branding
Doom Eternal, Bethesda Softworks, Mick Gordon odhaluje detaily o soundtracku Dooma

Mick Gordon odhaluje detaily o soundtracku Dooma

Dva roky stará kauza pokračuje. Lži, vyhrožování a peníze za to, aby Gordon neřekl pravdu

Zdroj: Bethesda
10. 11. 2022
Název: Doom Eternal Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , Žánr: Datum vydání: 20. 3. 2020

Před více než dvěma lety se rozhořela kauza kolem soundtracku k dosud poslednímu dílu série Doom. Byl do ní zcela pochopitelně vtažen dvorní skladatel hry Mick Gordon a producent Marty Stratton, kteří v rozmezí několika týdnů postupně přišli se svou verzí, v níž více, či méně otevřeně obvinili toho druhého a snažili se vysvětlit, proč bylo vydání soundtracku odloženo nebo proč není tak kvalitně zpracované, jak by se od zkušeného Gordona dalo očekávat. Jen pro pořádek uvádíme, že soundtrack vyšel až měsíc po vydání hry, většina skladeb měla drastickým zásahem omezený dynamický rozsah a skladatel Mick Gordon otevřeně mluvil o tom, že se nejedná výlučně o jeho dílo. Krátce poté zveřejnil producent Nick Stratton dlouhý příspěvek na Redditu, ve kterém měl odhalit všechny okolnosti, které stály za vznikem soundtracku a veškerou vinu tím svalil právě na Gordona. Kvůli nedostatečné komunikaci prý došlo na odklad vydání a Gordon podle Strattona musel spolupracovat se zvukovým designérem Chadem Mossholderem z id Software, který na poslední chvíli soundtrack dokončoval.

Dějství I – Nádech před katastrofou

Od zveřejnění zmíněného příspěvku na Redditu uplynuly už necelé tři roky, po které za viníka celé situace považují fanoušci i kolegové právě Micka Gordona. Skladatel se však rozhodl k celé situaci ještě jednou vyjádřit a v opravdu velmi detailním rozboru vysvětluje i za přispění mnoha důkazů v podobě screenshotů a přepisů konverzace, že si Stratton onen hanopis vymyslel, záměrně v něm lhal, uvedl fanoušky v omyl a hlavně způsobil obrovskou profesní újmu, se kterou se Gordon dosud nedokázal vyrovnat. Jde opět o vyjádření jedné strany bez komentáře Martyho Strattona nebo vydavatelů z Bethesdy, nutno ovšem podotknout, že míra detailů a zmíněných důkazů nás nutí přiklánět se ke skladatelově verzi, v níž nechybí popisy nejrůznějších výhružek, odhalování lží, ale také zmínka o tom, že mu id Software nabídl šestimístnou sumu za to, aby přijal falešná obvinění Martyho Strattona, vzal veškerou vinu na sebe a do smrti na dotazy o soundtracku k Doom Eternal odpovídal – bez komentáře.

Zdroj: Mick Gordon, Medium

„Pokud šlo o mě, podepsání smlouvy o mlčenlivosti nepřipadalo v úvahu. Vzdát se práva říkat pravdu jen proto, abych dostal nějaké peníze, bylo zcela nepřijatelné. Pravda je důležitější,“ napsal Mick Gordon a vydal článek, jehož podrobné přečtení mi zabralo téměř hodinu. Přepisovat jej v plné délce samozřejmě není smyslem našeho článku, neobejdeme se ale v některých místech bez detailního popisu některých momentů, ostatně tak, jak upozorňuje sám Gordon. V úvodu varuje, že článek je dlouhý a detailní právě proto, aby v něm nebyly žádné vágní, a tudíž napadnutelné fráze, případně aby nevznikaly další spekulace a dezinterpretace. „Jde o přímou odpověď na Martyho falešná obvinění a budu jmenovat jen ty, které sám jmenoval ve svém otevřeném dopise,“ doplnil na úvod skladatel. Vysvětlil také, že svou analýzou situace kolem přípravy hudby pro Doom Eternal a následného soundtracku neútočí na vedení, id Software ani Bethesdu jako celek a nechce prostřednictvím ní popřít roky nesmírně pozitivní a úspěšné spolupráce se studii pod střechou ZeniMaxu. Nechce tím ani zpochybnit podepsané a platné smlouvy, tedy alespoň ze svého pohledu, a hlavním důvodem, proč analýzu zveřejňuje, je snaha očistit vlastní jméno.

