Nyní, když jsou na stole karty obou předních výrobců konzolí, přichází období vzájemného vymezování vůči postupům konkurence. Ačkoliv mezi Sony a Microsoftem nepanuje bůhvíjaká řevnivost a namísto slovních přestřelek věnují zodpovědní lidé v obou společnostech úsilí k vysvětlení vlastních přístupů k nové generaci, na přímé narážky přeci jen dochází. Naposledy k nim přikročil CEO Sony Interactive Entertainment Jim Ryan v rozhovorech pro magazíny AV.Watch a Games Industry. Vysvětloval, proč nevstupuje PlayStation 5 na trh ve dvou výkonnostně rozdílných verzích, jako tomu je v případě Xboxu, jak se speciální nabídka 18 her pro předplatitele PlayStation Plus liší od Game Passu a jak to bude s dodávkou dalších konzolí po bleskurychlém vyprodání PS5 v předprodejích.
Vzhledem k tomu, že jsme cenu Xboxu Series S a X znali před tím, než s očekávanou informací vyrukovala Sony, rozběhly se na všechny strany nejrůznější spekulace. A ačkoliv se názorově rozcházely – jedni počítali s tím, že Sony určitě zareaguje na konkurenci, zatímco druzí očekávali klidně i o sto dolarů vyšší cenovku – v Sony, zdá se, měli jasno mnohem dřív. Jak jsme vás už informovali v průběhu minulého týdne, podle Jima Ryana a jeho rozhovoru pro The Washington Post byla cena zařízení stanovena už začátkem roku, byť panovaly obavy, jak se vyvine situace ve světě v návaznosti na pandemii koronaviru. „Od začátku jsme vedli s centrálou Sony diskuzi o cenové strategii. Počítali jsme však s 399 a 499 dolary, abychom oslovili co největší skupinu stávající hráčské základny a poskytli vývojářům co nejlepší prostředí pro svou práci,“ vysvětlil pak Ryan pro AV.Watch. Důvodem, proč se zveřejněním ceny Sony otálela tak dlouho, pak podle Ryana leží ve snaze získat co nejvíce možných informací ohledně zmiňované pandemické situaci a ujistit se, že je cenovka 399 dolarů – u nás 10 790 Kč – za revizi bez optické mechaniky nastavena správně.
Ačkoliv už víme, jak bude konzole PlayStation 5 vypadat, rozhodně nepohrdneme skutečnými snímky. Ty přináší dokument tchajwanské komunikační komise, která zařízení vyfotila ze všech úhlů, včetně přiloženého měřítka. Sice stále zprostředkovaně, ale už blízko realitě tak můžeme posoudit, jak ony rozměry 39 x 26 x 10,4 centimetrů vypadají a nutno přiznat, že zejména při pohledu zespodu a shora vypadá PS5 jako solidní macek. Redaktoři The Verge pak uvádí, že se skutečně jedná o největší konzoli novodobé historie. Hravě přesahující rozměry původní revize Xboxu One a pochopitelně i PlayStationu 3.
„Je velmi důležité, že digitální edice je úplně stejná verze PlayStationu 5. Má identické funkce, stejnou architekturu, stejný výkon. Jediný rozdíl je v absenci mechaniky,“ vysvětlil pak Ryan dále a dostal se tím ke komentáři na konto filosofie Microsoftu, který vedle Series X uvede na trh také méně výkonnou verzi Series S za 7999 Kč. „První věc, kterou bych chtěl říct, že respektujeme úsudek a vizi naší konkurence. Ostatně, cena je jedním z nejdůležitějších faktorů. Jsme si však stoprocentně jistí naší strategií a jejími dopady,“ říká šéf PlayStationu. První věc, na kterou naráží, vychází podle jeho slov z historie, resp. nepříliš uspokojivých výsledků konzolí, jejichž výrobci snižovali výkon, aby se vešli do požadované cenovky.
