Jak už jsme předesílali v předchozích článcích, Microsoft ještě nemůže být označován za nového majitele společnosti Activision Blizzard. Ačkoliv se o akvizici mluví otevřeně, známe částku i případný termín jejího dokončení, obchod musí posvětit regulační úřady. Zabývat se budou zejména otázkou, zda nedojde k příliš velkému vychýlení trhu, případně jeho monopolizaci, takže jednou z možných eventualit je skutečně i to, že regulátoři spojení neposvětí. CEO Microsoftu Satya Nadella nicméně vyjádřil přesvědčení, že varování předsedkyně Federální obchodní komise USA, že je nutné pečlivěji se soustředit na technologické odvětví, nebude mít na rodící se obchod žádný větší vliv.
FT Exclusive: Microsoft CEO, Satya Nadella, explains why his $75bn deal for Activision Blizzard is central to shaping online interactions in the metaverse https://t.co/UuR77L1AFZ
— Financial Times (@FinancialTimes) February 3, 2022
Nadella v rozhovoru pro list Financial Times uvedl, že je vždy nutné nahlížet na konkrétní část onoho technologického odvětví a v tomto ohledu je podle šéfa Microsoftu herní trh velmi fragmentovaný. „Na všechny analýzy je potřeba nahlížet optikou, o jakém odvětví se ve skutečnosti bavíme. I po této akvizici navíc budeme trojka na trhu s podílem nižších desítek procent, který mají i ostatní velcí hráči,“ říká Nadella. Microsoft i se společností Activision Blizzard tak sebe staví pod Tencent a Sony, čímž dokazuje, že k žádnému výkyvu nedojde. „Ano, budeme velká firma, ovšem na místě, které je velmi roztříštěné,“ dodává pak znovu a nepřímo zmiňuje myriádu dalších velkých i menších společností, v nichž se produkuje herní obsah.
Zajímavá je ale i další perspektiva, kterou CEO Microsoftu předkládá – ptá se totiž, jaká je největší otevřená distribuční platforma pro herní obsah, a hned si odpovídá – Windows. „A největším digitálním obchodem na Windows? Steam. A to není náš obchod. Lidé mohou použít jakýkoliv platební nástroj, zatímco všechny ostatní herní distribuční platformy jsou uzavřené,“ dodává Nadella a věří, že bez ohledu na objektivní posílení Microsoftu v souvislosti s akvizicí může společnost i nadále vytvářet distribuční prostor pro spoustu dalších firem, a třeba i prostřednictvím xCloudu.
A tím se dostáváme k plánům, které už sice pozbývají jasněji specifikované kontury, ale rozhodně zapadají do moderních trendů a velké společnosti za nimi jdou. Řeč je o metaverzu, jak ale uvádí Nadella, můžeme se o tomto termínu bavit také jako o dalším internetu. „Metaverzum je v podstatě o vytváření her. Jde o to, aby bylo možné umístit lidi, místa a věci do fyzikálního enginu a aby se všichni lidé, místa a věci v tomto enginu vzájemně propojili,“ vymezuje CEO Microsoftu. Právě ono spojování lidí ve virtuálních světech pak ale přirovnává k hrám, takže věří, že právě herní firmy budou mít dostatek prostředků, nápadů a know how, aby něco takového vytvořily. A i za tímto účelem podle Nadelly Microsoft kupuje právě Activision Blizzard.