Dead Island 2 ještě ani nevyšel a už teď o něm lze prohlásit, že je to titul, který si prošel nesmírně komplikovaným vývojem. Jeho konec je přitom stále v nedohlednu a někteří už v této souvislosti zmiňují termín vaporware. Mezi hry, které trávily či tráví dlouhé roky ve vývoji, patří určitě projekty jako Beyond Good and Evil 2, Duke Nukem Forever, Tekken X Street Fighter, Star Citizen, Half-Life 2: Episode 3, Wild nebo Agent od Rockstaru. My se teď ale budeme soustředit výhradně na Dead Island 2, o němž se mluví minimálně od roku 2012. THQ Nordic nyní tvrdí, že na hře se navzdory mnoha apokalyptickým spekulacím stále pracuje, míří na PC, PS4 a Xbox One. Bez dalších podrobností. Není tedy od věci si při této příležitosti celý příběh zrekapitulovat.
První Dead Island od polského studia Techland (Call of Juarez, Dying Light) představoval solidní úspěch. Vydavatelem hry byl Deep Silver a na titul z roku 2011 o dva roky později navázalo samostatné rozšíření s podtitulem Riptide. Od té doby jsme se dočkali spin-offů Escape Dead Island (2014) nebo Dead Island Survivors (2018), ale plnohodnotné pokračování stále nikde. Původně se měl dvojky ujmout znovu Techland, ale namísto toho se později pustil do práce na obdobné hře Dying Light pro Warner Bros.
Dead Island 2 byl oficiálně oznámen 9. června 2014 na E3 během tiskové konference PlayStationu. A jeho představení doprovodil první trailer připomínající svou uvolněnou náladou spíše ságu Dead Rising. Bohužel jsme neviděli nic z akce, jen hezký filmeček. Na hře však už nepracovali původní vývojáři z polského Techlandu, ale německé studio Yager (Spec Ops: The Line), v němž našel Deep Silver nové autory. Návrh Yageru přitom vydavatel schválil už přibližně o dva roky dříve, někdy ve třetím čtvrtletí roku 2012. Dead Island 2 měl podle původních plánů vyjít ve druhém čtvrtletí roku 2015. K tomu však nikdy nedošlo.
Ještě na Gamescomu v roce 2014 ale hru Deep Silver prezentoval formou gameplay ukázky z rané verze. Bylo řečeno, že titul bude obsahovat čtyři hratelné postavy, v akci se ale převedly jen dvě. Součástí hry měl být také kooperativní multiplayer a měla nás vzít do otevřeného světa digitální Kalifornie. Podívali bychom se do Los Angeles i San Francisca, ale nejen tam.
Namísto toho, aby v roce 2015 Dead Island 2 vyšel, jsme se v červenci dozvěděli, že dojde ke střídání na postu vývojářů. Deep Silver se zbavil studia Yager, kterému se odstavení od úkolu po dlouhých třech letech málem stalo osudným. Takhle mu padla za oběť “jen” část firmy. Podle zástupců Yageru se jejich vize neshodovala s tou Deep Silveru. Následovalo hledání nového týmu. V březnu 2016 pak vydavatel oznámil, že se problematického projekt ujme britské studio Sumo Digital.
To má mimochodem s podobnými úkoly řadu zkušeností. Kromě vlastních her často pomáhá s produkcí jiných titulů a dokončilo i komplikovaný vývoj Crackdownu 3, na němž se rovněž vystřídalo hned několik týmů. Co se nového úkolu týče, bylo už ale jasné, že hra nestihne ani další datum vydání plánované na rok 2016. Všeobecně se má totiž zato, že vývoj začal znovu od začátku. Hra dokonce v květnu 2016 zmizela úplně ze Steamu, kde navzdory zjevným potížím dlouho byla “vystavená”. A to přesto, že v březnu bylo oznámeno, že se jí ujal tým Sumo Digital.
Před časem se dokonce spekulovalo, že už vývoj titulu nevede ani Sumo Digital. Tyto zprávy se objevily loni v prosinci a podle nich měl projekt putovat k Dambuster Studios.
Od té doby ale slýcháme o hře jen sporadicky, natožpak abychom se dočkali nových konkrétních informací nebo dokonce materiálů. Zprávy se obvykle omezují na ujištění, že na Dead Islandu 2 se nadále pracuje. Takové přišlo třeba v srpnu 2017 a pak znovu v červenci o rok později. Není náhodou, že Deep Silver je dotazován na Dead Island 2 obvykle v době konání velkých veletrhů, kdy musí opakovaně vysvětlovat absenci hry.