Historie však takových případů mnoho nezná a když už při procházení seznamů dosud uvedených konzolí narazíte na výrazně levnější a hardwarově méně výkonný kousek, šlo naopak většinou o úspěch. Za všechny můžeme samozřejmě uvést fenomenálně úspěšné Nintendo Wii, které se na trhu objevilo rok po Xboxu 360 a ve stejné době jako PlayStation 3, s aktuální situací ale nelze tento příklad použít. „Díky našemu výzkumu víme, že si lidé kupují herní konzoli, aby ji mohli používat 4, 5, 6, nebo dokonce 7 let. A chtěli jsme jim dát jistotu, že aktuální produkt bude mít v budoucnosti hodnotu. Nechceme nabízet nic, co bude už za pár let nepoužitelné,“ říká nyní už trochu jasněji Ryan. A pro vysvětlení ještě doplňuje, že hlavním smyslem existence digitální edice PlayStationu 5 je právě reakce na to, co podle Sony za dva tři roky přijde. Digitalizace je fenomén, kterého si jistě všímáte i vy sami a podle Sony už zahrnuje fyzický prodej her pouze třetinu z celkového objemu.
Bez ohledu na to, že podle Ryana ne všichni z více než 100 milionů hráčů na PS4 tituly jako God of War, Uncharted 4, Days Gone, Batman Arkham Knight nebo The Last Guardian vyzkoušeli, hlavním důvodem k vytvoření kolekce je snaha oslovit úplně nové hráče.
Další důležitou věcí, která se probírala po PlayStation 5 Showcase, byla nabídka her v rámci balíčku PlayStation Plus Collection. Mezi osmnácti tituly, které dostanou předplatitelé PS Plus jsou totiž ty nejvýraznější hry končící generace a mohlo se zdát, že Sony chce začít konkurovat Microsoftu i na poli služby připomínající Game Pass. Tak to ale není a Ryan opět rozklíčoval, proč něco takového hráčům nabízí. Bez ohledu na to, že podle Ryana ne všichni z více než 100 milionů hráčů na PS4 tituly jako God of War, Uncharted 4, Days Gone, Batman Arkham Knight nebo The Last Guardian vyzkoušeli, hlavním důvodem k vytvoření kolekce je snaha oslovit úplně nové hráče. „Ti, kdo se budou o kolekci zajímat nejvíc, jsou lidé, kteří si nikdy nekoupili PS4 a chystají až nákup PS5. To znamená, že v nabídce leží dostatečná hodnota pro stávající předplatitele PS Plus a stejně tak jde o velmi výrazný nástroj, jak přilákat nové zákazníky,“ říká Jim Ryan. Na konto podobnosti s Game Passem pak pro Games Industry řekl, že takovou službu nevidí jako udržitelnou. O službě prý interně několikrát diskutovali, ale došli k závěru, že kolekce her za předplatné není něco, co by definovalo herní platformu. „Touto cestou se nevydáme a neplánujeme zpřístupňovat nové hry formou předplatného. Vyvinout je stojí miliony dolarů, někdy i přes 100 milionů, a tím pádem to není udržitelné,“ dodává šéf SIE.
Let’s be honest: PS5 preorders could have been a lot smoother. We truly apologize for that.
Over the next few days, we will release more PS5 consoles for preorder – retailers will share more details.
And more PS5s will be available through the end of the year. pic.twitter.com/h1TaGsGBun
— PlayStation (@PlayStation) September 19, 2020
Posledním a v tuto chvíli zřejmě nejožehavějším tématem, je množství konzolí dostupných na listopadový launch. Jak jste si už sami určitě všimli, i české obchody hlásily po několika hodinách od spuštění předobjednávek vyprodáno a další kusy slibují až na únor 2021. Situace ve světě je navíc zcela identická, hráči vyjadřují své obavy a Sony se z druhé strany nachází pod obrovským tlakem, na jehož konci může být značná finanční ztráta kvůli neodbavení třeba i mírně impulzivních objednávek. Sony nicméně na sociálních sítích ujišťuje, že už za pár dní uvolní k předobjednávkám další kusy a obchodníci budou už v příštím týdnu informovat o důležitých změnách. „Buďme upřímní: předobjednávky PS5 mohly proběhnout hladčeji. Za to se vám opravdu omlouváme. Další PS5 budou dostupné do konce roku,“ zní vyjádření Sony.
Jednou z věcí, nad kterou se v souvislosti s PS5 stále vznáší spoustu otazníků, je uživatelské rozhraní. Sony zatím neposkytla ani screenshot, určitý náznak ale nakonec přichází z patentu, kterého si jako první všimla komunita na diskuzním portálu Resetera. Týká se hlavního menu a zpracování jednotlivých položek, zahrnující statistiky z dané hry, možnost jejich sdílení, pravděpodobně i dříve spekulované spouštění konkrétních částí hry přímo z menu konzole, případně herní tipy nebo vyhledávání. Pro představu je vše demonstrováno na hře Horizon od Guerrilla Games.
