V srpnu to bude 25 let od vydání rozšíření The Conquerors pro legendární Age of Empires II: The Age of Kings z roku 1999. Tento dodatek představil pět nových frakcí, jimiž byli Aztékové, Mayové, Španělé, Hunové a překvapivě také Korejci. Jejich přítomnost nebyla původně v plánu a do hry se dostali vyloženě až na poslední chvíli, přičemž celý tento proces byl mimořádně zajímavý a také hektický. O historku z vývoje se na svém Twitteru podělil designér Sandy Petersen, jenž v Ensemble Studios na hře i jejím dodatku pracoval, ale mimo jiné vytvořil i Call of Cthulhu nebo se podílel na sériích Doom a Quake. Microsoft dle jeho slov vývojářům těsně před vydáním zavařil a důvodem byl… StarCraft.
In 1999, I was assigned to design the expansion pack to Age of Empires 2. I chose The Conquerors as the theme, and wishing to have 4 civs (as we had on Rise of Rome), I chose the Spanish, the Aztecs, the Huns, and the Mayans.
The project went ahead extremely well. We were… pic.twitter.com/b7Af0djI8a
— Sandy Petersen (@SandyofCthulhu) March 18, 2025
Peterson vzpomíná, jak byl v roce 1999 pověřen navržením rozšíření, s tím, že si jako jeho téma zvolil dobyvatele (The Conquerors) a že chtěl mít opět čtyři národy, stejně jako v rozšíření Rise of Rome pro první díl. Vývoj podle něj probíhal více než dobře, v lednu 2000 už měli mít dokonce skoro hotovo, a to celých pět týdnů před plánovaným datem, proto už se pomalu těšil na práce na třetím díle. Najednou se ale měl ozvat Microsoft, který přišel s nečekaným požadavkem v podobě přidání Korejců do hry. Petersen měl oponovat a argumentovat tím, že Korejci nebyli dobyvatelé, a proto se do tohoto dodatku nehodí, na což měl však Microsoft protiargument, opět podobně zajímavý jako samotný požadavek. Microsoft se tak dle Petersena měl rozhodnout kvůli úspěchu StarCraftu od Blizzardu v Jižní Koreji, kde se tehdy prodaly tři miliony kopií. Peterson měl tentokrát argumentovat tím, že ve StarCraftu se Korejci nenachází, tudíž jejich přítomnost má nulovou souvislost s úspěchem hry, na což však Microsoft dle jeho vzpomínek neslyšel a znovu zopakoval svůj předchozí argument.
Tehdy mělo být jasno, že nemají na výběr a budou muset ve zbývajících pěti týdnech Korejce přidat, jelikož nedostali žádný čas navíc. Vývojáři tento nelehký úkol sice splnili, ale dopustili se několika chyb, což mělo dokonce i právní dohru. Korejské želví lodě měly špatný vzhled, ačkoli vycházely z legitimního zdroje, který se však Korejcům dle Petersena nelíbil. Japonské moře ve hře pojmenovali Sea of Japan, nicméně Korejci prosazují název Východní moře (East Sea), přičemž jde o předmět sporu. A posledním problémem byla zmínka o japonské invazi do Koreje neboli Imdžinské válce mezi lety 1592 a 1598, což bylo kolem roku 2000 obzvláště citlivým tématem. Zástupce společnosti Microsoft v Jižní Koreji měl být zatčen a na nějakou dobu zadržen, k čemuž však Petersen nedodává další detaily. Výsledkem každopádně bylo pozitivně hodnocené i dobře prodávané rozšíření, které ovšem navzdory přítomnosti Korejců neprodalo tři miliony kusů, jak si podle všeho Microsoft představoval.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.