Představení nové Mafie máme za sebou, přičemž jsme se v souvislosti s premiérou plnohodnotného traileru dočkali několika nových screenshotů a nového popisu hry, díky němuž jsme se letmo seznámili i se zcela novým hrdinou i mafiánskou rodinou, s nimiž jsme zatím napříč sérií Mafia neměli tu čest. Již víme, že náš mladý budoucí mafián se jmenuje Enzo Favara a dává se do služeb Donu Torrisi a jeho rodině. Též jsme se dočkali upřesnění, že hru Mafia: Domovina můžeme vyhlížet už v létě 2025. S dalšími informacemi nad rámec oficiálního popisu a tiskovky nicméně přišel magazín Xbox Wire. Ten vyzpovídal game directora Alexe Coxe, jenž je s týmem od Mafie II. O některých věcech pak mluvil společně s prezidentem Hangaru 13 Nickem Baynesem pro IGN.
Mafia: Domovina je lineární hra se silným důrazem na příběh a filmový zážitek, která se nevrhá do otevřeného světa, čímž se opět přibližuje prvním dvěma titulům. V žádném případě by neměla být srovnávána s GTA VI, které by ostatně mělo vyjít nedlouho poté. Podle Baynese nás nečeká nekonečné hledání a plnění vedlejších úkolů a aktivit napříč mapou, namísto toho budeme prožívat v tomto světě příběh, který ovšem nebude bránit průzkumu. Hráči se mohou vyšvihnout na koně a vyrazit do dáli, samozřejmě je možné usednout i do auta, případně na cestu vyrazit po svých. Výraznou změnou je každopádně oproti předchozím dílům cesta zpět do minulosti a na rodnou Sicílii. Podle Coxe vývojáři stejně jako u měst Lost Heaven, Empire Bay i New Bordeaux usilovali o co největší důraz na detail a autentické zpracování. Zde má navíc Sicílie vyloženě působit jako další z ústředních postav celého příběhu.
Aby se jim podařilo vytvořit co nejuvěřitelnější digitální podobu Sicílie, sami ji navštívili, což ovšem není zase tolik netradiční, navíc tak činili už u předchozích titulů. Tentokrát se však rozhodli navázat spolupráci se sicilským herním studiem Stormind Games, které jim bylo nápomocno během tamního průzkumu. Samozřejmostí jsou pak konzultace s odborníky, kteří pomáhají hru obohatit o všechny potřebné a hlavně správné detaily. Cox zmínil, že řešili věci jako lidovou hudbu, zdivo, ale třeba také pořádné sicilské nadávky. Nešlo ale jen o historiky, ale také třeba o odborníky na nože, které budou zajímavým obohacením zbraňového arzenálu i soubojového systému. Dobré bylo, že spousta lokací i dnes po více než sto letech vypadá stále podobně, jako kdysi. Nečekají nás žádná velká města, těch přece jen ani na Sicílii mnoho není, povětšinu času se budeme prohánět po venkově.
Zajímavou lokací budou vedle různorodých vesniček nepochybně i sirné doly, jež jsme mohli spatřit už v traileru. Enzo je totiž sirotek a dětství strávil právě tvrdou prací v těchto dolech, k níž byly často využívány děti, aby vynášely rudy na povrch. Těmto dětem, respektive chlapcům, se pak vyloženě přezdívalo „carusu“. Enzo vyrůstal v tomto lhostejném a drsném prostředí, s málem a bez rodiny, později si ovšem našel cestu k mafii – s tou se seznámíme přímo ve hře. A zde našel svou skutečnou rodinu, která mu navíc umožňuje vystoupat ze skromných poměrů a vydobýt si postavení a respekt. Podle Bayenese si hráči Enza oblíbí, jelikož je jinačí než protagonisté ostatních her a má jedinečný příběh.
A proč opuštění Spojených států? Vývojáře na obrácení času a změny kontinentu zaujala možnost po několika érách americké mafie prozkoumat to, odkud tohle celé vlastně vzešlo, a co bylo na počátku. Zajímavé to nebude jen pro hráče, jelikož to byl i svěží závan pro samotné vývojáře, kteří mohli pracovat na něčem jiném než na rušných metropolích. Zároveň mohli nabídnout jiný pohled na některé prvky a představit nové, například již zmíněnou jízdu na koni a souboje na nože, ale také rané automobily, které ještě bude nutné startovat klikou. Od nich pak nemůžeme očekávat nijak závratné rychlosti, zvláště na zaprášených cestách, ale přesto se můžeme pustit do honičky s nepřáteli. Hratelnost bychom měli vnímat jinak především v přestřelkách, které nebudou tak akční, což je něco, co jsme zažívali především s ostříleným Lincolnem v Mafii III. Zde bude nutné i kvůli starším zbraním přistupovat k boji a přestřelkám trochu jinak.
Skutečnost, že se jedná o prequel, navíc znamená vhodný vstupní bod do série pro všechny nováčky, kteří se zatím do žádného mafiánského dobrodružství nepustili, ač tak mohli učinit už třeba i s přístupnějším remakem jedničky. Příběh je zcela nový, stejně tak postavy, znalci série ovšem mají být svědky okamžiků, kdy se některé věci propojí s těmi ostatními. Zatím však nebylo upřesněno, co přesně to bude znamenat, zda například potkáme někoho konkrétního a známého, kdo se mohl tou dobou ještě zdržovat na Sicílii… Když už však byla řeč o obsazení, podle Coxe nabídne The Old Country dosud nejlepší herecké výkony v sérii, ačkoli musí chválit i ty předchozí. K jejich zachycení opět použili nejmodernějších technologií motion capture, aby obsáhli všechny emoce a nuance, celkovou věrnost a zpracování postav pak povyšuje ještě přechod na Unreal Engine 5, který nahradil jejich vlastní engine.
Mafia: Domovina vyjde v létě 2025 na PC, PlayStation 5 a Xbox Series s českým dabingem. Více informací o hře naleznete v našem archivu.