A před časem se dokonce spekulovalo, že už vývoj titulu nevede ani Sumo Digital. Tyto zprávy se objevily loni v prosinci a podle nich měl projekt putovat k Dambuster Studios, což je tým patřící Deep Silveru, který dal dohromady akci Homefront: The Revolution z roku 2016. Tvoří ho bývalí zaměstnanci týmu Free Radical Design, respektive Crytek UK. Otázkou je, jestli by si tím Dead Island 2 polepšil. Navíc další změna na postu vývojáře by byla jednoduše bizarní.
Ale abyste pochopili odkud se vlastně tahle zpráva vzala. Naznačil to na Twitteru bývalý dlouholetý zaměstnanec Yageru Jan David Hassel, který by o věci logicky něco mohl vědět. Později navíc tento tweet smazal, i když už nyní pracuje v DICE. A pravdou je, že Dambuster skutečně hledali nápadné množství nových lidí. Je sice pochopitelné, že chystají nějaký nový projekt, ale bylo tu víc podobností. Zatímco tento tým dříve používal CryEngine, nyní hledal vývojáře, kteří mají zkušenost s Unreal Enginem. A druhý díl Dead Islandu má skutečně namísto původní technologie Chrome Engine 5 pohánět Unreal Engine 4. Nebo se to alespoň dříve říkalo. Inzeráty se také zmiňovaly o nějakém sandboxu v rámci zavedené AAA série. Což by, pravda, mohlo klidně sedět i na další Homefront. Hassel ostatně připustil, že si není informací stoprocentně jistý.
Zajímavé přitom je, že v důsledku zjevných problémů se před lety ozvali i původní autoři značky z polského Techlandu a nabídli pomocnou ruku. Tymon Smektała v roce 2015 v rozhovoru pro VideoGamer.com prohlásil, že by se rád k Dead Islandu vrátil a pomohl s ním, pokud by o to Deep Silver studio Techland požádal. Tehdy přišel o projekt tým Yager a Smektała s ním hodně soucítil. Navíc zdůraznil, že Dead Island stále vnímá jako dítě Techlandu, s nímž mají těsné pouto. Šanci oslovit původní autory ale Deep Silver zřejmě nechtěl využít, anebo už měl jiné plány. V té době přitom ještě nebylo veřejnosti jasné, že se hry následně ujme Sumo Digital.
Nezdá se pravděpodobné, že by hra mohla vyjít ještě letos. Ale nechme se překvapit.
Dlouho bychom se mohli věnovat plánovanému příběhu, zamýšlené hratelnosti, novým nepřátelům i nastíněným změnám ve srovnání s originálem. Jenže nic z toho by teď nemělo smysl, protože to nemusí dávno platit a vše se týkalo verze od Yageru, zatímco tu od Sumo v podstatě neznáme. A bůhví, zda na ní Sumo opravdu dělá. Ale to by byla rozhodně ta lepší varianta než další restart. I vzhledem k jeho reputaci.
Studio Sumo Digital dokončilo v nedávné době některé své rozpracované projekty jako zmíněný Crackdown 3 nebo aktuální Team Sonic Racing. A protože je veletrh E3 za dveřmi, opět svítá naděje, že se tam něco o Dead Islandu 2 dozvíme. Ze způsobu, kterým o hře THQ Nordic “informoval” v rámci poslední finanční zprávy, se nicméně nezdá pravděpodobné, že by mohla vyjít ještě letos. Ale nechme se překvapit.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Jednička je asi moje nejoblíbenější zombie hra, naprosto geniální mi přišla kombinace nádhernýho dovolenkovýho ráje a zombie apokalypsy včetně brutality a depresivních osudů přeživších. Tuhle hru mám nainstalovanou v podstatě pořád a občas si ji klidně jen na pár hodin pouštím dodnes. Dying light se mi taky líbil ale tam většinou nebyl ten kontrast s prostředím + příběh a postavy mi tam spíš vadily. Pro mě ideální zombie hra by byla kombinace dead island (atmosféra + nějaký idylický prostředí) a dying light (soubojový systém + systém dne/noci).
Ale to bych asi chtěl moc, tak uvidíme jaký bude dying light 2 a jestli někdy dotáhnou i ten dead island 🙂