Dějství II – Obtížný vývoj Doomu Eternal

Celý článek strukturuje Gordon do několika kapitol, v nichž mluví nejprve o vzniku hudby a ozvučení pro samotnou hru. Celý projekt označuje za velmi náročný kvůli množství práce, kterou musel odvést, ale také kvůli požadavkům studia id Software a způsobu komunikace. Dva roky před tím, než Doom Eternal vyšel, se Gordon stal součástí projektu, a podle jeho slov po něm vývojáři v podstatě obratem chtěli dodávat finální části hudby. Proti tomu se prý několikrát ohradil s odvoláním na to, že hudba má doplňovat samotnou hratelnost, která však dva roky před vydáním nebyla odladěná a dokončená. „Nedávalo smysl vytvářet hudbu pro úrovně, které ještě měsíce neexistovaly,“ uvádí Gordon, ale naráží tím na další problém. Když vývojáře přiměl k diskuzi nad tím, že nelze hned od začátku spolupráce očekávat finální hudbu, dohodli se na pravidelném zásobování Gordona informacemi o vznikající hře, aby měl podle čeho tvořit hudbu. Jenže lidé, kteří mu měli tyto materiály poskytovat, byli podle skladatele věčně zaneprázdnění a rozhodně neplnili to, na čem se s id Software dohodl. Zmiňuje pak i hádky s vývojáři, kteří například kladli nerealistické cíle, jako natočit hudbu v podání metalového sboru za dva týdny, i když ve skutečnosti tahle práce později zabrala několik měsíců.

Na E3 6. června 2019 mluvila Bethesda o tom, že to bude soundtrack pro majitele sběratelské edice právě od Micka Gordona, aniž by bylo možné v tu chvíli zaručit, že se tak i stane.

O detailech vzniku hudby pro Doom Eternal se Gordon rozepisuje ještě podrobněji, přesuňme se ale s konstatováním, že nebyl příliš spokojený s výší odměny a hlavně použitím nekompletních částí hudby pro různé marketingové účely, konečně k soundtracku. Za první problematickou věc vidí skladatel oznámení soundtracku, na které došlo ještě před tím, než vůbec podepsal jakoukoliv smlouvu, že se o něj postará. Samo o sobě by to asi nevadilo, ale 6. června 2019 na E3 už Bethesda mluvila o tom, že to bude soundtrack pro majitele sběratelské edice právě od Micka Gordona, aniž by bylo možné v tu chvíli zaručit, že se tak i stane. Sám proto později, když s ním studio id Software skutečně smlouvu podepisovalo, varoval před možnými problémy, které by mohly přijít ze strany oklamaných zákazníků, kdyby se na cestě od oznámení či spuštění objednávek až po vydání něco stalo. Gordonovi se také nelíbilo, že mu o tom nikdo neřekl předem s ohledem na měsíce příprav celé akce na E3. Odpovědí od Strattona prý bylo jen to, že nechtěl skladatele vyrušovat od práce, což Gordon samozřejmě odmítá a říká, že by naopak o potvrzení další spolupráce, ovšem bez jeho vědomí a souhlasu, v budoucnu rád věděl.