Zajímavé také je, že čísla z prodejů konzole ve Spojených státech poukazují na to, že mnohem větší zájem je o dražší verzi PS5 s mechanikou, a to přibližně v poměru 80 ku 20. Řetězec Best Buy v Kanadě pak uvedl, že během minulé středy bylo předobjednáno 19 tisíc kusů standardní edice a pouhé 3 tisíce digitální, tedy přibližně 14 procent z celého objemu. Ve skutečnosti to ale nemusí odrážet skutečný zájem zákazníků, nýbrž dostupné množství digitálních edic a hlavně zájmu Sony a obchodníků tyto verze konzole prodávat. Ačkoliv můžeme i vzhledem k nárůstu ceny her pro PS5 usuzovat, že Sony nakonec z majitelů digitální edice dostane 100dolarový rozdíl zpět, začátek cyklu bude řízen právě prodeji hardwaru a možná i proto Sony nedodala tak velké množství levnějších kusů. Pro obchodníky se pak zcela digitální konzole rovná malé katastrofě a jistě si i vy sami umíte představit důvody, proč by ji rádi vůbec nenabízeli. Z prodejců fyzických kopií se postupem času stávají v celém řetězci stále postradatelnější entity a tohle by konec kamenných prodejen, ale lépe řečeno jejich nutnou transformaci pouze urychlilo.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
GamePass je sice pro zákazníka skvělá koupě, ale k tomu, aby nebyl ztrátový (natož ziskový), potřebuje vyšší desítky (spíše stovky) miliónů předplatitelů (Spotify a Netflix byly snad 10 let ve ztrátě). V současnosti po 3 letech na trhu má 10m abonentů, což je prostě strašně málo, s ohledem na potencionální základnu zákazníků (vyšší stovky miliónů na pc a zhruba 50 miliónů na x1) a doslova pár korun, za který jej MS nabízí. MS očividně považuje GP za dlouhodobou investici s návratností v řádu 5 a více let, která má přinést konkurenční výhodu, do jisté míry prestiž a silnou pozici na rodícím se trhu game on demand. Než se tak ale stane, bude GP muset hodně finančně podporovat, což se očividně Sony alespoň v tuto chvíli nechce a vlastně to ani nepotřebuje. Osobně preferuji, aby Sony investovala prostředky, které by musela vkládat do podpory nějaké GOD služby, raději do nových ip a exkluzivit obecně nebo akvizic nových studií.
Mě osobně Game pass sedí. Je to ideální rodinné předplatné. Každý si v něm najde to svoje za jedny peníze. A to ujišťuji, že si hry i kupuji. Za 1.5 roku jsem si koupil několik krabicovek i digitálek. Takže GP pro mě není jediný zdroj her. Naposledy jsme předobjednal Mafia Trilogy a to mám 1, 2 i 3 na PC i xboxu. Ale tohle je srdcovka a chci vývojáře podpořit za ten dabing. Takže ty pohádky jak GP ničí herní trh bych nebral vážně.
Nový Sko je podle mě úplně v pohodě. Stejná architektura, stejné vychytávky nové generace, jen menší disk a slabší grafárna pro full HD. Jako našim dvěma dětem do pokojíku s game passem úplně ideální. Dnes se přetahujeme o xko v obýváku. Takhle si dám do obýváku plnotučné Series X na moje hry a děcka si ten svůj Fortnajt a fifu daj v pokojíku na Full HD telce a všichni jsou spokojení. A rodinné hraní si dáme společně u velký telky ve 4K a 60 fps. Proč bych měl dětem kupovat další Xko?
Tak já si myslím, že je to naopak velmi dobrý tah.
xCloud je budoucnost. Otázka 5-7 let a bude to běžné jako dnes Netflix. A já s tím problém nemám.
Sony sází na fanatické fanoušky a jim PR řečičky servíruje, protože oni jsou na internetu a sociálních sítích hodně viditelní a nahlas křičí viz. diskuze na konzolistovi, to je občas počteníčko. Ale tihle jsou v menšině. Mainstream tyhle války neřeší.
Čas ukáže, která strategie je lepší, ale já si tipnu, že vítězné nakonec budou obě a i Sony postupně přejde na služby, jen to teď pro její věrné není příjemná zpráva a tak jim to podává jinak.
Co je ale důležité je, že je jedno jaká platforma to nakonec bude. Důležitý bude vždy obsah a už je jedno, jestli se k němu dostanu přímým nákupem nebo službou jako xCloud nebo Game pass. Takže MS hlavně musí zamakat na tom obsahu.
