Na papíře se nové Call of Duty: Modern Warfare III jeví úplně standardně. Příběhová kampaň, zombíci, rozsáhlý multiplayer s velkým počtem map i módů. Nic, co by vybočovalo z řady, nic, kvůli čemu by museli být hráči nespokojení. Nelze však pominout, že se o letošním Call of Duty nemluvilo v uplynulých měsících zrovna lichotivě, zaznívala slova o tom, že hra měla být původně jen rozšířením pro loňském Modern Warfare II a že se v zákulisí měly opět objevit problémy spojené se studiem Sledgehammer Games. Pokud jste až do poslední chvíle doufali, že všechno bude normální, nemám pro vás dobrou zprávu, prozatím ale vycházím jen ze singleplayeru. Ano, jak už naznačovaly zprávy z konce minulého týdne, kampaň je krátká, tradičně zmatečná ve vyprávění příběhu a hlavně představuje novinku, kterou by si však mohli autoři s prominutím strčit do zadku.
Všechno jinak
Zřejmě se shodneme na tom, že ve smyslu trvanlivosti nebyla kampaň nikdy v historii série Call of Duty tím, co by ji podtrhovalo. Přesto dokážu pochopit, že někteří hráči kašlali na multiplayer a chtěli – možná i coby každoroční rituál – skočit po hlavě do zběsilého akčního příběhu, vychutnat si přestřelené filmové cutscény a projít hrstkou spektakulárních misí, kde se počet zabitých nepřátel počítá na vyšší stovky. Je to možná trapas, nemá to nic společného s realitou, ale naskriptované mise Call of Duty zkrátka patří k videoherní kultuře a s drobnými výjimkami se každoročně vrací už dvacet let. Je ale na místě začít mluvit v minulém čase, protože lidé ze Sledgehammer Games si z bůhvíjakého důvodu usmysleli, že je potřeba zaběhnutý styl změnit a odstranit ze hry to, co ji definuje. Naskriptované mise v kampani přibližně z poloviny střídají tzv. Open Combat Missions, které scénář postrádají a výměnou za volnost vám dají jen nudu a frustraci.
Zdroj: Activision
Pokud jste uplynulé dny nestrávili někde v přírodě bez internetu, už jste se zřejmě i připojili k hořekováním nad tím, že kampaň Modern Warfare III je z velké části jen offline napodobenina Warzone. A ačkoliv se tu nesekáte se stovkou dalších lidí o život, v zásadě s přirovnáním k DMZ z Warzone souhlasím. Hned po úvodu, který se nese plně v duchu tradičních misí z kampaní Call of Duty, před vámi hra otevře pomyslné pískoviště, zadá vám několik úkolů, které musíte v trochu volnějším pořadí splnit a do toho na vás posílá donekonečna se spawnující nepřátele řízené umělou inteligencí. Předem připravené vypjaté momenty jsou fuč. Silácké hlášky v dílčích částech mise jakbysmet. A paradoxně chybí i častější checkpointy, na které je v tradičních misích možné spoléhat v případě, pokud se vám něco nepodaří. Ne, tohle všechno, díky čemu mnoho hráčů nedá na kampaň v Call of Duty dopustit, bere v Modern Warfare III za své a já nerozumím proč. Tedy, snažím se rozumět, ale v takovém případě bych byl snad radši, kdyby se Activision rozhodl kampaň zkrátka nezahrnout a netrápit tak zjevně v koncích se nacházející lidi ze Sledgehammer Games. Nebylo by to poprvé a byla by to menší ostuda.
A tahle příchuť? Prvoplánová!