Dějství III – Soundtrack s autorem, ale bez autora

Zvlášť, když nulová komunikace kolem soundtracku ve skutečnosti ono vyrušení skutečně přinesla, když se Gordon dostal pod ještě větší tlak a vedle práce na hudbě pro samotnou hru měl na oznámené datum vydání hry dodat i soundtrack. Hra byla nicméně i kvůli problémům s jejím vývojem a snaze Bethesdy nedostat se do stejných problémů jako u Falloutu 76 odložena a nové datum stanoveno na 20. března 2020. Pro Gordona přišlo tohle oznámení pouhých 6 týdnů před původním plánovaným datem vydání, takže když se o něm dozvěděl, veškerý stres z dosavadní práce byl rázem zrelativizován a vypjetí, které podle svých slov prožíval, mohlo být mnohem mírnější díky novému časovému plánu. Ještě větším problémem ale měla být výplata, kterou neobdržel 10 měsíců, přičemž skládání hudby pro Doom Eternal vyplnil veškerý svůj čas přidělený k práci a finanční situace celé jeho rodiny se začala pomalu dostávat do míst, kde ji nikdo určitě mít nechce. Až v listopadu 2019 konečně peníze obdržel, čímž byla formálně ukončena spolupráce s id Software, která však měla pokračovat prací na soundtracku. Ani v tu chvíli ale podle Gordona neexistovala žádná smlouva, na základě které měl soundtrack vyrobit, což byl podle něj narůstající, leč ze strany Bethesdy stále ignorovaný problém.

Zdroj: Bethesda

„Studio id Software se odmlčelo a až do listopadu jsem o nich neslyšel. Datum vydání se rychle blížilo a já byl zuřivostí bez sebe, že jsem byl veřejně označen jako autor soundtracku, ale na druhou stranu mi [id Software] upíral možnost na něm pracovat,“ napsal Gordon s odvoláním na to, že přirozeně nechtěl dělat na ničem, co neměl podpořené smlouvou. Obrátil se proto na Bethesdu, obešel id Software i producenta Martyho Strattona a konečně začal nad detaily smlouvy s někým diskutovat. Ke skladatelově radosti se dařilo detaily doladit tak, aby dostal zaplaceno i za předchozí práci na soundtracku pro jinou hru z roku 2015 – resp. jeho další použití, které původní smlouva nezahrnovala – a vše se blížilo k možnosti pustit se do práce. Gordon ale například upozorňuje, i když to Stratton popisoval jinak, že sice nabídl 30 skladeb, ale vzápětí Bethesda uvedla, že už není dostatek času to stihnout, takže sama přišla s nabídkou pouhých 12 skladeb a ještě zmínila, že pokud by se nestihl ideálně zvolený termín 16. dubna, dá se ještě s časem hnout a není nutné jej považovat za 100procentně závazný. I v tomto bodě se tedy rozchází verze obou zúčastněných, když to Stratton ve svém dopise popsal tak, aby vzbudil v hráčích pocit, že Gordon svou práci nestihl a nesplnil předem daný požadavek v počtu skladeb i lhůty, v nichž měl soundtrack doručit.

Intermezzo – Bethesda zasahuje

Smlouvu nakonec obdržel od Bethesdy 48 hodin před vydáním hry, tedy 18. března a nikoliv začátkem ledna, jak uváděl Stratton, s tím, že termín do vydání soundtracku byl vzdálen pouhých 29 dní. I tak ale Gordon doufal, že všechno stihne a ihned se pustil do práce a vnitřně se připravil na čtyři týdny opravdu tvrdé práce. Za první dva týdny byl v polovině, byť s ním stále nemluvili lidé z id Software, kteří měli vybrat skladby a mít nad přípravou soundtracku dozor. Gordon nicméně postupoval intuitivně tak, aby se vše stihlo, a to i s rizikem, že na poslední chvíli přijdou nějaké změny. Ty přišly třináct dní před, když se konečně ozval Marty Stratton, aby Gordonovi sdělil, že termín 16. dubna je na rozdíl od vyjádření Bethesdy absolutně závazný, protože kdyby hráči, kteří si speciální edici s příslibem soundtracku předobjednali, nedostali veškerý slíbený obsah do 20. dubna, mají nárok na vrácení peněz. Stalo se tedy přesně to, před čím Gordon varoval, což je podle něj jedna z mnoha věcí, která byla zkrátka špatně. „Vůbec jsem nechápal, proč mi o tom Marty neřekl dříve. Kdybych o tom věděl, tenhle kontrakt bych nepodepsal,“ dodal skladatel.

