branding
MotoGP 19 využije samostatně se učící AI protivníků

MotoGP 19 využije samostatně se učící AI protivníků

Systém vznikal ve studiu Milestone dva roky, přichází s ním očekávaná revoluce?

8. 4. 2019

Ve smyslu technického pokroku se videohry posouvají kupředu opravdu závratnou rychlostí a mnoho z věcí, které byly ještě před několika lety zcela nemyslitelné, se přetavilo ve skutečnost s nonšalantní samozřejmostí. Bohužel se ale až na výjimky bavíme pořád jenom o grafice, velikosti herních světů, ray-tracingu, rozlišení nebo počtech snímků za vteřinu. Vývojáři jako by skoro zapomněli na další technické aspekty, kam spadá v souvislosti s hrami především umělá inteligence, které se příliš nevyvíjí a často tak můžeme hrát krásnou, leč zcela obyčejnou hru, v jádru úplně stejnou jako tituly deset dvacet let staré. Netvrdíme, že na tomto poli neprobíhá vývoj vůbec, ale sami určitě uznáte, že by chtělo dobýt nějaký výraznější milník a je příhodné, že se o něj stará právě studio Milestone.

Jednou se to povede

Jistě, italští tvůrci závodních her nemají příliš valnou reputaci a spíš než za průkopníky je hráči považují za nezlomné rutinéry, kteří to v historii zkoušeli převážně s rallye a motorkami. Jenže pokud budete něco dělat opravdu dlouho, a v tomto případě hovoříme o více než 20leté historii, musí zákonitě přijít okamžik, kdy se vám něco skutečně vydaří. A tím by pro vývojáře z Milestone mohl být připravovaný ročník MotoGP 19, který sice na pohled vypadá k nerozeznání od loňského dílu, ale slibuje revoluční přístup k umělé inteligenci.

Podobně jako ve spojitosti s autonomními vozidly, překladači nebo nástroji, které používají milovníci retro her k vylepšování jejich grafiky, vsadili v Milestone na neuronové sítě a strojové učení. Namísto aby umělou inteligenci jednotlivých protivníků naprogramovali a řekli jí, co má v daných chvílích dělat, spojili síly s italskou společností Orobix, zabývající se samostatně se učícími procesy AI. Už před dvěma lety tak začali umělé inteligenci vysvětlovat co smí, co nesmí a co jí poskytne výhodu, aby se konečně mohli podělit s fanoušky o výsledky své práce. V nejnovějším deníčku z vývoje tedy lidé z Milestone prezentují několik grafů a záběrů samotné hry, na kterých je patrný postupný vývoj umělé inteligence až na úroveň toho, čeho jsou schopní ve hře dosahovat živí hráči.

200 000 za den!

„Největším pokrokem na celé technologii je fakt, že si umělá inteligence pamatuje, co se kdy v minulosti odehrálo,“ říká senior gameplay designer Alessandro Ciavola Pennelli. Touto jedinou větou pak podněcuje zvědavost a vyvolává další otázky, na které však video poměrně uspokojivým dojmem odpovídá. Vývojáři nechali umělou inteligenci odjezdit na jediné trati během jediného dne klidně i 200 000 okruhů, čímž získali spoustu dat a hlavně vtiskli virtuálním jezdcům něco, co naprogramovaná umělá inteligence obsáhnout nemůže. Je to schopnost skutečně reagovat na vzniklé incidenty, sledovat prostor kolem sebe, činit ústupky i za cenu ztráty výsledného času, když by bylo riziko příliš velké a spoustu dalších věcí, které odpovídají chování skutečných hráčů. Pravda, může se zdát, že v Milestone objevili Ameriku – neuronové sítě pomáhají na mnoha místech už řadu let – z videa je ale opravdu cítit, že by to tentokrát skutečně mohlo vyjít.

Umělá inteligence vylepšila remaster Final Fantasy VII

Princip strojového učení

Jak je zmíněno v článku, strojové učení a neuronové sítě jsou využívány v celé řadě odvětví a fungují překvapivě dobře. Pokud vás zajímá víc, můžete se například podívat, jak se za pomoci umělé inteligence daří fanouškům Final Fantasy vylepšovat tuhle letitou klasiku. Pokud vás zajímá něco moderního, umělá inteligence je už dnes schopná vytvářet celé virtuální světy, za pár let by tak mohla být tvorba her v tomto ohledu mnohem rychlejší a pohodlnější.

MotoGP 19 díky novému systému například mnohem lépe zvládne jízdu ve velkém balíku závodníků, což je na záběrech dobře vidět. Jak sami vývojáři přiznávají, museli dát AI oči, takže může nejen sledovat, co se děje kolem ní, ale také vyhodnocovat jízdu na základě toho, zda se vzdaluje nebo přibližuje protivníkovi. A je ve výsledku jedno, jestli jde o dalšího jezdce, ovládaného umělou inteligencí, nebo hráče. Systém si pokládá nejrůznější dotazy, jako zda je třeba trochu víc riskovat, protože výsledkem může být lepší umístění v cíli, a podle toho se buďto snaží protivníka dostihnout, anebo už zvolní a pozici se bude snažit do cíle udržet.

Vývojáři přiznávají, že museli dát umělé inteligenci oči, takže může nejen sledovat, co se děje kolem ní, ale také lépe vyhodnocovat jízdu.

Jestli bude systém skutečně fungovat a jaké přinese výsledky, budeme každopádně velmi ochotně sledovat, protože i kdyby to nakonec nevyšlo podle představ, podporujeme jakoukoliv snahu vylepšit ve hrách i něco jiného, než jsou jen v úvodu zmiňované záležitosti. Pro úplnost pak připomínáme, že MotoGP 19 vyjde 6. června na PC, PS4 i Xbox One a o několik týdnů později by se měli dočkat hráči na Nintendu Switch. Obsahem hry navíc letos budou i historické výzvy a vedlejší kategorie závodů od Moto 2 až po Rookies Cup nebo třídu MotoE.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru