Aby mohlo něco nového začít, něco jiného musí nejprve skončit. Přesně tohle bude případ Baldur’s Gate III a vývojářů ze studia Larian, kteří už vědí, v jakém bodě se začnou od hry vzdalovat a předávat ji přímo do rukou hráčů. Generální ředitel studia a jeho zakladatel Swen Vincke to naznačil v rozhovoru pro magazín Eurogamer, v němž potvrdil, že tým se už chystá na vývoj dalšího titulu a právě z těchto důvodů k němu musí přetáhnout i lidi zaměstnané postupným vylepšováním Baldur’s Gate III. Oním momentem, kdy se začnou vývojáři od fantasticky hodnoceného RPG vzdalovat – byť i nadále slibují technickou podporu – bude vydání nástrojů pro výrobu modifikací, datum pro něj ale zatím nemají.
Mod support in Baldur’s Gate 3 will be final handover moment to players, says Larian CEOhttps://t.co/N0iyr270N4 pic.twitter.com/8Hud57Gffn
— Eurogamer (@eurogamer) June 17, 2024
„Jedna z velkých věcí, na které nyní aktivně pracujeme, je možnost pro hráče, aby mohli sami modovat Baldur’s Gate III,“ uvedl Vincke. Jedním z důvodů je, aby si mohli nerušeně do hry cokoliv vyrábět, zároveň jde ale podle Vinckeho o několikrát zmiňovaný mezník, kdy bude hra plně patřit právě hráčům. Vincke nicméně naznačil, že se vývojáři zatím ještě nepřiblížili vydání a stále by měl platit dřívější odhad, že dříve než v září nástroje pro výrobu modifikací dostupné nebudou. Přesto se na předání hry do rukou hráčů Vincke upřímně těší a snad to bude i pro hru signál, že se může konečně naplno oddat nejrůznějším myšlenkám a možnostem, například v souvislosti s totálními konverzemi nebo přidávání obsahu.
Co se týče nové hry, Vincke nebyl nikterak konkrétní, již poněkolikáté ale potvrdil, že na ni jeho tým už pracuje. „Chceme se posunout a dělat nové věci,“ řekl pak Vincke a podtrhnul, že v Larianu pracují lidé, kteří žijí z možnosti tvořit. Britský Eurogamer také připomněl, že již dříve Swen Vincke potvrdil i pro další projekt fázi předběžného přístupu, která se v předchozích případech studiu velmi osvědčila. Natolik, že by Vincke doporučil podobný postup všem vývojářům, i když chápe a respektuje, že ne všichni mohou touto cestou jít. Zároveň také souhlasí, že nechat titul v programu předběžného přístupu několik let, může komunitu unavit, proto je prý nutné přistupovat i k early accessu jako k živému projektu, který hráči stále hrají a podle toho se i k projektu chovat. Uvidíme tedy, jak to nakonec v případě budoucí hry od Larianu dopadne, hádáme ale, že jasno budeme mít až za relativně dlouhou dobu.
Kromě chystaných modifikací vám nicméně čekání na další hru od Larianu může ukrátit také fascinující projekt programátora Alexe Bowena. Ten si předsevzal, že Baldur’s Gate III rozběhne na více než 40 let starém notebooku Tandy TRS-80, jednom z prvních komerčně prodávaných notebooku historie. Samozřejmě nelze očekávat, že na něm poběží hra v podobě, jakou znáte z PC nebo konzolí. Přesto Bowen dokázal přeložit první akt hry do vlastního enginu Dungeon Delver a přinést trochu okleštěnou verzi prvního aktu se všemi známými postavami a většinou lokací. Od počítače s 8bitovým procesorem a frekvencí 2,4 MHz, několik kilobajtů velkou (malou?) operační pamětí a malým displejem s rozlišením 240 x 64 bodů, samozřejmě nemůžete čekat zázraky, ale kolem a kolem se malý zázrak vlastně stal.
Jak popisuje Bowen ve videu, hru lze hrát například jako JRPG, spolehnout se při tom na pravidla D&D verze 5.1 a užít si většinu podstatných momentů, které můžeme znát z původní hry. Důvod, proč něco takového vytvořil, je pak velmi prostý – protože chtěl a mohl. Nic dalšího – lepšího, ani horšího – za tím není.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Protože na množství záleží.
A ano, komunita má svůj vlastní názor, zkušenosti a není těžké to třeba z těch for na steamu vyčíst.
Ale aby bola BG 3 v takomto retro štýle hrateľná aj na notebooku z roku 1982, tak to je dobrý bizár. To chcelo veľa ústupkov a kompromisov 😀