Proč i já uvažuji o Xbox ? Protože Sony právě usnulo a nevidí jak GamePass mění předplatitelské služby ,a ty konečně dávají smysl .
Kdo chce platit Sony aby mohl dostat funkční multiplayer může pokračovat v placení PS Plus , kdo vnímá co se děje nechá Sony ještě chvilku času aby se vzpamatovala…
Nemyslím si, že by tě hráči měli přesvědčovat ke koupi jedné či druhé platformy a nebo, že by jsi si měl sám před sebou zdůvodňovat, že jsi si správně vybral, to by totiž znamenalo, že o své volbě máš pochybnosti.
Já preferuji služby jako GP, Netflix atd, ale kupuji i digitál i krabičky. Knížky si kupuji klasické, ale i ty elektronické. Využívám možností doby a technických vymožeností.
A ano je to o hrách a doufám, že díky lepší konkurenci jich bude více a hlavně více těch propracovanějších. Kdy to nebude jen nasriptovaný singl plyer příběh s naleštěnou grafikou, ale i s lepší inteligencí NPC, lépe reagujícím prostředí hry na mé skutky atd. A to se do budoucna neobejde bez výpočtů v cloudu. Takže online nás stejně nemine. Jinak se zásadní pokrok konat nebude.
Takže já jsem rád, že MS i Sony volí rozdílnou cestu a my zákazníci máme tak možnost říci, jakou cestou chceme jít.
PS – knížky jedine papírové, protože te vůni se nic nevyrovná.
Tím však nesnižuji jejich kvalitu ba naopak. Tím, že je jich pár jsou špičkové, bo jejich vývoj je prostě na roky. Totéž je u knih či filmů přece.
Proto je taky Sony využívá, nic proti tomu. I Nintendo to tak dělá a MS na tom také pracuje. Akorát, MS volí jinou cestu k přístupu k těmto hrám, protože tlačí na prodej služeb a ne na prodej HW. Ale v tom snad není problém.
Každá firma si jde svou cestou, ale obě chtějí to samé. Prodat nám jejich zboží či obsah.
Mě třeba u Sony vadí, že ty exklusivní tituly jsou ze stejného ranku příběhovka z pohledu třetí osoby. A to říkám jako člověk, který tyhle hry miluje a je to společně se závodními hrami můj herní vkus. Ale díky GP jsem ochutnal i jiné hry a zjistil jsem, že first person hry mi z gauče moc nejdou a ani nebaví, na multiplayer jsem vyloženě levej a jednoduše rád hltám příběhy ve hrách.
Moje dcerky to mají zase úplně obráceně a jedou jen Minecraft, online hry, a třeba takové Sea of Thiewes jedou furt.
Manželka zase miluje plošinovky a Ori je její obíbená hra.
Takže ano Sony má pár exkluzivek, které např. mě hodně lákají a být svobodný jdu do PS5, ale mám rodinu a všechny nás hraní baví, je pro nás Xbox a jeho služby nejlepším řešením a exluzivky hold oželím. A až nebudu muset kupovat konzoli a jet jen xCloud nebo jiný Sony cloud, tak budu asi nejspokojenější, protože pak si vyberu ten svůj obsah a nebudu uzamčen na jednom HW.
Jo a kupovat herní PC, Xbox, PS i Switch fakt nebudu, zas tolik času hraním netrávíme.
Mozna v budoucnu zakoupim XBox Series X – tam mam moznost zahrat si RDR2 a chronologicky i RDR1
Není pro mě problém kupovat hry nebo si platit nějakou službu, ale je pro mě voprus kupovat hw, když mě zajímá vlastně jen obsah.
Ale tahle doba ještě není a nějakou dobu si počkáme na plnohodnotný zážitek z hraní bez nutnosti mít dedikovaný hw.
Jo a dualsense na PS5 musí být pecka. Takže se těším na první recenze téhle novinky v reálných hrách a doufám, že se MS pochlapí a přinese něco podobného, protože tohle je určitě víc pro hráčské než 4K nebo nedej bože 8K. Když to budou mít oba, budou to využívat i multiplatformní hry a o to víc zážitků. Tak Phile výkon a GP není všechno, chtělo by to i nějaký ten herní pocit navíc kámo!!!
A ano papírová kniha je samo o dost jiný zážitek. Komiks jedině papírový, ale časopis klidně elektronicky. každé má svoje.