Dějství IV – Vůle a nedostatek času

Čas nicméně plynul a Mick Gordon svých 12 skladeb dokázal dodat včas. Jenže, jak už jsme vás informovali v předchozích článcích, do výsledného mixu se dostaly i skladby tak, jak je připravil vedoucí audio designér Chad Mossholder. Stratton tuto část vzniku soundtracku popsal tak, že zapojil Mossholdera na poslední chvíli kvůli neprofesionálnímu chování Micka Gordona, slavný skladatel ale ve svém článku dokazuje, že skladby od Mossholdera vznikaly už minimálně šest měsíců. Z metadat bylo patrné, že na některé ze skladeb se pracovalo už v srpnu 2019, na dalších pak v září a v průběhu října. I to je podle Gordona vysvětlení, proč byl Mossholder schopný přijít s tolika skladbami tak rychle – tedy navenek mnohem rychleji než sám skladatel – a také tuto část Strettonova dopisu označil za výmysl. Rozebral také situaci kolem špatné kvality skladeb, kterou producent omlouval tím, že Mossholder neměl dostatek času, ale Gordon jasně vypíchnul, že nepříjemná praskání a klikání vznikaly na místech, kde audio designér nedostatečně přesně slepoval hudbu z útržků, z nichž se kompletuje celá skladba v samotné hře. Aby sjednotil hlasitost, jednoduše pak ořezal amplitudy a normalizoval je, což má být pravý důvod toho, proč vznikl efekt cihly.

Sám Gordon však odhaluje, že poté, kdy soundtrack vyšel a vyvolal značnou kritiku, měl vůli dále spolupracovat na jeho opravě, k čemuž se nakonec uvolil i Marty Stratton. Situaci si společně vyříkali a rozhodli se, že všechno dotáhnou do cíle jako profesionálové. Gordon uvádí, že se dohodli na několika podmínkách, mezi nimiž bylo jasné vysvětlení situace z obou stran, vzájemné veřejné prohlášení a dostatek času na to, přivést soundtrack do uspokojivého stavu. Podle Gordona slíbil Stratton poslat návrh veřejného prohlášení do druhého dne, ten však v polovině dubna nepřišel a místo toho opět panoval z id Software jen ticho. „Místo toho o několik dní později zveřejnil Stratton svůj otevření dopis na Redditu, ve kterém mě označil za viníka všech problémů spojených se soundtrackem,“ napsal Gordon. Nejhorší prý bylo, že to udělal poté, kdy se dohodli na profesionálním přístupu a dokončení všech prací.

Dějství V – Nejbolestivější lež

Za nejbolestivější lež pak Gordon považuje vyjádření, že měl skladatel nevhodným způsobem komunikovat se zaměstnanci id Software, včetně nařčení ze sexuálního harašení, což měl být i jeden z důvodů, proč vznikl mnohokrát zmiňovaný příspěvek na Redditu. Gordon se proto obrátil spolu s právníky na id Software, nařknul studio z pomluvy a to mu obratem mělo nabídnout šesticifernou částku, aby o incidentu navždy mlčel. Podmínkou přijetí této částky mělo být zachování dopisu na Redditu, prezentování verze Martyho Strattona jako skutečného popisu všech událostí, nemožnost s kýmkoliv v budoucnu mluvit o soundtracku k Doomu Eternal a hlavně také slib ze strany Gordona, že nikdy nebude zle mluvit o Strattonovi a nikom, kdo pracuje pod střechou ZeniMaxu. Jak už jsme uvedli výše, Gordon tuto dohodu odmítl a výsledek vlastní snahy o odhalení pravdy jste si mohli právě přečíst.

Zdroj: Mick Gordon, Medium

Na závěr je nutné dodat, že bez ohledu na důkazy a věcnou argumentaci se opět jedná jen o vyjádření jedné strany. Postoj Martyho Strattona, společností ZeniMax, Bethesda nebo id Software může být jiný a je na nezávislém posouzení toho, kde leží pravda.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru