezi řádky tím říká, že by hráči na PlayStationu spíše přestali hrát Call of Duty, než by měli vyměnit svou herní platformu za Xbox.

Bitva o Game Pass

Vyjádření Microsoftu se ale stočilo i ke službě Game Pass a předplatnému obecně, proti kterému Sony rovněž v souvislosti s probíranou akvizicí vystoupila. Vadí jí představa, že by mělo být Call of Duty uváděno do nabídky předplatného v den svého vydání, což si ale Microsoft vykládá jako útok na jakékoliv nové modely monetizace. „Společnost Sony nechce, aby atraktivní předplatitelské služby ohrožovaly její dominantní postavení na trhu digitální distribuce konzolových her. Jinými slovy, společnost Sony brojí proti zavádění nových monetizačních modelů, které by mohly zpochybnit její vlastní obchodní modely,“ uvádí Microsoft. Doplňuje také, že Call of Duty netvoří – na rozdíl od toho, co si myslí Sony – vlastní kategorii her, kterou by bylo nutné chránit zásahy antimonopolních úřadů. „PlayStation od Sony má také zavedenou základnu věrných hráčů. Ovšem takové zjištění nevede k závěru, že PlayStation, nebo jakýkoliv značkový produkt s věrnými zákazníky, je odděleným trhem od všech ostatních,“ říká Microsoft.

Součástí strategie Microsoftu nemá být odepření obsahu či her komukoliv a například zmiňované Call of Duty bude i nadále dostupné coby placený titul i na PlayStationu.

Výrobce Xboxu pak přichází s pěti důvody, kterými argumentuje proti tvrzení Sony, že přidání her od Activision Blizzard do nabídky Game Passu by vedlo k nedosažitelnému náskoku Microsoftu v oblasti těchto služeb. Zaprvé, součástí strategie Microsoftu nemá být odepření obsahu či her komukoliv a například zmiňované Call of Duty bude i nadále dostupné coby placený titul i na PlayStationu. Druhým argumentem je poukázání na to, že hráči považují předplatitelské služby pouze za jeden z mnoha způsobů, jak získávat hry; a třetím pro změnu zmínka, že Sony rovněž vlastní a provozuje předplatitelskou službu, s níž může nakládat, jak se jí zlíbí. Ve čtvrtém bodě pak Microsoft připouští, že existuje mnoho dalších distribučních kanálů, z nichž mnohé zahrnují obsah, který není dostupný na Xboxu. A konečně zapáté Microsoft připomíná, že je to Sony, která sjednává exkluzivní partnerství i s vydavateli třetích stran, takže v mnoha ohledech činí to stejné, kvůli čemu kritizuje dosud neprovedené kroky Microsoftu.

Kritické je podle Microsoftu ale i to, že se má Sony snažit aktivně bránit vývojářům a vydavatelům, aby své hry na Game Pass umisťovali, a to platbou za tzv. blokovací právo. Výměnou za nespecifikovanou výši prý dostává od vývojářů slib, že své hry nebudou spojovat s Game Passem, což je pro změnu něco, co se nelíbí Microsoftu. „Znovu to jen odhaluje obavy z inovativního obchodního modelu, který hráčům nabízí vysoce kvalitní obsah za nízkou pořizovací cenu, a ohrožuje tak vedoucí postavení, které bylo po dlouhé roky vytvářeno na základě strategie zaměřené na zařízení a exkluzivní tituly,“ uvádí Microsoft. V prohlášení navíc uvádí, že se postupem Sony skutečně cítí poškozen, když měly ony blokovací doložky partnerských smluv přibrzdit celý vývoj Game Passu, potažmo rozlet jednotlivých vývojářů, kteří by rádi vydali svou hru i na PlayStationu, ale nemohou, protože jim to Sony kvůli původnímu umístění do Game Passu již nechce dovolit.

Výsledek? Daleko…

Přestřelka mezi Sony a Microsoftem tak po letech na pohled nevinného špíčkování v rámci konzolových válek tak nabírá na úplně jiné dynamice. Že jde o velmi vehementní snahu vymezit si vlastní prostor na trhu, je zřejmé už zdálky, otázkou ale samozřejmě zůstává, co dobrého může toto veřejné praní špinavého prádla přinést. Ačkoliv máme unikátní možnost podívat se na sice stále diplomatické, ale poměrně otevřené odpovědi velkých společností, zásah do komunit hráčů a fanoušků obecně může být poměrně značný. Reputace Microsoftu i Sony může klesnout, stejně jako stoupnout, a nějakou dobu nemusí o všem rozhodovat jen hry a jejich rozvrstvení v distribučních kanálech. Je nicméně zřejmé, že Microsoft prahne po zisku Activisionu a přidružených subjektů a hráči, kteří jsou otevření ekosystému Xboxu z toho budou těžit. Zvlášť, když se zdá, že Microsoft zřejmě bude chtít aplikovat pravidlo o svých titulech, vydávaných rovnou do Game Passu, i u košatého katalogu Activisionu, patrně s nadějí, že předplatitelů bude skokově víc a platby začnou pokrývat ztráty z prodejů.

Nahlásit chybu v článku

8

Napsat komentář

Další články
Nahoru