Problém otevřených misí spočívá především v tom, že svůj původ skutečně nachází ve Warzone. Místa půjčená z mapy Verdansku, bedny se zbraněmi, opakující se úkoly, vozidla,… Do příběhu Call of Duty se to ale vůbec nehodí, zvlášť, když druhou polovinu tvoří naskriptované mise. Měl jsem kvůli tomu pocit, že se hra nedokáže rozhodnout, čím chce vlastně být a na koho cílí, protože si neumím představit, že každoroční hráče singleplayeru může něco bez zjevné scenáristické péče potěšit. Bohužel ani ony standardní mise nepůsobí bůhvíjak dobře, přináší jen hrstku opravdu povedených momentů a například variace na nechvalně proslulou úroveň No Russian doslova křičí, že je zahrnuta prostě proto, aby zahrnutá byla. Emocionální dopad je prvoplánový, nedojdete k němu přes bůhvíjak šokující hratelnou část a už od začátku je prostě zjevné, že slouží jen proto, aby vysvětlila, čeho všeho je hlavní záporák Vladimir Makarov schopen. To už ale do té doby tušíte, což ještě umocňuje pocit, že všechno bylo ušito horkou jehlou a pod velkým tlakem.
Možnosti volby a zdánlivá svoboda
Na některých místech se vás Modern Warfare III bude snažit přesvědčit, že záleží na tom, jak někomu odpovíte. Jde ale jen o šidítko a pouze virtuální pocit, že coby hráč hrajete nějakou roli. Takže ať už Makarovovi odpovíte na dotaz, kdo vládne vězení, cokoliv, nebo řeknete, že medvěd na obrázku vypadá spíš jako pejsek, hra si s tím poradí a k temnému či jinak zajímavému momentu vás nepřivede. Naopak, někdy vás bude držet pod krkem jako rukojmího - speciálně v misi s Laswellovou, kde nesmíte vystřelit - a protáhne vás nácvikem nenápadného pohybu po další části Verdansku.
Z druhé strany se ale nechci točit jen na tom, že kampaň předhazuje jiný styl misí na úkor těch, které očekáváme. Musím například uznat, že filmečky mezi misemi vypadají snad ještě lépe než loni a předloni, nechybí jim skvělá kamera, dramaturgie i dialogy, a i když z vás kvůli výše vyřčenému spíše dělají jen diváka těch nejzajímavějších momentů, nelze jim upřít vysoká produkční kvalita. Také gunplay působí už tradičně velmi dobře, bavíme-li se o arkádové střílečce nebo prostě o Call of Duty. I na konzoli funguje roky prověřená hratelnost více než uspokojivě a budete si ji užívat v kombinaci s ostrými zvuky prolétajících projektilů i pěknou grafikou. Hra běží na stejném enginu jako loňské Modern Warfare II, velmi dobře zvládá nasvícení, nejrůznější efekty počasí i animaci pohybů a naznačuje, že s klidnějším přístupem a možná i delší dobou pro vývoj by šlo vykouzlit mnohé. Ne však letos, zvlášť když se mi znovu dere na mysl do zblbnutí se opakující šablona otevřených misí, v rámci které navíc stačí jedno zaváhání a už po vás jde celá mapa, což většinou vyústí v kompletní restart klidně i po deseti patnácti minutách hry, ach jo.
Makarov!
Valně na tom není ani příběh, který opět aspiruje na cenu za nejpřekombinovanější vyprávění ve hrách, na jaké můžete narazit. Všechno je propletné se vším, snad každá postava má nějakou temnou či nevyřčenou minulost, některé mise se odehrají retrospektivně, abyste věděli, co se vlastně stalo a motivace hlavních postav vám nebude zcela zřejmá ani po velmi uspěchaném konci. To je ostatně také velký problém tohohle mezidílu, protože když už se zdá, že se začne něco dít, objeví se titulky a je konec. Nechci zbytečně vyzrazovat detaily, ale tady rozhodně Modern Warfare nekončí. Co víc, na konec skutečně dojdete v rekordně krátkém čase, který se sice v mém případě nepočítal na tři hodiny, jak se řešilo minulý týden, ale necelých pět hodin je stále jednou z nejkratší „stopáží“ Call of Duty, jakou pamatuji.
