Artifact měl lidem z Valve posloužit jako odrazový můstek do nové éry. Po řadě let, kdy svoji pozornost věnovali takřka výhradně Steamu, se chtěli opět vrhnout na vývoj her a ukázat fanouškům, že na své kořeny nezapomněli. Jak už ale zřejmě tušíte, tyto plány jim prozatím nevychází, bez ohledu na to, že byl Artifact kladně přijat v recenzích. Fanoušci se totiž ke karetní hře z univerza oblíbené Doty 2 velmi rychle otočili zády a takřka ze dne na den ji přestali hrát. Čtyři roky vývoje tak přišly vniveč a k dnešnímu dni čítá komunita necelé dvě stovky aktivních hráčů. Co se s Artifactem stalo? A co vedlo k tomu, že ambiciózní hru nikdo nechce? Na to se ptali redaktoři esportového portálu Win.gg dvojice slavných designérů karetních her Richarda Garfielda a Skaffa Eliase, kteří – mimochodem – stáli také u zrodu slavného Magic: The Gathering.
Na úvod je nutné vysvětlit, že oba zmínění designéři pracovali na vývoji hry pod hlavičkou vlastní firmy Three Donkeys uvnitř Valve, dopředu však nebylo zamýšleno, že by se společností Gabea Newella měli zůstat i po vydání. Jejich kontrakty vypršely začátkem tohoto roku, což přinejmenším Garfield komentoval bez jakýchkoliv emocí. „Ukončením pracovního poměru jsme nebyli překvapeni. Navíc to dává smysl hned z několika důvodů,“ řekl v březnu během rozhovoru pro Artibuff.com. Uvedl, že po více než čtyřech letech už jejich expertiza není potřeba, předali lidem z Valve všechno, co potřebovali a zbytek už zůstává na vývojářích. Vyjádřil se však v tom smyslu, že budoucnost hry vidí optimisticky a zůstal otevřený jakékoliv konzultaci s Valve, pokud by byla třeba.
Nová věc si hůře nachází místo než hra, která je něčemu podobná.
V těchto dnech, tedy o další tři měsíce později a hlavně v době, kdy je ještě zřetelnější, že Artifactu došel dech, už ale byl Garfield ve svých úvahách o budoucnosti zdrženlivější a přiznal, že to hra nebude mít snadné. „Pořád věřím, že jde o kvalitní hru, která nabízí velmi odlišný zážitek, než kterýkoliv jiný podobný titul na trhu […] Ovšem “nová” věc si hůře nachází místo než hra, která je něčemu “podobná”,” říká designér. Vysvětluje také, že v porovnání s Magic: The Gathering je v Artifactu levnější sestavit opravdu dobrý balíček a komentuje také prvek náhody. Garfield si myslí, že obávané RNG není tak vysoké a podléhá do velké míry schopnostem hráče, nevidí proto stížnosti tímto směrem jako opodstatněné.
V rozhovoru se nicméně oba designéři dostali i k průběhu vývoje a situaci krátce po vydání, která samozřejmě nebyla pro vývojáře Artifactu jednoduchá. “Nelze popírat, že byli hráči nespokojení, a jak se celá situace zhoršovala, zhoršovala se i naše nálada. Nemůžete být oddaným profesionálem a zároveň podobné věci ignorovat,” říká Elias. Jeho kolega pak pojmenovává tři základní problémy, které podle něj aktuální stav způsobily: “Hráči nepřijali kladně způsob, jakým se získávají karty, chyběly také komunitní nástroje a krátkodobé cíle jako achievementy nebo mise. A zřejmě kvůli těmto věcem pak přišel review bombing, kvůli kterému pak už bylo složité komunikovat vlastnosti hry lidem, kteří by si ji rádi zahráli.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.