Kdy? Jedna z nejčastějších otázek, kterou hráči na dálku adresují vývojářům. Opravy, vylepšení, debutové trailery, gameplay záběry a samozřejmě datum vydání. Kdy to bude, kdy se toho dočkáme? A vzhledem k tomu, jak často tahle otázka padá, naučily se kolem ní jednotlivé firmy tančit obřadní tance a staví na nich celé promp kampaně. Tuhle hru hrají obě strany, mají to tak rády a všechno se zdá být v pořádku. Pak ale status quo někdo naruší, přepne na odlišnou rétoriku a hráči jsou zmatení, pochybují a stále se ptají – tak kdy?! Stejně jako v případě Death Stranding, kolem kterého se v posledních dnech hodně mluví, ať už v souvislosti s Russia 2055, náplní hry obecně nebo právě kvůli datu vydání. Co když ale sám Hideo Kodžima už potvrdil, kdy hra vyjde, jen hráči tuhle informaci nevnímají jako relevantní, protože nebyla přilepena na konec některého z trailerů, jak jsou zvyklí?
Death Stranding bylo představeno na E3 v roce 2016. Tehdy ještě světem her hýbala kauza Kodžimova odchodu/vyhazovu z Konami a hráči byli nevýslovně natěšení na to, jakým směrem se legendární designér vrhne tentokrát. A i když toho první teaser příliš neprozradil, reakce byly bouřlivé a neutuchají dodnes. Během dalších dvou let se hra dočkala řady trailerů, viděli jsme také první gameplay a k Death Stranding odbíhaly snad všechny rozhovory, které v uplynulých letech Kodžima poskytnul. A právě v nich několikrát poukázal na to, že datum vydání je už interně nastaveno, aby o něm později začal mluvit mnohem otevřeněji. V souvislosti s tím, na co Kodžima upozorňoval například v rozhovoru pro Gamerant před dvěma lety, pak můžeme brát aktuální náznaky se značnou jistotou a očekávat vydání hry v letošním roce.
Ve vzpomínaném rozhovoru Kodžima řekl, že ačkoliv ho může mít spoustu lidí za perfekcionistu, který řeší každou maličkost, zakládá si také na dodržování termínů. Tím samozřejmě nepopírá dlouhý vývoj některých z jeho předchozích titulů, ale pokud už někdo s datem vydání interně operuje, Kodžima dělá maximum pro to, aby hra nemusela být odložena. Tím se dostáváme k prvním náznakům, které se objevily během Tokyo Game Show v září roku 2016 – na oficiálním twitterovém účtu Kojima Productions se objevila zpráva, že hra vyjde před olympiádou v Tokiu v roce 2020 a před uvedením „nové Akiry“, čímž se má na mysli nová inkarnace kyberpunkového anime z roku 1988. V souvislosti s Akirou se nicméně řeší pravděpodobně i jeden „ztracený překlad“, neboť některé ze zdrojů uvádí, že Kodžima mluvil na TGS přímo o roce, ve kterém se Akira odehrává – 2019 – což by implikovalo vydání už loni a zároveň by pak nedávalo smysl zmiňovat na Twitteru novou Akiru. Buď jak buď, považujeme tenhle případ za standardní nedorozumění, které v překladech vzniká běžně.
Další náznaky toho, že hra vyjde už v letošním roce, poskytl herec Norman Reedus, který v Death Stranding ztvární jednu z hlavních postav Sama Portera Bridgese. Koncem loňského roku se coby host objevil v podcastu Dana Foglera a o hře se nečekaně rozpovídal. Dozvěděli jsme se tak například o Samově fóbii z doteků, což je naznačované téma od prvního videa, nebo o velkém důrazu na lidské vztahy a nutnosti stavět mezi nimi pomyslné mosty. Slavný herec také naznačil, že hra má být poměrně složitá ve svém konceptu i filosofii, ale že se do ní hráči určitě rychle dostanou. Snažil se rovněž popsat, jakým způsobem Kodžima pracuje a vykreslil ho k radosti všech fanoušků jako geniálního tvůrce, který má vždycky nějakou věcnou připomínku a konstantně vylepšuje všechno, co mu přijde pod ruku. Na otázku trochu zaskočeného moderátora, kdy se tedy téhle skvělé hry dočkáme, pak odpověděl překvapivě otevřeně: „Mám ještě tento týden nějaké natáčení tady v New Yorku [v souvislosti s Death Stranding], ale hra by měla vyjít v příštím roce, možná už někdy na začátku.”
Ačkoliv může mít spoustu lidí Kodžimu za perfekcionistu, který řeší každou maličkost, zakládá si také na dodržování termínů.
Nezdá se přitom pravděpodobné, že by Reedus nevěděl, o čem mluví nebo si nebyl vědom toho, jak se to s daty vydání má. Uvážíme-li, že je u vývoje od začátku, s Kodžimou se přátelí a musel být součástí nejednoho interního jednání, nevyzradil by cokoliv jen tak, mimoděk, podobně jako se typicky děje například u cizojazyčných dabérů konkrétních titulů. Podtrhuje tedy Reedus přesvědčení, že Kojima Productions nic neskrývá a o datu mluví otevřeněji než většina ostatních? Dáme-li stranou únik informací kanadského Walmartu, který předpověděl například Rage 2 a který počítá s Death Stranding na 30. června tohoto roku, máme tady ještě jednou muže číslo jedna. Hideo Kodžima totiž v aktuálním čísle magazínu Famitsu položil prostřednictvím novoročního přání od Kojima Productions otázku: „Je rok 2019 rokem velryby? Těšte se na Death Stranding.“ A vzhledem k tomu, že podle čínského kalendáře je rok prasete, reakce na sebe nenechaly dlouho čekat.
Velryby jsou spojovány se hrou od prvního traileru a mají konkrétní i veskrze alegorický význam. V prvním případě je můžeme ve videu spatřit vyvržené na pláži a není bez zajímavosti, že se tento akt zoufalství v angličtině nazývá stranding. V případě ropné či chemické havárie jsou zmatené velryby hnány úzkostí a strachem pryč ve snaze najít bezpečné místo v oceánu, často však končí na plážích, kde bez pomoci člověka umírají. Druhý, tedy symbolický význam, pak mají velryby pro Death Stranding z toho důvodu, že jde pro velryby v mnoha případech o nevratnou situaci, po níž následuje smrt. A tím se opět dostáváme k náznakům toho, o čem má hra být – čili k otázkám o smrti, nezlomnosti kruhu života, vzájemných vztazích, podpoře, lásce i tragédii.
A to všechno možná už letos.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.