Nechci operovat s tím, že tohle je to jediné, co dostanete za 70 eur, protože součástí bude i mód se zombíky a plnotučný multiplayer, ale je to jednoznačně varování pro vás všechny, koho tyhle režimy nezajímají. Ne, za tuhle částku vám příběhová část nestojí, budete zklamaní a ještě o Vánocích si postesknete, proč jste těch sedmnáct stovek nedali radši za nějaký dárek. Klidně i pro sebe. Hezká grafika, zvuky, několik známých oblíbených postav a jeden dva solidní momenty prostě dobrou hru nedělají, je mi líto.
Ještě před tím, než vyjde multiplayer a přineseme vám finální známku pro celou letošní hru, s nadšením jsem se chtěl pustit do příběhové části - dostupné o týden dřív pro všechny hráče s předobjednávkou - abych si vychutnal své každoroční „zahanbené potěšení“. Byl jsme ale nemile překvapen zahrnutím otevřených misí, které působí jako vetřelec v zaběhnutém konceptu. Ano, snaha o inovaci je fajn, ale Sledgehammer Games šlápli vedle a už v tuhle chvíli musí být vývojářům jasné, že rozsekání režimu DMZ do offline misí s opakujícími se úkoly nebyl dobrý nápad. Ani naskriptované mise ale nepůsobí letos bůhvíjak dobře a s přihlédnutím k tomu, že příběh nemá žádný definitivní konec, můžeme zřejmě předstírat, že se Modern Warfare III nestalo a vše vyřeší až případný čtvrtý díl od někoho jiného.
Ahoj předem díky za to co děláte a Jelikož COD hraji pravidelně už víc jak dekádu je tohle nehorázná ždímačka peněz. Myslím si to pro to že na trhu jsou hry jako Overwatch, Fortnite které lidi hrají pro multiplayer a společnosti vydělávají na prodeji balíčku a battle pasu, CS je dneska taky už zdarma a mají nastavený určitý monetizační systém no a Activision jde tak daleko že má obojí každý rok si nechají zaplatit 70e za 5h kampaně a pak stejně vydělávají i na každé sezoně v aktuálním COD proto mi tohle přijde špatně, něco jiného kdyby kampaň měla 12h. No a je zde i hodně recyklovaného obsahu ať už zbraní nebo lokací. hold letos zklamání a to že si hru kupuji hlavně kvůli MP na tom nic nezmění že si zato řeknou 70e
Pamatuji si, jak jsem hrál první Call of duty v roce 2003, kde jsme s cpt. Pricem bránili most. K tomu hrála nádherná hudba a jednalo se pro mě o jeden z epických momentů série. Je mi pak líto, kam se SP zážitek o 20 let později posunul. Za mě velké zklamání.
Plně to rozhodnutí chápu. Pokud jim statisticky vycházelo, že kampaň z počtu prodaných kusu dohrálo jen malinkaté procento, tak se investovaný čas a peníze nevyplatí. Navíc letošní rok se nese v duchu utahování opasků a to nejen ve světě, ale i na domácí scéně, tak bych se vůbec nedivil, kdyby se tahle celosvětová ekonomická situace promítla i do obsahu her. Prostě kravaťáci chtěli vydat další COD, ale nechtěli investovat peníze do 5h „filmové“ kampaně.
To je strašnej výsměch. Vydat DLC za „novou“ AAA cenu a ještě to označit za nový díl. Herní scénu zachraňuje indie scéna a ještě těch pár lidí při smyslech. Ale což, vsadím se, že tohle bude nejprodávanější hra minimálně měsíce protože značka. A Activision už nic jiného než značku prodávat neumí.
Jak píšu – neoperujme s tím, že tohle je to jediné, co dostáváš za 70 eur. Multiplayer a zombíci jsou i z pohledu trvanlivosti nepochybně hodnotnější než 5hodinová kampaň. A minimálně z toho, co jsem hrál v betě, si nemyslím, že by byl mulťák špatný…
A já tohle chápu, ale MP CoD byl „dobrý“ v x dílech předtím. Zombieci to stejné. Pochybuju, že tenhle díl je něčím tak výjimečným a odlišným, že by si ospravedlnil to, že si ho mám koupit za novou AAA cenu znova. A za rok zas. A za další to stejné. Tohle pro mě právě byla kampaň, teď to není nic…
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.